IBM: הענק הכחול נראה חיוור מתמיד
בימי הזוהר שלה, היתה גדולה יותר מכל חברות הטכנולוגיה גם יחד – ועתה עומדת בצילן של אפל, גוגל ומיקרוסופט. מדוע נמשכת הירידה בהכנסותיה כבר חמש שנים, ללמה כשלה היכן שחברות אחרות הצליחו וכיצד תוכל לשנות את המצב?
- IBM משיקה גרסה של ווטסון לניתוח קמפיינים שיווקיים על בסיס בינה מלאכותית
- נעילה מעורבת בוול סטריט; IBM צנחה ב-5% לאחר הדוחות
- IBM משיקה שירות בלוקצ'יין מסחרי מבוסס ענן
התוכנית כשלה, בשל קצב צמיחה איטי בפלחי השוק אליהם כיוונה IBM. לו היתה צומחת IBM מאז 2011 באותו קצב שצמחה חברה כמו גוגל, היתה מגיעה כיום להכנסות של 255 מיליארד דולר. למעשה, מאז 2011 לא הצליחה IBM להעלות את הכנסותיה, שעמדו אז על 106 מיליארד דולר והצניחה רק נמשכת.
מדוע לא הצליחה החברה לשמור על קצב צמיחה?
אמנם לא ניתן לצפות מחברת ענק ותיקה כ-IBM להגיע במהירות לביצועים של שחקניות שמוכרות מוצרים נחשקים לקטגוריות אלקטרוניקה בידורית כאפל, או לשחקניות כגוגל, שעובדות במבנה דינמי שמזכיר סטארט-אפ. ואולם, בהחלט ניתן להשוות את IBM למיקרוסופט – חברה שגם היא ממוקדת בעסקי התוכנה ובשירותים לארגונים.
מיקרוסופט, בניגוד ל-IBM, ידעה להתאושש במהירות ממשברים, להציע שירותים גם לתאגידים וגם לצרכן ולמנף את יתרונות התוכנה שלה – בין היתר, בזכות מנכ"לה הנוכחי סאטיה נאדלה. החברה בלמה את הכניסה לשוק חומרת המובייל קצת באיחור, אך החליפה דיסקט וכיום מחזיקה במקום השני בשוק מחשוב הענן ובשליטה כמעט מוחלטת בתחום היישומים המשרדיים.
מיקרוסופט, אגב, עשתה את הונה הראשוני בסיוע IBM: החברה היתה הראשונה להעניק לביל גייטס הסכם שימוש למערכת DOS, שהפכה לפלטפורמת התוכנה של מחשבי ה-PC המסחריים הראשונים. מיקרוסופט עקפה את IBM בהכנסות עוד ב-2014, וממשיכה לצמוח. אם IBM היתה גדלה בקצב של מיקרוסופט, בממוצע 5.6% בשנה מאז 2011, היתה מגיעה להכנסות של 140 מיליארד דולר השנה. ואולם, תחת הנהלת רומטי נבלמה הצמיחה.
משברי צמיחה: צרת רבים
IBM לא לבד: משברי צמיחה קיימים אצל שחקנים נוספים בצמרת המחשוב הארגוני – אורקל ו-HP. גם החברות הללו לא הצליחו להדביק את קצב השינוי הטכנולוגי. כשהעולם עבר למודלים מקוונים, חברות אלה סברו כי יוכלו לצמוח גם אם ימשיכו להתמקד בערוצים המסורתיים של השוק הארגוני, כדי לחסוך את הסיכון שבשינוי מהיר במודל עסקי. ואולם, גם הארגונים שהיוו עבורן מקור הכנסה החלו לעבור לפורמטים דיגיטליים, להתאים עצמן ללקוחות בכל הגדלים ולמשתמשים פרטיים.
התוצאה היא שוק בו מחלקות המחשוב של הבנקים, חברות הביטוח ויתר הלקוחות הארגוניים נשלטות בידי מוצרי ושירותי מיקרוסופט, אמזון, גוגל ואפל. אפילו פייסבוק מספקת כלי מדיה חברתית מכווני עסקים.
אחרי 20 רבעונים של ירידה, לא ברור מה העתיד של IBM. מקבילתה בעולם החומרה, HP, גם היא מתפרקת אט אט מנכסיה ומצטמקת כמו גלידה בשמש. אורקל מנסה להתחפש לחברת ענן אבל עדיין לא מצליחה לתפוס מקום משמעותי בשוק. עם זאת ל-IBM יש סיכוי, אם היא תדע למנף את חטיבת המו"פ שלה ולהפוך שוב למרכז ומוקד של חדשנות, לא מן הנמנע שתצליח להפוך את המגמה.