$
פרסום ושיווק

שתי הנשים שמתלבשות על האופנה המקוונת

החיבור בין נשות ההייטק יעל קוכמן ואלה פוכט הוליד חברה שמשדכת סטארט־אפים ישראליים מתחומי השיווק ועד הלוגיסטיקה, לקמעונאיות אופנה ענקיות כמו Asos

מורן לונדון 07:4304.11.18

מוניטין המצוין שיש לישראל בתחום הטכנולוגיה והסטארט־אפים פתח לנו דלתות רבות בתחילת הדרך", אומרת אלה פוכט, סמנכ"לית פיתוח בחברת Re: Tech, שמחברת בין קמעונאיות אופנה לסטארט־אפים. כשפוכט ושותפתה יעל קוכמן הקימו את Re: Tech, הן לא שיערו בנפשן ששלוש שנים לאחר מכן הן ישחקו במגרש של הגדולים ויעבדו עם חברות ענק כמו Asos הבריטית או JD.com הסינית.

 

 

 

ביום שני האחרון התקיים הכנס השני בהפקתן של קוכמן ופוכט תחת הכותרת "טכנולוגיות וחדשנות בעולם הריטייל". רשימת האורחים שהגיעו מעבר לים כדי לחזות בפיתוחים מתחום השיווק והמסחר האינטרנטי כללה 45 דוברים משמונה מדינות. "החברות מגיעות לישראל כי היא נחשבת לאחד ההאבים המובילים בטכנולוגיות הקמעונאות בעולם ולא ממש קשה להביא אותן כי הן מחפשות את הטכנולוגיות האלו בדיוק".

 

 

 

הגעתם לישראל של נציגי חברות הענק, לצד חברות אופנה נוספות כמו אקספרס, מעוררת את הסקרנות לגבי שתי היזמות מאחורי הכנס. קוכמן (36) שימשה בעברה בתפקידים בכירים בסטארט־אפים מקומיים, בין היתר כסמנכ"לית תפעול בדיאלקט, מנהלת מחלקת השיווק בטראדאטה ומנכ"לית שיווק ברוג'ום. פוכט נכנסה לההייטק בגיל צעיר מאוד והיתה מנהלת שיווק בלוגדוג ואחראית על מכירות ב־eToro. השתיים לא הכירו זו את זו בשנים אלו, אך חלקו חלום משותף.

 

"הכרנו בפייסבוק", מספרת פוכט (33). "רציתי שינוי מקצועי וראיתי במקרה תגובה של יעל, שבה היא ציינה שאחת המטרות שלה היא להקים האב לסטארט־אפים. התכתבנו והחלפנו רעיונות ובתוך שלושה חודשים כבר היו לנו משקיעים".

 

"בתחילת הדרך הרעיון היה לעזור לסטארט־אפים מקומיים מתחום האופנה להגיע ליעדים ולפרוץ קדימה", מסבירה קוכמן. "היו לנו ידע וניסיון ורצינו לחלוק אותם ולעזור, אז בנינו קהילה שמנתה כ־100 סטארט־אפים במטרה שיחליפו ביניהם רעיונות, יקבלו מאיתנו ייעוץ והדרכה וניזום מפגש אחת לחודשיים".

 

ארבע שנים לאחר מכן השינויים בתחום האופנה, במיוחד עם הזינוק ברכישות המקוונות, דחפו אותן להתמקד בתחום הקמעונאות. המשקיעים הראשונים שזיהו את הפוטנציאל הם משפחת גולברי - השתיים לא חושפות את סכום ההשקעה, אך רומזות כי זה הספיק להן לשכירת משרד בן שתי קומות במרכז תל אביב. אחריהם הגיעו השמות הגדולים: ebay, פארפטץ' (farfetch) ו־Asos.

 

"זיהינו שחנויות אי־קומרס צריכות טכנולוגיות שיאפשרו להן להגדיל מכירות ולמקסם את חוויית הצרכן, אבל הן נעדרות את היכולת להגיע אליהן, להבין את השפה הטכנית ולערוך פיילוטים. לא לכל חברה שמוכרת מוצר יש מעבדות וצוות טכנולוגי לדברים האלו".

 

חוויה הוליסטית בין אונליין לאופליין

ה"בעיות" שפוכט וקוכמן מנסות לפתור נעות על סקאלה רחבה, מאבטחה מידע, דרך בעיות אחסון ומשלוחים ועד לתוכנות שירות הלקוחות של החברה.

 

עם השידוכים המוצלחים שהן הצליחו לייצר נמנה שיתוף הפעולה בין Asos לסטארט־אפ הישראלי זיקית. הפיתוח של זיקית מאפשר ללקוח לצלם את עצמו ולראות איך הבגד שהוא מעוניין לרכוש ייראה על גופו. Asos משתמשים בזיקית ל"הלבשת" הדוגמנים שלהם. הם מצלמים את הדוגמנים פעם אחת בעמידה, בישיבה וכו’, ולאחר מכן "מלבישים" את הדוגמנים בבגדים שהם מצלמים בנפרד. השימוש בטכנולוגיה זו חוסך זמן וכסף רב.

 

מה מחפשים בעלי חנויות אונליין?

קוכמן: "המטרה היא ליצור ללקוח חוויה הוליסטית ש'מעגלת' את תהליך הקנייה. לא משנה אם התחלת רכישה באופליין או באונליין, אתה יכול לסיים אותה איפה שנוח לך. אולי ראית כמה דברים באתר אבל מתחשק לך למדוד בחנות, אולי ראית בחנות משהו שלא זמין במידה שלך, ובמקום להמתין שהמידה הנכונה תגיע לחנות תוכל, לקבל אותה ישירות הביתה, כמו בקנייה אונליין".

 

 

מימין: יעל קוכמן ואלה פוכט מימין: יעל קוכמן ואלה פוכט צילום: יח"צ

 

שומעים על יותר ויותר משברים בתחום האופנה. איך אתן מרגישות את זה בכל הקשור למסחר באינטרנט?

"יש זעזוע בתחום קמעונאות האופנה. צריך להבין שהוא עבד אותו דבר מאז הקמתו ורק לפני שנים אחדות התחיל השינוי בעקבות מעבר לעולם טכנולוגי. קמעונאים מסורתיים שהחלו את דרכם במכירה בחנויות, כמו יוניקלו ואקספרס, שואפים ליצור בחנויות חוויה דומה לזו שבאונליין. אקספרס, למשל, הקימו חנות טכנולוגית בניו יורק באפריל האחרון ושם הם מנסים טכנולוגיות וקונספטים חדשים. אלו שמצליחים להגביר את אחוזי ההמרה (מעבר מהתעניינות במוצר לרכישתו באונליין - מ”ל), נטמעים בחברה. בעלים של חברה בינלאומית גדולה אמר לי בעניין הזה, שזה תחום שתמיד היו בו משברים, אבל תמיד התגברו עליהם. אנשים ימשיכו לקנות", אומרת פוכט.

 

הקמעונאיות רוצות "להכיר" יותר את הלקוח

החיבור בין מה שקורה באונליין לאופליין נתפס כאחד הפיצוחים החמים בתחום הקמעונאות. כדי לשמור על יחסים קרובים עם הלקוח ולדאוג שהוא אכן יבצע רכישה, קמעונאיות מנסות "להכיר" את הלקוח טוב יותר. הדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא איסוף מידע שמתבצע, בעזרת הטכנולוגיות המתאימות, גם כשהוא משוטט באתר וגם כשהוא מסתובב בחנות. לדוגמה Memome, שמשמשת את נימן מרכוס, יוניקלו ולוריאל, מאפשרת ללקוחה לזכור את השמלה שראתה בחנות, אבל במקביל מאפשרת לחנות להבין מה הטעם שלה, ואם היא עוד לא קנתה אותה, הם יוכלו לתזכר אותה דרך הסמארטפון בהמשך או להודיע על מבצע אטרקטיבי וכך, מה שקרה בחנות ממשיך לאונליין.

 

"החברות המובילות חדשניות ומעוניינות לחדש, אבל הן מאותגרות בתחום הטכנולוגיה מבחוץ", אומרת פוכט. "הם כל כך צמאים לזה שפעם, כשפנינו בלינקדאין לאחת מחברות האופנה הגדולות בארה”ב, בתוך חודש מיום הפנייה כבר ישבנו בארוחת ערב באוהיו עם המנכ"ל וכל הסמנכ”לים". גם ענקית המסחר האינטרנטי YOOX שמפעילה בין היתר את נט־א־פורטר ומר. פורטר עשתה מאמצים לפגוש את השתיים, ובעקבות מייל שנשלח למנהל החדשנות של הקבוצה הם הגיעו לארץ לחצי יום רק כדי להיפגש ולשמוע על הפעילות שלהן.

 

ורק כדי לחזק את מה שמעידות השתיים, בשיחת אחד על אחד עם יעל קוכמן שהתקיימה על הבמה בכנס, אמר ג'ון מוני, המנהל הקריאטיבי של Asos: "הקצב המהיר שבו הדברים בעולם הטכנולוגי והעסקי משתנים מחייב אותנו להישאר עם האצבע על הדופק בכל מה שנוגע לפיתוחים וחדשנות. זה חשוב היום יותר מבעבר. העבודה עם Re: Tech וההשתתפות בכנסים עוזרות לנו בזה".

 

 

 

מתחילת השנה ההכנסות שלהן עומדות על יותר ממיליון שקל, ובתיאבון שלא יודע שובע הן מכריזות ש"השאיפות שלנו ל־2019 הן לפתוח משרדים בלונדון ובניו יורק ובמהלך 2020 גם בסין, כי הצורך נמצא בכל העולם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x