מחסור במכולות מייקר סחורות, העליות יתגלגלו לצרכנים
היצוא מסין למערב מתאושש, אבל בגלל שיבושים בפעילות הנמלים מכולות ריקות אינן חוזרות לנמל הבית. התוצאה: יצואנים נתקעים בלי אמצעי הובלה. במקביל, הפגיעה בשרשראות האספקה מייקרת את חומרי הגלם המשמשים לייצור המכולות
יצרנית מוצרי האלקטרוניקה ההונג־קונגית של סטיב צ'ואנג נהנתה בשנה האחרונה מביקושים יציבים מארה"ב ומאירופה, אך בדומה ליצואנים רבים מאסיה, גם היא מתקשה לשנע את המוצרים ללקוחות.
החברה של צ'ואנג, המייצרת מוצרי אלקטרוניקה באמצעות אנרגיה סולארית, היא אחת מחברות רבות שהרוויחו מהעלייה במסחר, שסייעה לכלכלה המקומית להתאושש מההאטה שנגרמה בשנה שעברה בשל התפרצות המגפה.
- למרות הקורונה: שיא בפריקת מכולות בנמל אשדוד ב-2020
- מיזם המכולות המקוון שופו של יוניליוור: המכירות זינקו ב־370% ב־2020
- המכולות הקטנות גזרו את הקופון מ־2020
אך תקלות בשרשראות האספקה העולמיות מעיבות על ההצלחה. הזינוק ביצוא מסין למערב, בשילוב השיבושים שנגרמים בנמלים בגלל הקורונה, גרמו לכך שמכולות רבות הושבתו, מה שהוביל לתור ארוך של ספינות המשתרך מחוץ לנמלים ולעלייה חדה בתעריפי המשלוחים.
התקשורת בסין מציינת כי "אין למצוא אפילו קופסה אחת". לפי צ'ואנג, עלות הובלת מכולה באורך 12 מטרים מסין לארה"ב זינקה בשנה החולפת ביותר מפי ארבעה. "בשני העשורים האחרונים לא נתקלנו בדבר כזה", אמר. "מכולות ריקות אינן יכולות לחזור להונג קונג".
ביקוש למוצרי אלקטרוניקה
סין התאוששה מהמגפה בקצב מהיר יותר מכל כלכלה גדולה אחרת. במקביל זינק יצוא המוצרים המבוקשים בתקופות הסגר, כמו מוצרי אלקטרוניקה וציוד רפואי. נפחי היצוא מטפסים בשיעור דו־ספרתי זה כמה חודשים, ובסוף 2020 העודף המסחרי של סין זינק לשיא. אך העלייה בביקושים למוצרים הסיניים מגיעה בעוד נמלים ברחבי ארה"ב ואירופה מתמודדים עם הגבלות לבלימת התפשטות הקורונה ועם מחסור בכוח אדם, מה שמוביל לעיכובים בהחזרת המכולות לנמלים במזרח אסיה.
רוברטו ג'יאנטה, יו"ר איגוד ספינות המשא בהונג קונג, טוען כי מחסור בנהגי משאיות ועובדי מחסנים ברחבי העולם פוגע ביכולת של הנמלים להשיב את המכולות לסין. "יש מספר גדול של מכולות שפשוט יושבות באמצע שום מקום. אוסטרליה, מזרח אירופה, מרכז אמריקה. זו מעין סערה מושלמת שמונעת מהן לשוב לאסיה".
לפי הו האולי, עוזר לנשיא חברת הכימיקלים וונלונג, שבסיסה בוונז'ו, תעריפי המטענים נותרו אמנם גבוהים, אך היתה לכך לדבריו השפעה מוגבלת על עסקיהם, מכיוון שהמוצרים שהם מוכרים הם מלכתחילה איכותיים ויקרים. בה בעת, עבור חברות אחרות, בעיקר בתעשיית הטקסטיל הענפה של סין, השפעת העיכובים הללו חמורה יותר. יצואן בשאושינג, שבחופה המזרחי של סין, טען כי חברות טקסטיל רבות נאלצו להיסגר בעקבות העלייה החדה שנרשמה בדצמבר בתעריפי המטענים.
בכירים בענף הספנות קיוו שסגירת המפעלים המסורתית בחגיגות השנה הסינית החדשה תאט את נפחי הייצור ובכך תעניק לקווי הספנות הזדמנות לצמצם פערים. אך התקוות הללו לא התממשו - בחלק מהמפעלים אף דחקו בעובדים לעבוד גם בחופשה, בניסיון לעמוד בביקושים העולמיים.
העיכובים והמחסור מאיימים עתה להקפיץ את מחירי הסחורות. צ'ואנג מהונג קונג הודה כי הוא מתמודד עם עיכובים של שבועיים עד ארבעה במשלוחים וכי החברה שלו מנהלת מגעים עם הלקוחות על מנת לחלוק בעלויות, שכבר הקפיצו את מחירי המוצרים בשיעורים של 5%-2%.
המחסור במכולות השפיע עד כה על נתיבים מאסיה החוצה, אך כעת צצים סימנים לכך שהוא מחלחל גם לנתיבים החוזרים ופוגע בחברות המייבאות לסין. כך, למשל, בינואר הודיעה מקדונלד'ס הונג קונג כי העיכובים פגעו באספקה של תפוחי אדמה מטוגנים. רשת המזון המהיר חוותה גם מחסור קצר מועד בבוטנים המשמשים בגלידות.
יצרנים יובילו סחורות ביבשה
בנמלים מחפשים עתה דרכים להשיג מכולות נוספות כדי לקזז חלק מהמחסור. כך, למשל, בעיר הנמל נינגבו במחוז ג'ג'יאנג בסין, הרשויות סייעו לאחרונה בהשגת 730 אלף מכולות ריקות. ג'ון פוסי, ראש מחלקת ציוד המכולות וההשכרה בחברת הייעוץ והמחקר הימית Drewry, טוען כי במחצית הראשונה של 2020 נרשמה צניחה בייצור המכולות לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן, אך הייצור התגבר במחצית השנייה, כך שהתפוקה הכוללת היתה גבוהה ב־10% לעומת 2019.
אך גם מחירן של המכולות החדשות הללו יהיה גבוה יותר. כתוצאה מהביקוש הגואה ובשילוב העלויות הגבוהות יותר של חומרי גלם כמו פלדה, מחירן של מכולות חדשות שיסופקו בקיץ עומד על 6,200 דולר, המחיר הגבוה ביותר אי פעם, כך לפי פוסי. "בשל כך, קרוב לוודאי שחלק מהחברות יוותרו על הזמנת ציוד חדש", הזהיר.
אף שדיווחים המגיעים לאחרונה מסין מצביעים על שיפור בפעילות בנמלים בשבועות האחרונים, גורמים בתעשייה מביעים פסימיות לגבי החודשים הקרובים. כך, ווילי לין, יו"ר מועצת הספנות של הונג קונג, מעריך כי עד הקיץ לכל המוקדם לא צפויה "שום הקלה".
הוא מתייחס לסבירות הגדלה והולכת כי יצרנים יעברו לשילוח יבשתי, בעיקר הובלה במשאיות ממחוז גואנגשי בדרום סין לווייטנאם, ומשם לדרום־מזרח אסיה. צ'ואנג מאשר כי בחלק מהחברות בוחנים אפשרות לייבא לאירופה באופן יבשתי, דרך רוסיה. במקביל, היצואנים באסיה מנסים לשריין מקום בספינות. "פחות או יותר כל ספינת משא שזמינה בעולם נמצאת בשימוש, משום שכל כך הרבה ספינות יושבות בנמלים ומחכות שיפרקו אותן", סיכם ג'יאנטה.