$
בורסת ת"א

היום הגורלי של עמוס 8: מחר יוחלט אם לבנות אותו בישראל או בארה"ב

במקביל למאמץ של תע"א וממשלת ישראל לשמר את יכולות בניית הלוויינים של ישראל, ניצב הסכם לבניית הלוויין בין חלל תקשורת ולוראל האמריקאית. ההסכם אמור להיכנס מחר לתוקף - רק אם חלל תשלם מקדמה

אמיתי גזית 20:1124.09.18

מחר (ג') הוא המועד שבו יוחלט אם חלל תקשורת תבנה את הלוויין הבא שלה – עמוס 8 - אצל חברת לוראל האמריקאית או בישראל - בתעשייה האווירית. על פי סיכום מחודש מרץ השנה בין חלל ולוראל, האמריקאים יבנו לחברת התקשורת הישראלית לוויין בתמורה ל-112 מליון דולר.

 

 

 

הסכם זה יכנס לתוקפו מחר, אך רק אם חלל תשלם מקדמה. האמריקאים התחייבו כי תוך 27 חודשים ממועד תשלום המקדמה הם ימסרו לחלל את הלוויין החדש.

 

מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק, על רקע לוויין עמוס 5 מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק, על רקע לוויין עמוס 5 צילום: אוראל כהן

 

 

אלא שבמקביל יש מאמץ של התעשייה האווירית (תע"א), וממשלת ישראל להעביר את מלאכת בניית הלוויין לתע"א כדי לשמר את יכולות בניית הלוויינים של ישראל. בעבר נטען כי חלל תקשורת העדיפה את ההצעה של האמריקאים משום שהייתה זולה בכ-88 מיליון דולר מזו של התעשייה האווירית, וכן משום שלוח הזמנים של לוראל קצר יותר. עם זאת הלווין של תע"א שונה ובעל יכולות משופרות.

 

באפריל השנה, כחודש לאחר שחלל חתמה על ההסכם עם לוראל, הודיע משרד המדע כי יפעל להצבת לוויין מתוצרת ישראל בנקודת השמים 4 מעלות מערב, בדיוק הנקודה שבה חלל תקשורת מתכננת להציב את עמוס 8. ממשלת ישראל היא לקוח מהותי לחלל תקשורת, והתעקשותה על שימוש בלוויין שנבנה בישראל מעמידה בסימן שאלה את הכדאיות של בניית לוויין בארה"ב.

 

בעקבות הודעה זו, חלל תקשורת הודיעה על דחיית מועד תשלום המקדמה ללוראל. המועד המקורי היה יולי, והוא נדחה כאמור למחר.

בתחילת ספטמבר אימץ הקבינט המדיני-בטחוני את יוזמת משרד המדע לפעול לבניית לוויין בישראל, כאשר הודיע כי המדינה תישא בחלק מהעלויות. עם זאת, ההודעה הייתה עמומה ולא ברור באיזו מתכונת ייבנה לוויין ישראלי, והאם החברה שתשווק את שירותי התקשורת שלו תהיה חלל תקשורת.

 

מאז, אי הוודאות מתעצמת משום שלמרות שחלפו 3 שבועות מהודעת הקבינט המדיני-ביטחוני,  חלל התקשורת לא פרסמה אף הודעה שמתייחסת להחלטת הממשלה. עד עתה לא ידוע אם חלל תקשורת תממש בסופו של דבר את ההסכם עם לוראל או תחתום על הסכם משולש עם התעשייה האווירית וממשלת ישראל.

 

בשבועות האחרונים התקיימו פגישות בין כל הגורמים, ונראה כי המודל שנבחן (ויושם בעבר בלוויינים קודמים של חלל תקשורת), הוא שותפות של הממשלה בבניית הלוויין. בתמורה הממשלה תקבל קיבולת שידור בלעדית ושותפות מסוימת בהכנסות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x