מדוע מסכות החירום במטוס מספקות אוויר רק ל-15 דקות?
האם מסכות החמצן פועלות גם אם השקית שלהן לא מתנפחת - ומדוע אסור להסיר אותן אפילו דקה לפני קבלת הנחיה מהצוות
כל מי שאי פעם טס במטוס שמע את המשפט "גם אם שקית החמצן לא מתנפחת, היו בטוחים שהחמצן זורם. חיבשו את המסכה שלכם לפני שתעזרו לאחרים לחבוש את שלהם". אבל האם ידעתם שהמסכות מספקות חמצן לזמן קצר מאוד, שעומד על בין 15 ל-20 דקות?
- למה מטוסים כמעט תמיד צבועים לבן?
- נהג, שים גז: למה מטוסי נוסעים טסים היום לאט יותר מבסבנטיז?
- למה לא בונים את כל המטוס מהחומר של הקופסה השחורה?
מסכת החמצן נועדה לספק אוויר במקרה בו יש פגיעה בדיחוס תא הנוסעים בשל תקלה טכנית או בשל היווצרות חור במטוס. דיחוס התא קריטי לקיום חיים, שכן האוויר בגובה שיוט טיפוסי של מטוס נוסעים הוא דליל בהרבה ממה שצריך גוף האדם כדי לנשום. ללא חמצן יגיעו הנוסעים למצב של היפוקסיה, שגורמת לבלבול, קשיי נשימה, סחרחורות, עילפון ומוות.
אז למה מספיק החמצן העשיר רק לזמן קצר? משום שאין צורך ביותר מכך; במקרה של פגיעה בדיחוס התא, יטו הטייסים את ההגאים קדימה וירדו לגובה נמוך בשיא המהירות; לנוסעים זה אולי ייראה כאילו הם צוללים אל מותם, כשבפועל נועדה ההנמכה הזריזה להביא את המטוס לגובה של פחות מ-10,000 רגל, בו האוויר עשיר דיו לנשימה תקינה. כשיגיע המטוס לגובה הנדרש, יתחיל להזרים לחלל תא הנוסעים אוויר, מה שיבטיח שאף נוסע לא ילקה בהיפוקסיה.
בנוסף, החמצן שהמסכות מזרימות אינו מגיע ממיכל, כי אם מתגובה כימית; מסיבה זו, לאוויר המוזרם יש לפעמים ריח שרוף. בעיני הנוסעים, החוויה איומה ונוראה: צניחת מסכות החמצן, הצלילה המהירה והריח השרוף בטח לא מעוררים תקווה. ואולם, כל אלה הם תהליכים סדורים ורצויים במקרי חירום.
ולסיום, נזכיר שקצב התנפחות השקית שמחוברת למסכה אינו מעיד על פעולתה. הקצב תלוי בקצב הנשימה שלכם ולא בהזרמת החמצן. זיכרו שבכל מקרה, אין להסיר את מסכות החמצן לפני הוראת צוות הטיסה.