רגע לפני טקס פרסי האוסקר: למה הפסל שווה רק דולר אחד?
האקדמיה לאמנויות ומדעי הקולנוע, שמארגנת את טקס הענקת הפרס, קבעה חוקים ברורים בנוגע לפסלים שהיא מחלקת
- הערב יתפזר הערפל סביב טקס האוסקר הכאוטי בתולדותיו
- מחיר לפרסומת של 30 שניות באוסקר: עד 2.6 מיליון דולר
- הצייר נגד הציור: הסרט על ריכטר מועמד לאוסקר "הסרט הזר"
האקדמיה לאמנויות ומדעי הקולנוע, שמארחת ומארגנת את טקס הענקת הפרס מדי שנה, מחזיקה בחוקים אדוקים בנוגע לפסלים שהיא מחלקת. התקנות הרשמיות מצהירות שחל איסור על המנצחים למכור את הפסלון שלהם לפני שיציעו למכור אותו קודם בחזרה לאקדמיה תמורת דולר אחד, מה שבעצם קובע את מחירם ככזה. זה תקף גם לבני משפחה שיורשים פסלון אוסקר מקרוב שזכה בו והלך לעולמו.
עד לפני כמה שנים האקדמיה שילמה 10 דולרים עבור פסלון שהוחזר אליה, אבל זה השתנה ב-2015, לאחר שפסלון בו זכה ג'וזף רייט ב-1942 על הופעתו בסרט My Gal Sal הגיע לידיה של חברת Nate D. Sanders שמוכרת חפצי אספנות ומזכרות מהוליווד לאספנים. בית המכירות אשר נוסד ע"י נאט סנדרס ב-1986, קנה את הפסלון של רייט מבית המכירות בריירברוק תמורת 79,200 דולר. אחיינו של רייט, ג'וזף טוטלו, העביר את הפסלון לידי בריירברוק ב-2014.
האקדמיה תבעה את בריירברוק בדרישה לאכוף את חוק עשרת הדולרים שלה, אשר חוקק ב-1951. למרות שרייט זכה בפרס לפני התקנת החוק, בית משפט בלוס אנג'לס פסק לטובת האקדמיה כיוון שחברותו של רייט באקדמיה עדיין הייתה בתוקף ב-1951. "החל מ-1951 רייט יכול היה לפרוש מחברותו באקדמיה ואז למכור את הפסלון בשוק החופשי, אך הוא לא עשה זאת, ולכן נותר כפוף לחוק מ-1951", כך כתב השופט בפסק הדין.
המקרה המשפטי הזה תמך ברצונה של האקדמיה למנוע מפסלוניה להפוך ל"פריט סחיר", ומנע את מכירתם שלדברי דון האדסון, מנכ"ל האקדמיה כיום, "תפחית את ערכם של פרסי האקדמיה, שמיוצג יותר מכל ע"י פסלון האוסקר".