הקברניט
למה מטוסי נוסעים טסים כל כך גבוה?
הטיפוס לגובה של 35 אלף רגל ויותר נראה כמו בזבוז זמן ודלק - אבל בפועל, הוא זה שמאפשר טיסה יעילה יותר, מהירה יותר ואפילו כרטיסים זולים יותר עבורנו, הנוסעים
- משחק הכיסאות במטוס: למי שייכת משענת היד?
- מערבולת של חיים ומוות: האם כיס אוויר יכול להפיל מטוס נוסעים?
- למה צריך לסגור את הטלפון בהמראה ובנחיתה?
1. בגלל האוויר
דלילות האוויר בגובה של בין 35 ל-42 אלף רגל היא אופטימלית למטוסי נוסעים: גבוה יותר, ולא יהיה די חמצן באוויר כדי לאפשר בערה יעילה במנוע ונמוך יותר - והוא יהיה עשיר יותר, ויציב יותר התנגדות לתנועת המטוס. כדי להתגבר על ההתנגדות הזו, יצטרך המטוס להפעיל יותר כוח - שמחייב יותר דלק. ודלק הוא ההוצאה הכי גדולה של כל חברת תעופה. לפיכך, טיסה לא יעילה פירושה כרטיסים יקרים יותר.
2. בגלל התנועה
בגובה נמוך ישנה הרבה יותר תעבורה באוויר: מטוסים קלים, מסוקים, רחפנים ואף ציפורים. והרבה יותר קשה לתכנן נתיבים שצריכים לזגזג בין כל אלה לאורך כל הטיסה. הסיבה בטיחותית: ככל שיש פחות כלי טיס במהירויות שונות באותו בלוק גובה, כך פוחת הסיכוי להתנגשויות וטעויות בניווט.
3. בגלל מזג האוויר
רוב מערכות מזג האוויר - עננות, סופות גשם וחול וכולי - נוכחות בגובה נמוך יותר. טיסה מעליהן היא גם בטוחה יותר למטוס וגם נעימה וחלקה יותר עבור הנוסעים. בעבר, מטוסי נוסעים התבססו על מנועי בוכנה שאינם אופטימליים בגובה רב, היו חשופים לפגעי מזג אוויר, ולא מעט תאונות נגרמו בגללם. כיום, המטוסים יכולים לשרוד כל מערכת מזג אוויר, אך חברות התעופה עדיין מעדיפות לטוס מעל פגעי מזג האוויר או לעקוף אותם.
4. להישרדות במקרי חירום
אם קורה, לא עלינו, שמטוס סובל מכשל טכני קריטי ולא יכול להמשיך ולטוס - גובה הטיסה הופך ליתרון משמעותי: לצוות הטיסה יש יותר זמן לזהות את התקלה ולהיערך לנחיתת החירום. בנוסף, אם קרה שהמנועים חדלו מלפעול, יכול המטוס לדאות למרחק גדול יותר מגובה 40 אלף רגל מאשר מגובה של 12 אלף, למשל. הטייסים יכולים להשתמש בטכניקת דאייה דינמית, כלומר להוריד את חרטום המטוס ולאבד גובה תוך שהם צוברים מהירות, אותה אפשר להמיר לגובה וחוזר חלילה. בטכניקה זו, אפשר להתקדם מרחקים גדולים מאוד ולהגיע לנמל תעופה קרוב במקרי חירום.
ומה עם מטוסי קרב?
מאפייני טיסה קרבית שונים מהותית ממאפייני טיסה אזרחית; גם בשל גודל ומהירות המטוסים, גם בשל המנועים שלהם שאופטימליים במהירויות אחרות וגם בשל דרישות מבצעיות. מטוסים צבאיים יכולים להגיע לגובה של 85 אלף רגל (כמו "הציפור השחורה", למשל, מטוס ריגול שנדרש לכסות מקסימום שטח בחיישניו) או לטוס בגובה של עשרות מטרים כדי לצמצם את הסיכוי לגילוי בידי מערכות אויב.