הפסדי אובר ממשיכים לגדול, בעודה מתקדמת להנפקה
את הרבעון השלישי סיימה ענקית שיתוף הנסיעות עם הפסד שגדל ב-116 מיליון דולר ל-1.07 מיליארד דולר בהשוואה לרבעון הקודם. החברה משדרת אופטימיות לקראת מהלך ההנפקה שמתוכנן לחצי השנה הקרובה, תוך שהיא דוחה טענות להערכת שווי מנופחת
אובר לא מצליחה להגדיל את ההכנסות שלה, והפסדיה גדלים מרבעון לרבעון - כך לפי נתונים שפרסמה אמש (ד'). החברה דיווחה על הכנסות של 2.95 מיליארד דולר, גדילה של כ-38% בהשוואה לרבעון השלישי אשתקד, אך הכנסות נמוכות משל הרבעון שעבר והאטה בצמיחה הכוללת; ברבעון הקודם נרשמה צמיחה של כ-63% ביחס למקביל לו בשנה שעברה.
- אובר מציגה: זה מה שלמדנו מהתאונה האוטונומית - וכך נמנע דומות בעתיד
- אובר אופטימית: מתכננת להשיק משלוחי רחפנים תוך שלוש שנים
- דיווח: אובר קיבלה הצעות להנפקה לפי שווי של 120 מיליארד דולר
הפסדי אובר צמחו בכ-116 מיליון דולר והגיעו ל-1.07 מיליארד, לעומת הפסד של 981 מיליון ברבעון הקודם. דיווחי אובר לא כוללים את ההכנסות ממכירות עסקיה בדר' מז' אסיה וברוסיה בחורף האחרון.
ביצועי אובר קצת יותר טובים מביצועיה בשנה שעברה, בה הפסידה כ-4.5 מיליארד דולר, ומדובר במגמה חיובית עבור ענקית שיתוף הנסיעות שמתכננת הנפקה בעוד כחצי שנה. מנכ"ל החברה, דארה קוסרושאהי, עוסק בימים אלה במציאת שיטות לצמצום ההפסדים לקראת ההנפקה, מכירת נכסים או חטיבות לא רווחיות וכן צמצום ההוצאות.
לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, שווי השוק של אובר מוערך על ידי הבנקים המעורבים בהנפקה בכ-120 מיליארד דולר - סכום גבוה בהרבה מהערכת השווי שלה אתשקד, שעמדה על כ-70 מיליארד דולר; מדובר בהערכת שווי גדולה יותר מזו של ג'נרל מוטורס, פיאט-קרייזלר ופורד יחדיו.
באובר דוחים טענות על שווי מנופח ואומרים שהערכות השווי מבוססות על פוטנציאל הצמיחה של החברה. "אנחנו מצפים לצמיחה בתחומים כגון מזון, תובלה, אופניים חשמליים וקורקינטים", אמר נלסון צ'אי, סמנכ"ל הכספים של אובר. עוד הוסיף, שכעת המאמצים ממוקדים בשווקים כגון הודו והמזרח התיכון, שם החברה נתקלת בתחרות עזה מצד שחקנים מקומיים.
עם זאת, מסמכים שהוצגו עם חשיפת מהלך מכירת אג''ח של אובר הציגו תמונה שונה - לפיה לא מצפה ההנהלה לרווחיות בשלוש השנים הבאות. לאובר יש מספר אפיקי גידול שהיא בונה עליהם, עסקי משלוחי המזון שלה כבר מספקים הכנסות נאות וגידול מהיר - ההכנסות הוכפלו ביחס לרבעון השלישי אשתקד ועמדו על כ-2.1 מיליארד דולר. בסך הכל, תחום המשלוחים שכולל גם את עסקי ההובלה במשאיות גדל בכ-34% לכ-12.7 מיליארד דולר. עם זאתמדובר בקצב גידול קטן יותר ביחס לרבעון השני אז עמד על גידול של כ-41% ביחס לשנה שעברה.
על אף ההשקעה והעניין בהם, תחומים כמו פיתוח רכב אוטונומי אינם מספקים לחברה הכנסות וחלק מהמשקיעים אף רואים בהם משקל עודף. אמנם אובר גייסה כ-500 מיליון דולר מטויוטה אך סדרה של תקלות ותאונה שהובילה למותה של הולכת רגל העמידה את הפרויקט בסימן שאלה. גם עסקי השכרת הקורקינטים החשמליים סופגים ביקורת מצד ערים רבות שטוענות לגידול במספר התאונות שנוצרות בגלל רוכבים לא מיומנים.