הלמ"ס: האוצר עוצר תקציב ומוביל אותנו לשיתוק מוחלט
הסטטיסטיקן הלאומי פרופ' דני פפרמן טוען כי האוצר לא עומד בשורת התחייבויות ללשכה, ובהן מימון מפקד האוכלוסין. "הוא מושך ומושך אותנו. יהיו לכך השלכות חמורות"
"הסירוב של משרד האוצר לתקצב את הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) עלול להביא לשיתוק מוחלט של עבודתה", כך מזהיר הסטטיסטיקן הלאומי ומנהל הלמ"ס, פרופ' דני פפרמן.
- הלמ"ס שכחה לבקש עוד חצי מיליארד שקל למימון המפקד
- מה היה קורה אילו הלמ"ס לא היתה טועה
- כך הסתירה הלמ"ס את העלייה האמיתית במחירי הדירות
זה כמה חודשים מתנהל ויכוח בין משרד האוצר ללמ"ס סביב תקצוב מפקד האוכלוסין של 2020. הלמ"ס, כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"כלכליסט", דורשת תקציב של 550 מיליון שקל בפריסה על פני חמש שנים (2018–2022) מתוכם 160 מיליון שקל כבר בשנתיים הקרובות. לדברי פפרמן, "במשרד האוצר משכו אותנו ומשכו אותנו, ושנת 2018 עומדת להסתיים מבלי שתוקצבנו".
במקביל לדרישה התקציבית עבור מימון המפקד, מעלה פפרמן סוגיה נוספת. לדבריו כבר בסוף השנה שעברה קיימה הלמ"ס דיון יחד עם משרד רה"מ, שבאחריותו היא נמצאת, ועם משרד האוצר על תוספות תקנים ותקציב למימון הפעולות הנוספות שלמ"ס נדרשת אליהן על ידי הממשלה, הכנסת וגופים בינלאומיים שישראל חברה בהם כמו האו"ם או ה־OECD. לדברי פפרמן "קיבלנו מחצית ממה שדרשנו אך לא ערערנו על ההחלטה", כלומר 50 תקנים במקום 100.
פפרמן מוסיף כי טרם הועברו על ידי משרד האוצר התקציבים והתקנים שהובטחו וכן תקציבים שהובטחו בשנים קודמות. לדבריו, בתחילת 2018 כאשר עלו הדרישות התקציביות למפקד טען משרד האוצר כי הוא מבקש לסיים לדון בדרישות הקודמות בטרם יתפנה למפקד עצמו. לדבריו, "כאשר סיימנו את הדיונים וקיבלנו תשובות לגבי בקשותינו האחרות נאמר לנו 'מצטערים, התקציב לשנים 2018–2019 כבר סגור ואין אפשרות לגעת בו'".
הוא הוסיף כי "אגף תקציבים גם לא מעביר לנו את התקציב והתקנים החדשים שציינתי לעיל וחמור מכך, גם אינו מעביר תקציבים שהובטחו לנו בשנים קודמות כמו עבור מפקד החקלאות שיצא השנה לדרך,עבור הגנת הסייבר וכדומה. משמעות הדבר היא שיתוק מוחלט של עבודת הלמ"ס וגירעון תקציבי שאיננו מסוגלים להתמודד עמו". לדבריו, הכוונה המוצהרת של האוצר היא לדחות את ביצועו של המפקד בשנתיים. "בכל העולם מפקדים מתבצעים לפחות אחת לעשר שנים. המפקד האחרון התבצע בישראל ב־2008. אנו מקווים כי סעיף זה יכול להיפתר בהקדם בהתערבות דרגים בכירים באוצר".
הוא מזהיר כי דחייה בביצוע המפקד תפגע באיכות הנתונים שבהם משתמשת הממשלה לתכנון המדיניות והתקציב. כך למשל, המדד החברתי־כלכלי מבוסס על גודל האוכלוסייה ומשתנים הנאספים במפקד. לדברי פפרמן, "לאי עדכון המפקד השלכות רוחביות חמורות גם על איכות האומדנים המתקבלים מסקרי הליבה של הלמ"ס".
ממשרד האוצר נמסר כי: "בניגוד לאמור, הדרישה התקציבית המפורטת עבור מפקד האוכלוסין הוצגה לאגף התקציבים רק באמצע יולי. בדיוני תקציב 2019, העלתה הלמ"ס דרישה תקציבית חלקית עבור ניסוי מפקד ב־2019 בלבד. אגף התקציבים ביקש בסוף 2017 לראות את הפריסה התקציבית המלאה של המפקד, אך הלמ"ס השיבה שאינה מוכנה להציג זאת. יצוין, כי בין 2016 ל־2017, תוגבר תקציב הלמ"ס עבור ניסוי המפקד המתגלגל, מתוך הנחה שהוא ייתר את הצורך במפקד גדול ויקר".