בלעדי לכלכליסט
שופרסל יוצאת למלחמה בקוקה־קולה
ל"כלכליסט" נודע כי אחרי שנגסה בנתחי השוק של תנובה ואסם, תנסה שופרסל לגרוף חלק ממכירות החברה המרכזית למשקאות. הרשת הקמעונאית תצא עם מותג פרטי של קולה, מיצים ומים מינרליים
המותג הפרטי של שופרסל ממשיך במגמת ההתרחבות. ל"כלכליסט" נודע כי אחרי שנגסה בנתחי השוק של תנובה ואסם, תנסה שופרסל לגרוף חלק ממכירות החברה המרכזית למשקאות. המהלך במסגרתו תחדור שופרסל לשוק המשקאות הלא אלכוהוליים יתבצע באמצעות השקת מגוון משקאות קלים מוגזים, מיצים ומים מינרלים תחת המותג הפרטי.
- המותג של שופרסל: כל מוצר חמישי בקופה
- שופרסל תתקשה לשכנע הורים לקנות מותג פרטי של תחליף חלב
- מוסיפה סוכר: פרימור תייצר משקאות קלים
מדובר במהלך מקיף הכולל יבוא משקאות קולה וקולה זירו מקונצרן אולקר הטורקי, מים מינרלים איטלקיים של מותג סנט אנה וכן פיתוח מיצים באמצעות חברת גניר הישראלית. בנוסף, צפויה שופרסל להשיק גם מים בטעמים ומשקאות פונקציונליים שונים דוגמת מיצי פירות וירקות בכבישה קרה.
החלטת שופרסל להכנס לתחום המשקאות עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית החברה לפעול עם המותג הפרטי שכבר חולש על 21% ממכירות הרשת במגוון קטגוריות ובראשן תחליפי החלב לתינוקות, החיתולים, הבשר והחלב. על פי אסטרטגיית הרשת, מחירי המוצרים של המותג הפרטי, נמוכים בכ-20% ממחירי המותג המוביל והערכות הן כי כך תפעל הרשת גם בזירת המשקאות.
תחום המשקאות הלא אלכוהליים גלגל בשנה החולפת 2.7 מיליארד שקל שנחלקו בעיקר בין שלוש חברות מהגדולות בשוק המזון. שוק משקאות הקולה והדיאט קולה נשלט על ידי החברה המרכזית למשקאות המחזיקה כ-89% ממכירותיו, שוק המיצים הלא מוגזים נשלט אף הוא על ידי החברה המרכזית עם 39.9% מהמכירות (באמצעות פריגת) והמים המינרלים נשלטים על ידי יפאורה עם 53.7% מהמכירות.
בעוד שאת המשקאות המוגזים והמים המינרלים שופרסל תייבא, למגוון המיצים תהיה אחראית החברה הישראלית "גניר" המחזיקה במותג "פרימור" ומייצרת את רכזי הפרי המשמשים את תעשיית המיצים ולכן חומר הגלם המרכזי כבר בידיה, כך שלא תהיה תלויה בהשקה זו בגורם חיצוני. עיקר פעילותה העסקית של גניר (75%) מופנה לייצוא של מוצרים לתעשית המזון. בשוק המקומי פועלת גניר באמצעות המותג "פרימור", אחד משני המותגים המובילים בשוק המיצים הטבעיים.
לפני כחצי שנה נחשף בכלכליסט כי פרימור השקיעה בפיתוח קווי ייצור של ניפוח בקבוקים ומילוי בקבוקים לטובת כניסה לשוק המשקאות הקלים עם סדרת משקאות קלים מבוססי פרי בבקבוקי 1.5 ליטר, שיתחרו בפריגת של החברה המרכזית למשקאות, בג'אמפ של טמפו ובתפוזינה של יפאורה. ניתן להעריך כי בקווי ייצור אלו תשתמש החברה לטובת שופרסל. לקוחותיה של גניר הם יצרני מיצים ומשקאות בכ-40 מדינות ברחבי העולם. השוק העיקרי (קרוב ל-50% מהיצוא) הוא המזרח הרחוק בכלל, והשוק היפני בפרט. שוק משמעותי נוסף הוא השוק האירופאי. בארץ משווקת החברה את מוצריה לכל רשתות השיווק וחנויות המזון, וכן לשוק המוסדי.
מדובר בשיתוף פעולה נוסף של שופרסל עם ספק קטן יחסית בשוק המקומי, כפי שעשתה עם חברת בייביסיטר לטובת כניסה לשוק החיתולים, סלטי שמיר המייצרת עבורה סלטים שונים, מחלבות רמת הגולן המייצרת מגוון מוצרי חלב תחת המותג הפרטי ועוד.
החלטת שופרסל לקדם את המותג הפרטי מתוצרתה, הובילה בשנתיים האחרונות לשינוי מהותי במחירים שמשלמים בצרכנים בחלק ניכר מהקטגוריות ובראשן בתחום החלב. בחודשים האחרונים נקטו תנובה וטרה במדיניות העמקת מבצעי הוזלות של מוצרי חלב מובילים ובהם קוטג', חלב, גבינה לבנה, גבינה צהובה ועוד. זאת בנסיון לבלום את הירידה בנתח השוק שלהן, אותו גרפה שופרסל שהציעה מוצרי חלב במחירים נמוכים אף מאלו שקובעת המדינה באמצעות צו הפיקוח על המוצרים. אמנם שוק המשקאות נחשב למוטה מותגים, אולם האלטרנטיבה שתציע שופרסל, תוכל לאפשר לצרכנים לבחור במוצרים מקבילים, במחירים נמוכים יותר בפריסה ארצית.