מחדל תאונות הבנייה: ההסתדרות הכריזה על שביתה כללית החל מיום רביעי
זאת אם לא יימצא פתרון בנושא בטיחות בעבודה, ובפרט באתרי הבנייה. מתחילת השנה נהרגו 37 עובדי בניין באתרים. יו"ר ההסתדרות ניסנקורן: "כמו שיש הרוגים בענף הבנייה יש עובדי בתי חולים שנפגעים וגם נהגי אוטובוסים. כשלא מכבדים חיי אדם במקום אחד - לא מכבדים גם במקום אחר"
מחדל תאונות הבניין: יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הכריז על שביתה כללית במשק החל מיום רביעי בשבוע הבא. לדבריו, "במידה שלא יהיה פתרון החל מיום רביעי תהיה שביתה קשה כי על חיי אדם לא מתפשרים".
ההכרזה על שביתה כללית במשק באה על רקע משבר הבטיחות במקומות העבודה, בדגש על הקטל בענף הבנייה שבו נהרגו מתחילת השנה 37 עובדים ונפצעו 154 עובדים, מהם 38 נפצעו קשה (נתוני קו לעובד).
רשימת דרישות ההסתדרות להסדרת הבטיחות בענף הבנייה, כוללת בין היתר: הפיכת התקן האירופאי לפיגומים למחייב, אכיפת החובה על לבישת רתמה, הסדרת תחום המנופים והכנסת נספח בטיחות מחייב למכרזי בינוי ותשתית של המדינה.
לדברי ניסנקורן, "כמו שיש הרוגים בענף הבנייה, יש עובדי בתי חולים שנפגעים וגם נהגי אוטובוסים. כשלא מכבדים חיי אדם במקום אחד - לא מכבדים גם במקום אחר. לממשלה לא איכפת וכל אחד זורק את נושא הבטיחות אחד לשני. בשביל מה באו אנשים לעשייה ציבורית ולממשלה, בשביל לזרוק על מישהו אחר".
"הכל נמשך למטה"
ניסנקורן סיפר ש"ישבנו אתמול עם משרדי הממשלה על תקנים לפקחים בתחום הבטיחות באתרי הבנייה - והם מתווכחים על 20 מיליון שקל. תחשבו כמה כסף זה יחסוך, מיליארדים שמקבלים מביטוח לאומי לפציעות מעבודה. אנו חיים במדינה שיש בה כבוד לאדם ואני רואה את חבריי שהוכיחו את עצמם בשביתה על שכר המינימום ובשביתה על צמצום העסקת עובדי קבלן ופנסיות החובה ואינספור מאבקים. אבל בסוף אנחנו נדע שאם לא נוביל את כולם קדימה – כל אחד יישאר עם הצרות שלו והכל נמשך למטה.
"תתארו לעצמכם כי אדם קם בבוקר ואוכל ארוחת בוקר ויוצא לאתר הבנייה. רואה את ילדיו אומר יום טוב ומגיע לעבודה שהיא רוטינית לחלוטין ופשוט לא חוזר ומת או נפצע פציעה קשה. או שקוטעים לו יד או רגל. במוות מיותר בפציעה מיותרת באדישות. הוא יכול להיות מחר אני וגם לי יכול לקרות כזה דבר אם הייתי הולך לעבוד שם. זה יכול להיות כל אחד מאיתנו".
יו״ר הסתדרות המעוף, ארנון בר דוד הוסיף כי "משבוע הבא כל המשק יעמוד כולל מערך הבריאות והבנקים – כולם יעמדו כדי שאולי מישהו בירושלים יבין שתפסיקו במשחקים ותביאו כספים ולייצר ביטחון לעובדי מדינת ישראל".
לדברי בר דוד, "תרבות הסמוך הגיעה גם לנושא הבנייה. אני עובר ליד בניין בשכונה, רואה פיגומים לא תקינים ומנוף שמתנדנד. יש גבול לכל תעלול ואם למדינה לא איכפת ולמשרדי הממשלה – אז לנו בהסתדרות העובדים איכפת".
"פוטרתי כי לא הסכמתי לעבוד במנוף שמסכן את חיי"
"בשנת 2015 פוטרתי כי לא הסכמתי לעבוד על מנוף במזג אוויר סוער שהיה מסכן את חיי", אמרה קטי קרקולוב, מנופאית שהפכה לסמל במאבק של עובדי ענף הבנייה והוסיפה - "חיי חשובים יותר מכל עיכוב באתרי הבנייה. נמאס לי שמתייחסים אלינו כאל עובדים שקופים שניתן לסכן במהלך שעות העבודה. שילמתי מחיר כבד שלא הסכמתי לעלות על המנוף. לפני כמה שנים יצאנו המנופאים במאבק על הבטיחות ואני שמחה שחלק ממנו הצליח בתביעה שהגשנו עם ההסתדרות והכיר ביהמ"ש בסיכונים שהיו עבורי כעובדת".
פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה אמר "זה מאבק חשוב ואם צריך נסגור את מדינת ישראל עד שיתנו את כלל דרישות הבטיחות. צריך ללמוד על בטיחות כמו בנתב"ג ששם זה מעל הכל ויש צורך בבטיחות לכל העובדים ובמיוחד אלו שבונים בחזית. מצד אחד רוצים שיבנו ומן הצד השני לא נותנים את המיגון".
לפני כשלושה שבועות (ב-7 לאוקטובר) הנהגת ההסתדרות אישרה את בקשתו של ניסנקורן להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק בנושא הבטיחות בעבודה.
להכרזת הסכסוך קדמו פניותיו של יו"ר ההסתדרות לממשלה ולמעסיקים, בדרישה לפעול להסדרה מוסכמת של נושא הבטיחות במקומות העבודה במסגרת קיבוצית. כעת אחרי שתמה תקופת הצינון הנדרשת בחוק ולטענת ההסתדרות טרם הוצעו צעדים אופרטיביים לשינוי המצב מצד מקבלי ההחלטות ומצד המעסיקים, ההסתדרות נערכת לקראת השבתה מלאה של המשק.
שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר אתמול במליאת הכנסת בנושא: "אני מקווה שהשביתה של ההסתדרות לא תהיה שביתת אזהרה בלבד. שישבתו עד שנקבל מהאוצר 108 תקנים הנדרשים למשרד לצרכי פיקוח. כשהגעתי למשרד היו 18 מפקחים ויקשתי שקודם כל יהיו תקנות חדשות לקנסות אישיים ולסגירת אתרים - מה שלא היה לפני. היו לי 22 תקנים של מפקחים פתוחים שאף אחד לא רצה לאייש כי מהנדסים לא מוכנים לבוא בשביל 5,000 שקל לעבודה. פתרנו את זה באמצעות חוזים אישיים, שכוללים רכב ושדרוג שכר בסיס ב-3,500 שקל. תקנות הפיגומים נתקעו בצינורות הבירוקרטיה וגם את זה נעבור".