חיים כהן, השף שהפך לסלב ל"כלכליסט": "אני פתוח להצעות"
כהן ("בנות 14 מבקשות להצטלם איתי") פותח במאי את דיקסי ראשון לציון ובאוגוסט את מסעדת יפו־תל אביב. חיים כהן מספר ל"כלכליסט" על רצונו לשלב משקיעים במיזמים החדשים, חושף מספרי סועדים בדיקסי תל אביב ועונה ליונתן רושפלד, שטען ש"מאסטר שף" אינה קולינריה
לא צריך להיות עתידן כדי לנבא ש־2011 הולכת להיות השנה של חיים כהן. בשנה הקרובה יופיע על המרקע בשלוש תוכניות טלוויזיה לפחות: בעונה נוספת של "מאסטר שף", ב"רישיון ליהנות" - תוכניתו עם אלי אילדיס, בסדרת תוכניות ספיישל של "שום, פלפל ושמן זית" שצילם לאחרונה ברומא, וייתכן שגם בחדשות מקומיות של רם לנדס.
ההצלחה, שכהן מתייחס אליה כאל סוג של מזל (“טפו טפו טפו, אני מרגיש שיש לי רוח גבית. תמיד עבדתי קשה, אבל תמיד גם היה לי הרבה מזל"), מגובה גם במספרים. השמועות מספרות שעל תפקידו כפרזנטור בקמפיין של חברת מי עדן קיבל כהן סכום שנע סביב מיליון שקל, ואודי פרידן, מבעלי המשרד, מסביר שכהן נבחר לתפקיד אחרי שסקרים העלו כי הוא נתפס בציבור כדמות אמיתית, חמה ואמינה. “אחד שאתה יכול לסמוך עליו בעיניים עצומות, שישים לך באוכל רק את הטוב ביותר", אומר פרידן.
"עסק גדול, שמתאים למקצוענים"
אבל כהן הוא קודם כל מסעדן עסוק. הוא מנהל את דיקסי לבד כבר שלוש שנים, לאחר שקנה את חלקה של עירית שנקר, שותפתו בעבר. בחודש מאי השנה הוא עתיד לפתוח בהשקעה של כשלושה מיליון שקל סניף נוסף לדיקסי בראשון לציון, במקום ששכנה בו פעם מסעדת איזדורה, ובאוגוסט ישיק את מסעדת יפו־תל אביב בבית אלקטרה ברחוב יגאל אלון בתל אביב, בהשקעה של כ־6 מיליון שקל.
אף שהוא הבעלים היחיד של דיקסי ולא הכניס שותפים למיזמים העתידיים, הוא מודה שכעת הוא פתוח להצעות משותפים פוטנציאליים. “אני פתוח לשמוע הצעות", הוא מצהיר, ורומז שישמח אם ההצעות יגיעו מצד גורמים מקצועיים ורציניים בתחום. “אנשים צריכים להבין שהחזון של מסעדת יפו־תל אביב הוא לא חזון של מסעדה קטנה. זה לא מתאים למישהו שחלם כל חייו שתהיה לו מסעדה בשם הרומנטיקה. זה עסק גדול, שמתאים למקצוענים".
לראשון לציון, הוא אומר, הוא מגיע בלי חזה נפוח. “בראשון מאוד אוהבים את דיקסי. העיתוי נכון, ואני מרגיש שמה שדיקסי מוכרת נכון. אבל זה לא שאני חושב שבתל אביב המציאו את הגלגל, ושאנחנו נבוא לראשון ונראה להם מה זה. להפך. אני בא לשם עם תפריט הליבה של דיקסי, התפריט של הקלאסיקות, ומחכה לראות את הכיוונים שהיא תתפתח אליהם שם - לראות מהם הצרכים של תושבי ראשון".
קנה יינות בחו"ל
לפתיחה של יפו־תל אביב הוא מחכה בהתרגשות של מי שפותח את המסעדה הראשונה בחייו. “זו תהיה מסעדה שהיא נטו אוכל שלי ושל ד"ר אלי לנדאו, חברי הטוב", הוא מסביר. השניים חזרו עכשיו מפיימונטה שבאיטליה ומבורגון, צרפת, לשם נסעו עם יועץ היין יוסי בוזנח כדי לרכוש יינות למסעדה החדשה. אבל עם כל ההתלהבות מהבייבי החדש, כהן לא שוכח שדיקסי היא שמשלמת בינתיים את החשבונות. "בדצמבר דיקסי האכילה 22 אלף איש. אנחנו עובדים כמו שמזמן לא עבדנו. היום אני יכול לומר שדיקסי היא אחת המסעדות הרווחיות בארץ".
בזכות "מאסטר שף"?
“אני בטוח שיש לקוחות שהגיעו בפעם הראשונה בגלל 'מאסטר שף', אבל בפעם השנייה הם באו כי נהנו. הצוות של דיקסי יציב ומצוין. השף של המסעדה, דן קרטלה, עובד איתנו כבר שנים, והיום מגיש את התפריט הטוב ביותר שהוגש כאן אי פעם - לצד תפריט הליבה שכולל את הכנפיים, ההמבורגר, הספייריבס, ההום פרייז, ויש גם תפריט הספיישלים של השף”.
ובכל זאת, זו היתממות לומר ש"מאסטר שף" לא השפיעה.
"'מאסטר שף' הפכה אותי מטבח שהיה ידוע בזכות ערוץ 1 לסלב. היום אני בא לדיקסי בשמונה בערב, כי ילד שחוגגים לו במסעדה יום הולדת 8 רוצה לפגוש אותי. אני הולך ליפו וערימה של בנות 14 מבקשות להצטלם איתי. התוכנית הזאת היתה חשיפה גרעינית, ואני שמח שזה קרה לי בגיל 50 ולא בגיל 25".
יונתן רושפלד אמר ש"מאסטר שף" היא לא קולינריה.
“מי שאומר שזו לא קולינריה רואה דרך משקפיים צרים מאוד. לקולינריה יש עוד תפקידים חוץ מלרגש את החך. היא גם דבק של משפחה, היא צריכה גם להשביע, לייצר זיכרונות של ילדות. כשאני מבשל לילדים את האוכל של אמא שלי ז"ל, אני לא רק מאכיל אותם. אני נותן להם תחושה של סבתא מרים. גם זו קולינריה. 'מאסטר שף' גרמה להמון משפחות להתחיל לבשל בבית, ביחד. זה דבר מדהים בעיניי".
ואיך מרגיש מי שהיה השף של אחת ממסעדות העילית הראשונות בארץ, כשהוא צריך לטעום אוכל עם אבקת מרק ולחוות דעה?
“איכשהו, אם זה בקונטקסט הנכון, זה עובד. אתה בא לנתיבות, והגברת אומרת 'בוא אני אכין לך דג חריף', ואתה אומר 'בסדר', ואז רואה אותה שופכת פנימה חצי כוס אבקת מרק ותופס את הראש. אבל הדג הזה טעים. העניין הוא שאם תגישי את הדג הזה בדיוק במסעדה בתל אביב, הוא יהיה שונה. אין אמת אחת".