למרות מלחמת הסחר: שוק הענן במצב מצוין, התקציבים גדלו ב-46%
יצרניות תשתית שירותי הענן ומפעילי השירותים עצמם אמנם דיווחו על ירידה בפעילות והביעו חשש מהשפעת המתח שבין סין וארה"ב, אך המספרים בשטח שונים; ב-2018 נרשם זינוק של 46% בהוצאות על שירותי ענן בהשוואה ל-2017, וההשקעות צמחו ל-80 מיליארד דולר
שוק מוצרי ושירותי הענן נמצא בצמיחה בולטת, על אף שאינטל, סיסקו, ג'וניפר וסמסונג דיווחו על השפעת הקשיים בתחום, וקשרו אותם לביצועיהן ברבעון האחרון של 2018. לפי דיווח של בלומברג, חברות רבות רשמו צמיחה בעסקי הענן שלהן; אחת הבולטות ביותר היא עליבאבא הסינית, צמחה ב-83% בהשוואה לאשתקד, אך גם מיקרוסופט (76%) ואמזון (45%).
- דו"ח מיקרוסופט: עלייה של 12% בהכנסות, זינוק בשירותי הענן
- דו"ח אלפבית: המחיר הכבד של המעבר מתוכנה וחיפוש לחומרה וענן
- אורקל: אמזון ניגשה למכרז הענן של הפנטגון עם עזרה מבפנים
רבות מספקיות ציוד התקשורת, השבבים והתשתיות שמייצרות בין השאר ציוד לספקיות הענן הציגו דו"חות מעורבים לאחרונה, ובכיריהן דיברו על השפעת אי הוודאות שיוצרת מלחמת הסחר בין סין וארה"ב על קצב ההצטיידות של הלקוחות. ואולם, הנתונים בשטח נראים אחרת: חברות גדולות רבות הגדילו ב-2018 את ההוצאות על תשתית ענן; למשל, גוגל הוציאה על התחום 80% יותר מב-2017.
הערכות של קנאליס הראו שהוצאות על תשתיות ענן גדלו בכ-46% לכ-23 מיליארד דולר בדצמבר האחרון בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה קודם לכן. סך היקף ההשקעות בתחום בשנה האחרונה עמד על כ-80 מיליארד דולר. נכון שהמספרים קצת התמתנו ביחס להערכות הגידול של שנים קודמות, אך זה בגלל שמדובר בתקופה הפכפכה שדורשת היערכות מוגברת לשינויים אפשריים.
לדברי אנליסטים של בית ההשקעות ג'פריס, הסיבה להבדלים בין הטענות של אינטל וחברותיה לבין המספרים בשטח נובעים מכך שהגידול אליו התרגלו היה מהיר מאוד. כעת, כשמתחיל השוק להתבגר, חלה ירידה. חברות הענן צריכות להתאמץ ולהפיק יותר ערך מהתשתיות שלהן, ולאו דווקא להמשיך ולהקים מרכזי נתונים חדשים.
לשוק הענן כמה מאפיינים שהופכים את תחזית הצמיחה בו לבעייתית: ראשית, קשה מאוד להעריך מראש את דרישת הלקוחות, שכן מדובר בתחום דינמי וסקיילבילי ביותר. השנייה היא שלקוחות גדולים מתחילים להרים תשתיות משל עצמם; למשל, אמזון מפתחת שבבים ושרתים, גוגל עושה זאת כבר שנים וכך גם פייסבוק.