$
חדשות טכנולוגיה

סנאפ בצרות: החברה מדממת כסף, המניה קרסה והמשקיעים מודאגים

המנכ"ל אוון שפיגל שלח מכתב אופטימי לעובדיו, אך אנליסטים מסבירים שהחברה נמצאת עמוק בבוץ: יש לה כ-1.5 מיליארד דולר בהון זמין, אך הוצאות התפעול הרבעוניות שלה עומדות על 250 מיליון דולר והיא בדרכה לחדלות פרעון. בנוסף, שוויה כיום נמוך מהשווי לפיו ביצעה את סבב הגיוס האחרון שלה

רפאל קאהאן 11:4522.10.18

סנאפ נמצאת במצב קשה: לפי דיווח של הפייננשל טיימס מאמש (ב'), מתקשה מפעילת סנאפצ'ט לממש את הפוטנציאל שלה בעיני המשקיעים, מה שהוביל לקריסת המניה לכ-7 דולר ממחיר שיא של 21 דולר בפברואר שעבר. הדו"ח הרבעוני שלה, שיתפרסם ביום ה' הקרוב, עלול אף להחריף את מצבה. אוון שפיגל, מנכ"ל ומייסד סנאפ, שלח לאחרונה מכתב לעובדיו, בו כתב על קשיי החברה והוסיף קורטוב פילוסופיה: "אנחנו צריכים לחשוב חיובי כי החיים קשים", ציטט את גורו הניהול ג'ון גורדון.

 

 

ראשית המשבר בעיצוב מחדש שעברה סנאפצ'ט השנה, עיצוב שהבריח משתמשים רבים. בתוך כך, חוותה החברה משבר אבטחת מידע, כמה מבכיריה עזבו, נטען ששפיגל אינו מקשיב למנהלים תחתיו ועושה טעויות שיכלו להימנע, והתחרות מול פייסבוק רק הלכה והחריפה. ואם לא די בכך, ביצעה החברה שגיאות טכניות משונות: למשל, גרסת האפליקציה שלפני העיצוב הכושל פעלה מהר יותר ממחליפתה.

 

 

אוון שפיגל אוון שפיגל

 

 

המשקיעים חשים אי ודאות ובלבול, שכן לסנאפ יש פוטנציאל גדול: סקר של חברת eMarketer קבע שב-2022 כ-30% מהאמריקאים וכ-27.5% מהבריטים ישתמשו באפליקציה. פשוט נראה שהתחזיות סותרות את המציאות הנוכחית. לדברי אנליסטים מחברת מופט נתנזון הבריטית, סנאפ שווה היום פחות ממה שהוערכה בזמן סבב הגיוס האחרון ב-2014, לפני שיצאה להנפקה. בנוסף, היא מדממת כסף בקצב שעשוי להעמיד אותה במצב של חדלות פירעון בעוד פחות משנה. "יש לה כ-1.5 מיליארד דולר בהון זמין אבל היא מוציאה כ-250 מיליון דולר כל רבעון על תפעול", אומר מייקל נתנזון, אנליסט בית ההשקעות, "זה עשוי להעיד שההנפקה בוצעה מהר מדי", הוסיף.

 

חזון מול מציאות

 

המכתב של שפיגל, שהודלף לאתר Cheddar, מראה שגם הוא מודע לבעיות. "אנחנו חייבים להשלים את המעבר מסטארט-אפ לחברה בעלת אופק כלכלי", כתב. "אנחנו נפשט את השירות עבור מיליארדי המשתמשים שעדיין לא למדו כיצד להשתמש בסנאפצ'ט", הוסיף המנכ"ל ואמר שזה יקרה גם אם תצטרך החברה לוותר על תכונות כסטוריז או שירותים ככלי המיפוי שלה. אבל הדרך לשם עשויה להיות רווייה בצמצומים ופיטורים. החברה צפויה להפסיד כמיליארד דולר השנה, והאנליסטים מודאגים שאם לא תבצע את המהלכים הכואבים, תגיע לסכנה קיומית: "אנחנו נאבקים לחבר את חזונו של שפיגל עם המציאות", אמר אחד מהם.

 

 

 

ההתמקדות של החברה במדיה מבוססת תמונות וסרטונים במקום טקסט מקשים עליה לקבל את האמון של משקיעי וול סטריט השמרנים, שרואים באפליקציה כסוג של בזבוז זמן. להערכת eMarketer עם זאת מעלות תמונה אחרת, רוב הכנסות הפרסום של סנאפצ'ט, כ-662 מיליון דולר השנה לעומת יותר ממיליארד דולר שיגיעו מהפיד של החברה ולא מתקשורת מבוססת הודעות מיידיות. החברה לא צפויה לחזור להיקפי ההכנסות הקודמים לפני 2020, זאת אומרת שאם שפיגל ימשיך להיראות מתגונן במקום לנסות ולהוביל חזון מקורי רבים כולל העובדים לא מאמינים שהעתיד מבשר לה טובות.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x