האוזר וקו מנחה משיקים סדרת מדדים לאמון הציבור בשוק ההון
בין המדדים שפיתחו יו"ר רשות ני"ע לשעבר וחברת קו מנחה: מדד יחס התקשורת לאירועים בשוק ההון, מדד סנטימנט הצרכים ומדדי אי יציבות במניות ובמטבעות וירטואליים
- מתי שוק הקנאביס הלוהט ייכנס למדדי הבורסה המובילים?
- רצף האקזיטים צפוי לטלטל את מדד ת"א 35
- אמיר ברנע: "ה-IFRS פוגע באובייקטיביות החשבונאית"
מדדי אמון הציבור יכללו ארבעה סוגי מדדים, שניים מהסוגים כבר הושקו והשניים הנותרים יושקו בקרוב
הסוג הראשון הוא מדדי מומנטום וסנטימנט שאמורים לשקף את אמון הציבור על בסיס החלטות ההשקעה שלהם בבורסה. אחד המדדים יערוך השוואה בין נפחי המסחר באופציות קול לנפחי המסחר באופציות פוט, כשיחס של מעל 1 יצביע על סנטימנט חיובי.
הסוג שני הוא מדדי אי יציבות. בהם מדד שעוקב אחר יציבות שוק המניות באמצעות מדידת השער הגבוה והנמוך באותו יום, ומדדי אי יציבות של שוק המטבעות הווירטואליים – על בסיס שערי הביטקוין והאת'ריום הגבוהים והנמוכים ביותר בכל יום.
עוד במדדי היציבות - מדד סיכון לחדלות פירעון שנאמד לפי היחס בין סך השווי של החברות שהתשואה לפדיון שלהן גבוהה מ-8% בתוספת ריבית בנק ישראל, לבין סך שווי של האג"ח של כלל החברות שהנפיקו בבורסה. אומדן הסיכון לחדלות פירעון מבוסס על ההנחה שמחיר הון של אג"ח גבוה מ- 8% בחברות, מעיד על קשיים פיננסים וקשיים בגיוס חוב.
הסוג השלישי מתייחס לפעילות בעלי עניין. המדד הרלוונטי יושק בקרוב וימדוד את פעילות בעלי העניין בשוק על ידי אומדן ממוצע נע של היחס בין סך בעלי עניין רוכשים לבין סך בעלי עניין מוכרים.
הסוג הרביעי הוא מדדי יחס התקשורת לאירועים בשוק ההון. המדד, שגם הוא יושק בקרוב יחשיב את יחס התקשורת לאירועים בשוק ההון, ויתבסס על היחס בין מספר הכתבות שהיו חיוביות במידה זו או אחרת כלפי שוק ההון לבין סך הכתבות החיוביות והשליליות.