פרסום ראשון
מיקרוסופט משיקה פלטפורמת בוטים רפואיים שפותחה בישראל
הפלטפורמה תאפשר לארגוני בריאות לייצר בוטים שיאפשרו לספק מענה ראשוני למטופלים אונליין. את הפלטפורמה הוביל צוות מו''פ ישראלי בראשות הדס ביטרן
מיקרוסופט משיקה היום (א') פלטפורמת בוטים מבוססת בינה מלאכותית (AI), שתנגיש שירותים רפואיים ותאפשר לארגונים בתחום ליצור בוטים בהתאמה אישית שיוכלו להשתלב במערכות הארגוניות שלהם. את פיתוח הפלטפורמה הוביל צוות ממרכז המו"פ הישראלי של ענקית הטכנולוגיה, בראשות הדס ביטרן.
- דו"ח מיקרוסופט: שלושה ניצחונות, שלושה אתגרים
- למרות מלחמת הסחר: שוק הענן במצב מצוין, התקציבים גדלו ב-46%
- דו"ח מיקרוסופט: עלייה של 12% בהכנסות, זינוק בשירותי הענן
הפלטפורמה, שמכונה Microsoft Healthcare Bot, מיועדת לספקי שירותי בריאות בכל העולם, שיוכלו להשתמש בה על מנת ליצור עוזרים רפואיים אישיים שיספקו שירותים כמו מענה על שאלות רפואיות מורכבות ואבחון מרוחק על סמך תסמינים שונים. היא תוכרז רשמית בכנס הבריאות HIMSS שנערך השבוע באורלנדו.
"זו פלטפורמה שנועדה במיוחד לתחום הבריאות, זה לא בוט גנרי", אמרה ל"כלכליסט" ביטרן, שמנהלת קבוצת הבריאות הדיגיטלית במרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל. "הוא מגיע עם המון בינה שקשורה לתחום הפעילות שלו, תכנים רפואיים של סימפטומים, מחלות, רופאים וכן הלאה. הוא גם מבין את הטרמינולוגיה. זו פלטפורמה עבור ארגונים שרוצים ליצור את העוזר הדיגיטלי שלהם, והם יכולים לשלב בו את כל התזרימים שהם רוצים. זה לא סתם בוט לבדיקת סיפטומים, זו פלטפורמה שמאפשרת לארגון רפואי ליצור את המערכת שלו. הוא גם מותאם מבחינה רגולטורית לתחום ויש המון עבודה שנעשתה כדי להתאים אותו לצרכי הארגון מבחינה אבטחה ועמידה בתקנים".
ארגוני בריאות יוכלו להרחיב ולהתאים את הבוט לצרכיהם, כולל חיבור למערכות המידע, ובחירה של הפעולות והשירותים שיוצעו ללקוחותיהם. התכונות המובנות של הפלטפורמה כוללות בדיקת תסמינית וזיהוי הסיבות האפשריות להם, מענה לשאילתות לגבי מחלות או סיכונים וסיבוכים של מצבים רפואיים וקבלת מידע על תרופות ותופעות לוואי. הבוט אמור לספק רק מענה ראשוני, ובמידת הצורך יוכל להעביר את המשתמש לטיפול של נציג אנושי, תוך שמירת השיחה והמידע שהוזן במהלכה על מנת לייצר המשכיות.
סיוע רפואי מבוסס בוטים
אף שהפלטפורמה תאפשר עמידה בתקנים רגולטוריים שונים, היא לא אמורה להחליף את הצוות האנושי ולשמש לטיפול רפואי אלא בעיקר להנגיש מידע למשתמשים ולסייע להם. לדברי מיקרוסופט, הליך הפיתוח כלל עבודה ישירה עם גופי בריאות מובילים, ובהם Premera Blue Cross, Aurora Advocate Healthcare ו-Quest Diagnostics, שחלקם כבר השיקו יישומים משלהם על בסיס הפלטפורמה. בישראל, שירותי בריאות כללית השתתפה בשלב ה-Preview של הפלטפורמה, שגם תומכת בעברית.
"Aurora Advocate Healthcare, אחת מחמש רשתות בתי החולים הגדולה בארה"ב, משתמשת בפלטפורמה כדי לאפשר לגולשים באתר שלה לבדוק תסמינים, ולקבל הפניה למוקדם טיפול הקרוב ביותר למקום מגוריהם, כמו מרפאות או חדרי מיון, לקבוע תור אם צריך לראות רופאה", סיפרה ביטרן. "מבטחים רפואיים כמו Premera Blue Cross משתמשים בפלטפורמה לבדיקת זכאות בהתאם לכיסוי הרפואי, וכדי להציג מידע על רופאים שאפשר לפנות אליהם. Quest Diagnostics, רשת ענק שעושה בדיקות מעבדה, יצרה בוט שעונה על שאלות שקשורת לבדיקות מעבדה, למשל אם צריך לצום, וקובע תורים למעבדה הקרובה ביותר".
ביטרן, שעבדה קודם לכן בצוות הפיתוח של קורטנה, הקימה את קבוצת הבריאות הדיגיטלית בישראל לפני כ-3.5 שנים. "מה שמקבץ את האנשים בקבוצה זה הרצון לעשות טכנולוגיות בתחום משמעותי", היא אמרה. "לכולם יש נגיעה לתחום הרפואי – יש פרמדיקים בעברם, חובשים בצבא, בוגרי הנדסת ביו-רפואה, אנשים שעבדו בחברות טכנולוגיה בתחום הבריאות, יש לנו אפילו סטודנטית לרפואה".