החזון של רוני מזרחי לבת ים: "רק עכשיו היזמים מפנימים את הפוטנציאל"
מתחם מודרני וירוק המשלב מגורים, מבני ציבור, עסקים ותיירות מוקם בימים אלה קרוב לרצועת החוף בבת ים. היעד: למנוע עזיבת תושבים ולמשוך לעיר אוכלוסייה איכותית
העת המודרנית הביאה עמה נדידת אוכלוסייה מהפרברים אל מרכזי הערים הגדולות והמתועשות לצורכי תעסוקה – מהלך שהוביל בין היתר גם להפרדה מוחלטת בין אזורי מסחר לשכונות מגורים, וניתק את האזרח מהצרכים היומיומיים שלו. כתוצאה מכך, נוצרו עם הזמן מתחמים רבים שבהם מתקיים בזבוז של משאבי הקרקע, מחד, והיעדר ביטחון כלכלי ונגישות לשירותים חברתיים, מאידך.
על רקע זה, קמה קריאה לתכנון מחדש של המרחב הציבורי, באמצעות יישום מודל של עירוב שימושים. המודל מבקש לשלב בין כלל הצרכים האנושיים –מגורים, תעסוקה, בילוי ופנאי, מוסדות חינוך, ציבור ושירותים קהילתיים. כלומר, לא עוד "ערי שינה" – ערים מנומנמות, המשמשות למגורים בלבד ומציעות שירותים מינימליים – כי אם ניצול מרבי של המשאבים הקיימים באמצעות שילוב כלל הפונקציות במתחמים משותפים, נגישים וסמוכים גאוגרפית.
המודל מעודד יציבות עירונית לצד מענה אפקטיבי לצרכים השונים של המרקם האנושי בקרבה לסביבת המגורים – ובכך מקטין משמעותית את תופעת היוממות. כעת המודל מאומץ גם בשכונות החדשות המוקמות בישראל, בין היתר בבת ים - בפרויקט פארק הים, ובפרויקט בת-ימון, המוקם על ידי קבוצת מזרחי ובניו.
"הבת ימים אוכלים בתל אביב – ומשאירים את הכסף שם"
"כיום אנחנו סוף סוף מיישמים רעיון שהגיתי לפני כ-35 שנה הנוגע לעירוב שימושים", מציין רוני מזרחי, מנכ"ל משותף בחברת מזרחי ובניו ונשיא לשכת הקבלנים החדשה בישראל. קבוצת מזרחי ובניו בנתה מאז 1963 אלפי יחידות דיור ומבנים למגורים, למסחר, משרדים, מבני ציבור, מלאכה ותעשייה בכל רחבי הארץ. לדברי מזרחי, "רק עכשיו הרעיון הבשיל, ויזמים משכילים להפנים את הפוטנציאל האדיר של מגורים לצד מלונאות, מסחר, משרדים, מוסדות חינוך, דיור מוגן, מוסדות ציבור ותרבות".
"כשאני רואה מדי יום כ-50 אלף מתושבי העיר יוצאים מבת ים בבוקר ושבים אליה בערב, אני מזדעזע", אומר מזרחי. "זה לא הגיוני שעיר של 160 אלף תושבים, שהולכת לגדול בעוד כ-100 אלף תושבים, לא תייסד מערכת חיים שלמה שדואגת לעצמה מבפנים. זה מתחיל מהדברים הקטנים, ומדובר למשל בכך שאותם תושבי בת ים שעובדים בעיר הגדולה אוכלים את ארוחת הבוקר והצהריים בבתי קפה או מסעדות בתל אביב, והכסף נשאר שם. מדובר בסכום של מיליוני שקלים בכל יום (רק על סנדוויץ' ושתייה, שעולים 30 שקל, משאירים תושבי בת ים בתל אביב בכל יום 1.5 מיליון שקלים). זוהי בפירוש פגיעה אנושה בחוסן הכלכלי של בת ים, וביכולת שלה לפתח כלכלה מקומית. דווקא בנייני המסחר והמשרדים הם אלו שמכניסים כספי ארנונה רבים לקופת העיר".
בחזרה אל מודל "הכפר המקומי"
כמענה לעומס על הכבישים ולחיזוק מעמדה העצמאי של בת ים, מוקם בימים אלה פרויקט פארק הים – מתחם מגורים עם כ-7,000 יחידות דיור שבו יגורו כ-35 אלף תושבים, לצד מרכז תעסוקה, מסחר, בידור, בילוי, משרדים, מוסדות חינוך ומבני ציבור.
במקום אזור התעשייה, המשתרע על פי כשני מיליון מ"ר, יוקמו 10,000 יחידות דיור נוספות, עם כ-50 אלף תושבים. עוד יוקם במסגרת הפרויקט מתחם מלונות, פארק חוף, מרכז ספורט, מרכז אקדמי ומבני ציבור ותרבות - בצמוד לקו האדום של הרכבת הקלה.
מעיריית בת ים נמסר כי "לא מדובר בעוד פרויקט נדל"ן עירוני רגיל. פארק הים הוא פרויקט הדגל של העיר ועומד להיות המתחם הכי נחשק ונחשב בגוש דן. זאת במסגרת החזון של העיר ושל העירייה אשר יממש את הפוטנציאל הגדול של בת ים וימצב אותה כעתיד של גוש דן, שנבנית מתוך ראייה ומחשבה מטרופולינית, בדומה לערים הגדולות בעולם".
"החדשנות והבשורה של מתחם שכונת פארק הים, שבו תבנה קבוצת מזרחי כ-600 יחידות דיור, ובנוסף פרויקט מגדלי בת-ימון הממוקם קרוב לרצועת החוף היפהפייה, מתבטאות במערכת משולבת של מסחר ומשרדים יחד עם מגורים, מלונאות, דיור מוגן, מרפאות ומבני ציבור במתחם אחד", מסביר מזרחי. "וכך, היתרון המובהק שהיה שייך ל'כפר המקומי' במאות הקודמות, קם לתחייה. המודל המשפחתי, הבריא והנכון, שבמסגרתו גן הילדים ובית הספר נמצאים בסמוך לבתי המגורים, כמו גם בקרבה למקום העבודה של ההורים ובסמוך לסבתא המתגוררת בדיור המוגן – מתגשם".
מזרחי מוסיף: "מעבר לנוחות המגולמת בקרבה הגאוגרפית שמציע מודל עירוב השימושים, מדובר במהפכה תחבורתית, כשהמערכת מטיבה למקם את כלל השירותים לאזרח במרחק נגיש ובמרחק הליכה – שעתיד בין היתר להוביל לירידה דרמטית בכמות הרכבים, שהרי אין בהם כמעט צורך. בשורה התחתונה, משמעות המהלך ברורה: פחות זיהום אוויר, פחות עומסים על הכבישים, פחות בזבוז זמן וכשצריכים כבר לנסוע לתל אביב תהיה בקרוב רכבת אשר תספק תחבורה זולה ומהירה. מדובר במערכת חיים שלמה במתחם אחד. כמה פשוט ככה מהפכני. רק חבל שלקח לשוק הנדל"ן המקומי זמן רב להבין זאת. כשהגיתי את הרעיון חשבו שאני הוזה".
מגדלי בת-ימון, שכבר זכו לאישור תב"ע, מגשימים הלכה למעשה את חזון עירוב השימושים. הפרויקט שממוקם בין הרחובות ניסנבאום ואהוד קינמון, משלב שני מבנים בני 46 קומות, ובהם כ-280 יחידות דיור בגדלים שונים (6-2 חדרים) באופן הבא: שלוש קומות למסחר, חמש קומות למשרדים, מלונאות ודיור מוגן ו-36 קומות למגורים. כל זאת מעל שש קומות של חניונים תת קרקעיים. המתחם משתרע על שטח של כעשרה דונם בסמוך לעורקי תחבורה ראשיים ולציר הרכבת הקלה. מגדל בת-ימון 1 יחד עם מגדל בת-ימון 2 צפויים להכיל 280 יחידות דיור ומלון בן 200 חדרים, דיור מוגן בשטח של 14 אלף מ"ר וכן 20 אלף מ"ר של מסחר ומשרדים וכ-1,300 מ"ר גני ילדים ומוסדות ציבור, כמו גם מוסד רפואי בשטח של כ-6,000 מ"ר שישרת את הסביבה כולה.
"בשורת בנייני בת-ימון היא לא רק מגורים לצד רצועת חוף וציר תחבורה מרכזי, כי אם מיזוג יומיומי וטבעי בין תושבי העיר שישכילו לנצל את ההון האנושי לתמיכה כלכלית-הדדית, לפיתוח העיר בת ים ולצמיחתה", מסכם מזרחי. "הפרויקט האטרקטיבי עתיד לא רק לעודד הישארותם של תושבי העיר בעיר, אלא גם למשוך אליה אוכלוסייה חדשה ואיכותית, וכן להעשיר את קופת העירייה בהכנסות של 60-50 מיליון שקל מארנונה מדי חודש, והכנסה של כ-600 מיליון שקל מדי שנה".
בסך הכל, תבנה קבוצת מזרחי בעשור הקרוב כ-2,500 יחידות דיור בעיר, ועוד ארבעה בתי מלון, שלושה מבנים לדיור מוגן, עשרות אלפי מ"ר של מסחר ומשרדים, תרבות ופנאי ומבני ציבור, כחלק מעיר עתידית המאכלסת כ-250 אלף תושבים.
לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>