$
חדשנות

המפתח לעידוד בנייה ירוקה: הטבות פיננסיות ממשלתיות

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים החדשה: "תמיכה ממשלתית, כגון הטבות מס או הפחתת היטלים, חיונית לעידוד בנייה ירוקה. ללא תמריצים – העלויות הנוספות נופלות על היזמים ובסוף אל הרוכשים"

שרה שוורץ 10:0213.07.18

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן

 

בתחילת חודש מאי האחרון שוב התכנסה ועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת בראשות ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני). על הפרק: דיון באשר לחסמים לקידום בנייה ירוקה במדינת ישראל הניצבת בתחתית רשימת המדינות – ונכון לשנת 2016 מתפארת ב-310 בניינים בלבד שעומדים בתקן הבנייה הירוקה.

 

אלא שעיון בתקציר המנהלים של מרכז מילקן לחדשנות במכון ירושלים לחקר ישראל לשנת 2015, או שמיעה לעצתה של מאיה קרבטרי, מנהלת תחום סביבה וקיימות בפורום ה-15, הגורסת כי יש צורך לספק תמריצים ליזמים ולרשויות הבונים לפי תקן בנייה ירוקה, יכול היה לקדם את הליך האצת הבנייה הירוקה בישראל, הנמצא זמן רב בסטגנציה. כלומר, הקיפאון שבגינו ישראל מדורגת אחרונה בבנייה ירוקה לא נובע מכך שלא נוספות יחידות דיור בבנייה ירוקה אלא שהאחוזים נשארים בהתאם, כלומר זהו אותו חלק יחסי של 10-7 אחוזים בלבד מסך הבנייה הכולל.

ח"כ יעל כהן-פארן ח"כ יעל כהן-פארן

 

בחינת ממצאי המחקר המקיף שערך מרכז מילקן לחדשנות במכון ירושלים לחקר ישראל בנושא קידום הבנייה הירוקה בישראל, עולים בקנה אחד עם מסקנתו החד משמעית של רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים החדשה בישראל. "ממשלות בעולם כבר השכילו לפתח כלים פיננסים לעידוד וקידום בנייה ירוקה", הוא אומר. "התמיכה הממשלתית עוזרת להתגבר על תוספת העלויות, וכך יותר ויותר יזמים בעולם עוברים לשיטת הבנייה הירוקה שמיטיבה עם איכות הסביבה. מדובר באינטרס לאומי לקידום יעדיה האסטרטגיים של מדינת ישראל להפחתת פליטות גזי חממה, התייעלות אנרגטית ועצמאות אנרגטית לצד הורדת יוקר המחיה, יוקר הדיור ומגורים בסביבה אקולוגית ונקייה – כל אלו יתאפשרו אם וכאשר המדינה תיצור תשתית מימונית בטוחה ליזמים".

 

על פי מזרחי, למדינת ישראל יש מגוון כלים פיננסים לקידום בנייה ירוקה – החל בהטבות מס: ביולי אשתקד אישרה הממשלה סדרה של הטבות מס לקבלנים הבונים דירות להשכרה לטווח ארוך. ההטבה במס נאמדת באומדנים של 11-7.5 אחוזים כתלות בתקופת ההשכרה. בחינת עלויות הבנייה הירוקה, על פי מזרחי, נאמדות בשיעור של 5%, ולפיכך הפחתה או הטבה בגובה של 5% בלבד לא מספיקה. ולכן צריך תמריץ, ולאשר הטבה בגובה של 10% מעלות הבנייה שתפצה על העלויות הנוספות ותייצר כדאיות כלכלית. מקרה נוסף של הפחתת מס לשם עידוד מגמה רצויה, התקיים בהטבות המס הממשלתיות לכלי רכב היברידי. ההטבה מזכה במס קנייה מופחת של 30-10 אחוז בלבד (במקום 125-82 אחוז במכונית רגילה). כך שמסלול ההטבות במס כבר קיים וניתן לפתוח ערוץ נוסף לבנייה ירוקה; אישורי בנייה: הקלות והתאמות באישורי הבנייה, כגון זירוז תהליכי אישורי הבנייה, אישור תוספת שטחי בנייה של 20-10 אחוז מעל הקבוע בתב"ע יכול להוות תמריץ ליזמים לבנייה ירוקה; מענק ישיר: כלי פשוט ומהיר לכיסוי תוספת ההשקעה מבנייה ירוקה באמצעות קרן ייעודית להתייעלות אנרגטית או תכנית לאומית סביבתית. המענק מועבר ליזם עם הוכחת בנייה בתו התקן הירוק; כלי נוסף הוא הנחות בתחשיבים: הטבה בגובה ההשקעה (5%) יכולה להתקזז כהנחה בתחשיב הקרקע; הטבות בהלוואות אטרקטיביות: יזמים אשר משקיעים בבנייה ירוקה יזכו למסלולים מועדפים להלוואה מסובסדת בריבית נמוכה ובערבות ממשלתית; הנחות בהיטלי השבחה על קרקעות: הפחתה מעלויות הבנייה ומהיטלי ההשבחה, כמו גם היטלים החלים על מבנים בעירוב שימושים המקטינים זיהום אוויר.

 

"התמיכה הממשלתית הינה חיונית לצורך עידוד בנייה ירוקה. בהיעדר מתן תמריצים – העלויות הנוספות נופלות על היזמים", מבהיר מזרחי, ומוסיף, "אי אפשר לבקש מהיזמים לבנות ירוק מבלי להשתתף בנטל. לא יכול להיות שתוספת עלויות הבנייה הירוקה שנאמדות ב-40 עד 80 אלף שקלים ליחידת דיור יפלו על היזמים. מי שרוצה להוריד את יוקר המחייה חייב להתחשב בעלויות הבנייה, שגם הן גבוהות היום בשל המטלות הרבות 'הנופלות' על יזמים וקבלנים ומיסוי גבוה בענף, ולפעול בהתאם. קופת המדינה נועדה בדיוק למטרות הללו של הוזלת יוקר המחייה והדיור".

 

מזרחי מוסיף: "מאחר והעלויות גבוהות באופן מידי והתועלת למדינה ולאזרחים הינן עתידיות, יש להתייחס לנושא כהשקעה לטווח ארוך, שהינה אינטרס לאומי לכולם. זוהי אף השקעה באיכות החיים במדינה. הרי המדינה כבר 'חולבת' מהאזרחים כ-44-40 אחוז ממחיר הדירה המהווים מסים, היטלים ואגרות. כלומר, כמיליון שקלים מכל דירה שנמכרת ב-2.5 מיליון שקלים".

 

כמו כן, מסקנות המחקר של מכון ירושלים לחקר ישראל תומכות במתן תמריצים ליזמים במטרה לעודד בנייה ירוקה בשוק המקומי. "בישראל אין הפנמה של עלויות ותועלות הבנייה הירוקה ואין עדיין אימוץ של כלים פיננסיים לקידום הנושא", נכתב. "משום כך יש קושי להחדיר את המוצר החדש לשוק הנדל"ן, המוגדר כשוק שמרני, והטמעת הבנייה הירוקה בענפי הבינוי והשיפוצים למגורים מתעכבת. כאשר יהיו הכלים הפיננסיים המוצעים במחקר זה חלק מיעדיה הלאומיים של ישראל, הם יסייעו ויתמרצו את בעלי העניין לקדם את השוק לעמוד ביעדי הממשלה האסטרטגיים להתייעלות אנרגטית, לעצמאות אנרגטית ולהפחתת פליטות גזי חממה. הכלים הפיננסיים לבנייה ירוקה בבנייה חדשה ובשיפוצים מפנימים את ההשפעות החיצוניות שבנייה זו מספקת, ונותנים מענה לכשלי השוק בשרשרת הערך בבנייה הירוקה. בראשם – תוספת ההשקעה הראשונית כדי שהכלכליות של העיסוק בתחום תעלה, ויצירת מסלולי מימון ובטוחות. כלים אלו יאפשרו לבעלי העניין לפתח ולהרחיב את התחום בקצב מואץ".

 

לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>

פאנל התחדשות עירונית בחולון
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
ראיון עם דליה עסיס שמאית המקרקעין ומתכננת הערים
דליה עסיס: "גביית היטל השבחה בסמיכות לרכבת הקלה – ענישה כפולה של בעלי הנכסים"
עוד בזירת הנדל"ן