סודות הטיסה
צפו: איך יכול מטוס נוסעים גדול להמריא כמו טיל?
חברת איירבוס הדגימה המראה תלולה במיוחד של מטוס ה-A350 שלה, המתחרה העיקרי לדרימליינר מבית בואינג. כיצד יכול מטוס נוסעים לבצע תמרון שכזה, למרות גודלו ומשקלו?
מטוסי נוסעים נולדו להיות נוחים: כל תנועה שלהם נועדה להיות כמה שפחות מורגשת עבור הנוסע, כדי להפוך את חוויית הטיסה לחלקה ונעימה. ואולם, הם מסוגלים לעשות הרבה יותר מזה. חברת איירבוס הדגימה המראה תלולה להפליא של מטוס ה-A350 שלה, שלא תבייש מטוס קרב:
כיצד מסוגל האיירבוס להמריא בצורה כה תלולה, למרות שהוא שוקל יותר מ-300 טון? ובכן, בסרטון שלפנינו מדובר בטיסת הדגמה, כך שהמטוס שוקל הרבה פחות: אין עליו נוסעים וגם לא מטען דלק מלא, מה שמאפשר לו לטוס יותר בקלות.
בנוסף, חשוב לזכור שמטוסי נוסעים מתוכננים כך שיהיה להם כוח עודף; המנועים מסוגלים לייצר דחף גדול בהרבה ממה שנדרש לטיסה כדי לאפשר יתירות דחף במקרי חירום. למשל, כאשר אחד המנועים מושבת בשל תקלה באוויר, יכול המטוס להמשיך ולטוס זמן רב על המנוע השני. בפועל, אין סיכוי שתתבצע המראה שכזו - שכן תגרום אי נוחות לא מבוטלת לרוב הנוסעים (חלק מהם, כמוני למשל, דווקא מאוד ייהנה).
- האם ישיבה בתנוחת החירום במטוס באמת מצילה חיים במקרי התרסקות?
- למה מטוסי נוסעים טסים כל כך גבוה?
- משחק הכיסאות במטוס: למי שייכת משענת היד?
האיירבוס A350 הוא אולי המטוס החשוב ביותר עבור החברה האירופית בימינו; בעבר תלתה את עתידה במטוס ה-A380 הענק, מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם, מתוך ציפייה שנמלי התעופה בעולם ילכו וייגדלו בשל הביקוש הגדול לטיסות בינלאומיות ארוכות. החברה הבינה שה-380 גדול מכדי לנחות בכל נמל תעופה אזורי, אך הניחה שמדינות ירחיבו את השדות הקיימים - מה שיאפשר לה לנצל את המטוס שלה ביותר שווקים ולקסום כך ליותר חברות תעופה.
בפועל, לא צמחו נמלי התעופה בצורה שמנגישה אותם ל-380; תחת זאת, חלה תנופה בביקוש למטוסי נוסעים קטנים יותר אך בעלי טווח ארוך במיוחד - מה שמאפשר להוציא טיסות בינלאומיות ארוכות גם שדות תעופה קטנים יותר. בואינג, מתחרתה הגדולה של איירבוס, זיהתה את המגמה הזו בזמן והשיקה את ה-787 דרימליינר, שהפך ללהיט מכירות. בתגובה, פיתחה איירבוס את ה-A350 שלה, שהוא תואם 787 - מטוס נוסעים בינוני, אך יעיל וחסכוני במיוחד ובעל טווח ארוך מאוד. תוכלו ללמוד עוד על התחרות בין בואינג ואיירבוס בטור "הקברניט".