סיספאן נסחפה עם שפל הגיוסים: הנפקת האג"ח נדחית
חברת הספנות האמריקאית תכננה גיוס אג"ח ורישום כפול בת"א, אך כעת ממתינה לתום הסערה בשווקים. המשקיעים הציבו מכשול אחר, כשדרישותיהם התנגשו עם החוק בארה"ב. החברה: "אין צורך מיידי בגיוס, אלא אם יתבצע במחיר אטרקטיבי"
הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
גיוס החוב של חברת הספנות סיספאן בתל אביב התעכב בצל סוגיות משפטיות, וכעת היא נאלצת להמתין שתחלוף הסערה בשווקים. במצב השוק הנוכחי, החברה, שתכננה לגייס בחודש החולף, תידרש לשלם מחיר גבוה יותר על החוב מכפי שביקשה.
- סיספאן בונה גם על החוסך הישראלי לצליחת מערבולת הפירעונות
- סיספאן מפליגה לתל אביב: רישום כפול ואג"ח ללא ביטחונות
- השווי בניו יורק נחתך וסיספאן מחפשת נמל מבטחים בת"א
החברה, שמניותיה נסחרות בבורסת ניו יורק לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר, ביקשה להנפיק במסגרת רישום כפול. זאת מתוך העדפה שלא לדווח בנפרד לרשויות שונות ולהישאר כפופה לבורסה האמריקאית. אלא שהמשקיעים בתל אביב הציבו דרישות לשטר הנאמנות שהונפק, ואלה התנגשו עם חוקי ניירות ערך האמריקאיים.
"החברה הוציאה שטר בעלות וקיבלה מהמשקיעים הערות המתנגשות עם ההסדרים והחוקים במדינות שבהן היא פועלת", אמרו גורמים בשוק ל"כלכליסט". "סביר שתימצא הדרך להתקרב לדרישות הללו וכי בסוף יושגו הסכמות".
עוד ציינו כי "ההשגות אומנם עיכבו את ההנפקה, אך דחייתה כעת היא בעיקר בגלל התמחור. התשואות לחברה מסוגה בארץ כיום גבוהות יותר מאשר בחו"ל, ובמצב כזה אין לה זרז להנפיק כאן. סביר שההנפקה תידחה למרץ ואולי אף לאחר מכן, הכל תלוי בשווקים ובתשואות".
סיספאן (Seaspan Corporation) תכננה לגייס בתל אביב חוב של 440 מיליון שקל. היא קיבלה עבורו דירוג A2 מחברת מידרוג. דו"ח הדירוג הציף את סיכוני ענף הספנות ואת המשוכות העיקריות שסיספאן תצטרך לעבור כדי להחזיר את החוב. לטענת מקורבים לחברה, הענף מושך את הדירוג מטה וחברה בעלת פרמטרים דומים בענף יציב יותר היתה זוכה לדירוג גבוה יותר, שהיה מקל בגיוס.
בצד השלילי: תנודות מחירים ועומס פירעונות
מלבד התנודתיות בשווקים ציינו במידרוג סיכונים נוספים להחזר החוב בענף, בהם תנודתיות מחירי ההובלה הימית, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין וריכוזיות בגזרת הלקוחות. ואכן, שלושה מלקוחותיה של סיספאן אחראיים ל־69% מהכנסותיה.
כלכלני מידרוג הוסיפו גם כי לחברה עומס פירעונות גבוה. השלמת תוכניתה להצטיידות רב־שנתית - קרי להגדלת צי אניות המכולה שלה והצערתו - גררה השקעה של 2.2 מיליארד דולר בשנים 2014–2018. כך חלה עלייה ניכרת בחוב הפיננסי המותאם, שהסתכם בסוף ספטמבר ב־5.68 מיליארד דולר.
עוד מצוין בדו"ח כי היקף הפירעונות העומדים בפני החברה מסוף ספטמבר ועד תום השנה (חמישה רבעונים) מסתכם בכ־900 מיליון דולר. בנוסף, החברה נדרשת לפירעון כבד יחסית של אג"ח בכירות בלתי מובטחות בגובה 338 מיליון דולר באפריל השנה. המקורות לפירעונות כוללים, בין היתר, השקעה של 500 מיליון דולר מצד קרן פיירפאקס הקנדית, שתגיע החודש.
בתשקיף נכתב כי פיירפאקס השקיעה בחברה כבר כמיליארד דולר השנה. בנוסף עומד לרשות סיספאן תזרים המזומנים התפעולי שלה. החברה הציגה תזרים מפעילות שוטפת של 569 מיליון דולר (מותאם בחישוב שנתי לשלושת החודשים שהסתיימו ב־30 בספטמבר). ערך האוניות הפנויות משעבוד בספרים, נכון ל־20 בספטמבר, הוא 588 מיליון דולר.החברה התריעה בדו"חות הכספיים לרבעונים השני והשלישי השנה כי היא סובלת מגירעון בהון החוזר של 465 מיליון דולר ו־533 מיליון דולר בהתאמה.
בצד החיובי: אוניות חדשות ונתח שוק גדול
לפי מידרוג, ההצטיידות באוניות חדשות מהווה גם נקודת חוזק, המאפשרת לענות על המעבר בענף השינוע למכולות גדולות ולהוזיל עלויות של דלק. חוזקה נוספת היא בחוזי חכירה ארוכי טווח, אך זו עלולה להפוך לגורם סיכון, שכן רבע מהם מצפים לחידוש ב־2022–2023.
יתרון נוסף טמון בנתח השוק הגדול של החברה בענף החכירה להובלה הימית, כ־8%. הכנסותיה עלו בשלושת הרבעונים האחרונים ב־29.8% ל־801 מיליון דולר, לעומת התקופה המקבילה. הרווח הנקי לתקופה הזו עלה ב־84.6% ל־216 מיליון דולר. סיספאן, שהתאגדה ב־2005 באיי מרשל, מעסיקה כ־4,300 עובדים. היא החלה להיסחר בניו יורק באוגוסט 2005, ובעלי המניות העיקריים בה הם המייסדים משפחת וושינגטון (34%) וקרן פיירפאקס (22%). אחרי הזרמה שתבצע הקרן בתחילת השנה, היא תעלה לאחזקה של 36%, ואילו משפחת וושינגטון תרד לאחזקה של 24%. מאז 3 בדצמבר השנה ירדה מניית סיספאן בניו יורק ב־19%.
סיספאן נסחרת לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר, כאשר 1.38 מיליארד דולר הם במניות רגילות וכ-840 מיליון דולר במניות בכורה. הונה העצמי, נכון ל-30 בספטמבר היה כ-2.4 מיליארד דולר, ועם השלמת עסקת ההשקעה של פירפאקס החודש, ההערכות הן כי השווי יעלה השווי לכ-2.7 מיליארד דולר בהתאם. מאז הקמתה צברה החברה מעל 5 מיליארד דולר הכנסות מצטברות ו-18 מיליון דולר חובות אבודים בלבד.
מהחברה נמסר: "השוק בישראל לא היה אטרקטיבי ברמת התנודתיות שהתפתחה בו בנובמבר־דצמבר. לחברה 48 בנקים ומלווים מוסדיים בעולם ואין לה צורך מיידי בגיוס, אלא אם יתבצע במחיר אטרקטיבי. בתקופה זו המשיכה החברה להגדיל את צי הספינות הבלתי משועבדות מ־18 ל־24, בעזרת שימוש במזומנים לפירעונות של הלוואות מובטחות לבנקים".