סודות הטיסה
למה הנוסעים עולים למטוס רק מצד שמאל?
שמתם פעם לב שתמיד נכנסים למטוסי נוסעים רק מהצד השמאלי? מדוע זה כך, מה הקשר לספינות מימי קדם ומדוע המזוודות שלכם עולות לטיסה דווקא מצד ימין?
שמתם פעם לב לכך שכמעט תמיד נכנסים למטוסי נוסעים רק מצד שמאל? שהשרוול של הטרמינל מתחבר רק לדלת השמאלית?
- נאציקאזה: מטוסי ההתאבדות של היטלר
- סופת אש ב-50 מיליון דולר: 16 דברים שלא ידעתם על ה-F16i
- מדוע מסכות החירום במטוס מספקות אוויר רק ל-15 דקות?
בכל המטוסים, יושב הטייס בצד שמאל; זאת, משום שרוב האוכלוסיה ימנית, ומתכנני המטוסים הראשונים רצו לפנות את יד ימין לתפעול מתגים וכפתורים בפאנל, בעוד יד שמאל אוחזת בהגה. כשמתחברים שרוולי עגינה או מדרגות מצד שמאל, יכול הטייס לראות את המרחק מהם בצורה טובה יותר ולתמרן את מטוסו על הקרקע כך שלא ייתנגש בהם.
בנוסף, היסטורית תמיד באו אמצעי תחבורה לתחנות עגינה מצידן השמאלי; זו הסיבה שצד שמאל בספינות נקרא Port (נמל). הדופן השמאלית בספינות עתיקות היתה בעלת מגרעת שניתן לפתוח ולחבר כבש עליה, כדי להעמיס ולפרוק סחורות. התפיסה הזו של "פריקה וטעינה משמאל" השתמרה לאורך השנים ובמידה מסוימת, השפיעה גם על עיצוב שדות התעופה.
אבל יש פתחי הטענה גם מצד ימין בכל מטוס נוסעים - פתחים שמשמשים להעלאת מזוודות, מטענים וציוד. זו הסיבה שתמיד עולים למטוס מצד שמאל, בעוד המזוודות נכנסות מצד ימין. בניגוד לשרוולי הטרמינל שהם סטטיים, כלי הרכב שנושאים את המזוודות יכולים לתמרן ולהתאים את מיקומם לזה של המטוס, ולכן כל עוד אינו בתנועה, הטייס לא צריך לחשוש מהתנגשות בהם.
האם קורה שעולים למטוס מצד ימין? זה נדיר מאוד, וקורה רק במקרים בהם נמל התעופה צפוף מאוד ומחייב חיבור של שני מטוסים אל שרוול עגינה מפוצל. ככלל, הסטנדרט הוא להיצמד לעגינה מצד שמאל. אז למה בכלל יש דלתות גם מצד ימין? למקרי חירום כמובן; לאחר נחיתת אונס, השאיפה היא לפנות את הכלי כמה שיותר מהר, מבלי ליצור פקקים בדרך החוצה ולפיכך, לכל מטוס נוסעים יש דלתות משני צדדיו, בעוד רק השמאליות נמצאות בשימוש קבוע.