FT
המוטציות סגרו מחדש את השמיים לתעופה הבינלאומית
התקווה שהחיסונים יחלצו את תעשיית התעופה מהמשבר החמור ביותר מאז מלחה"ע השנייה נגוזה לנוכח התפתחות גרסאות חדשות של הנגיף. אנליסט: "המדינות שהצטיינו במיגור הקורונה עשו זאת באמצעות חיסול הטיסות הבינלאומיות"
07:3518.02.21
יוהאן לונדגרן לא בזבז זמן בשיגור מכתב תלונה, כאשר שר בממשלת בריטניה הזהיר לאחרונה שעוד מוקדם לחשוב על הזמנת כרטיסי טיסה לחופשת הקיץ.
קראו עוד בכלכליסט:
- חבילת התמריצים האמריקאית: חברות התעופה נדרשו להחזיר עובדים מחל"ת
- אחרי ארה"ב: גם הרגולטור באירופה מתיר לבואינג 737 מקס לחזור לטוס
- לופטהנזה תפטר 28% מעובדיה, אמריקן ביקשה לאחסן חיסונים
קל להבין את תחושת הייאוש של לונדגרן, מנכ"ל איזיג'ט, חברת הלואו־קוסט השנייה בגודלה באירופה. ההימור שלקחה תעשיית התעופה, שקיוותה להתאוששות עוד השנה בעקבות מבצע החיסונים, מצוי כבר עתה בסיכון.
המגפה סגרה את השמיים בפתאומיות באביב האחרון והיכתה בתעשייה שסובלת מהירידה הגדולה ביותר בהיקף הטיסות מאז מלחמת העולם השנייה. פחות מחודשיים לתוך השנה, הסכנה האורבת לחברות התעופה דומה יותר לחנק איטי. הגבלות הנסיעה בין מדינות מחמירות והולכות, ובמקרים מסוימים אף נסגרו גבולות כדי למנוע את התפשטותן של מוטציות חדשות.
זהו מצב מדאיג עבור תעשייה בהיקף של 800 מיליארד דולר התלויה בתנועת אנשים. אירופה וארה"ב הקשיחו את מגבלות הנסיעה, בריטניה הנהיגה השבוע כללי סגר מחמירים יותר, בעוד שגבולות אוסטרליה צפויים להישאר סגורים עד סוף השנה.
מנכ"ל וויז אייר, ג'וזף ואראדי צילום: בלומברג
התעשייה שרויה בבלבול
"השינוי המתמשך במגבלות הנסיעה, כמו הטלת הסגרים, הוא המחסום הגדול ביותר העומד בפני הזמנת כרטיסים", אמר לונדגרן ל"פייננשל טיימס". אנדרו צ'רלטון, יועץ לענייני תעופה, ניסח זאת באופן בוטה: "המדינות שהיו ממש טובות במיגור הנגיף עשו זאת באמצעות הרג התעופה הבינלאומית". ניו זילנד נמנית עם המדינות שנקטו גישה כזו: חברת הדגל שלה הטיסה רק 6,000 נוסעים בטיסות ארוכות טווח בדצמבר.
למרות שיש בחיסונים כדי להציע פיתרון ארוך טווח למגפה, ורוב חברות התעופה עדיין מאמינות שהשנה תהיה בסופו של דבר טובה מקודמתה, מתרבים הסימנים ללחץ מחודש. מספר הטיסות במרחב האווירי האירופי צנח החודש לרמה הנמוכה ביותר מאז הוטלו הסגרים המחמירים הראשונים באביב שעבר. למרות שבגזרת טיסות הפנים נרשמה התאוששות, בסין התערער שוק זה לאחרונה כאשר הממשל בבייג'ינג יצא נגד קיום נסיעות במהלך חופשת שנת הירח החדשה.
חברות התעופה צמצמו את שאיפותיהן הצנועות ממילא כבר ברבעון הראשון, כאשר איזיג'ט והמתחרה ריאנאייר צופות היקף טיסות של 10% בלבד מהרגיל. סימן לבלבול שמאפיין את ציפיות התעשייה ניתן למצוא בהודעת ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), שהודה כי קיים סיכון גדל והולך שמספר הנוסעים לשנה זו יהיה נמוך מהתחזיות. "ביססנו את התחזיות שלנו על כך שממשלות יוכלו וישאפו להסיר את מגבלות הנסיעה ברגע שתחוסן האוכלוסייה הפגיעה ביותר", אמר בריאן פירס, הכלכלן הראשי של הארגון. "להערכתי, בשבועות האחרונים היינו עדים לכך שממשלות נוקטות בגישה קשוחה וזהירה הרבה יותר".
וכשהתחזיות עבור חברות התעופה הופכות קודרות מיום ליום, ההשלכות עמוקות הרבה יותר מגריסה של התחזיות להיקפי נוסעים. אמריקן איירליינס שבסיסה בטקסס הזהירה החודש כי 13 אלף מעובדיה נמצאים בסיכון לצאת לחל"ת. אזהרה זו לוותה בהאשמת המגבלות החדשות שהוטלו על הנסיעות הבינלאומיות והקצב האיטי של מבצעי החיסונים. "האמנו שלוח הטיסות שלנו הקיץ יחייב את הפעלת כל מטוסינו ומלוא כוח האדם שלנו", אמר המנכ"ל דאג פרקר בהודעה לעובדים. "למרבה הצער, זה כבר לא יקרה". השפה המדודה שבה השתמש פרקר נועדה להמתיק במעט את הכאב שעמו מתמודדות חברות התעופה, זאת לאחר שציפיותיהן התמעטו שוב ושוב במהלך המגפה.
טוני דגלאס, מנכ"ל חברת התעופה אתיחאד של מדינות המפרץ, אמר כי קיווה לזינוק במספר הנוסעים במחצית השנייה של השנה, אך "כמעט בכל פעם שאנחנו בוחנים מחדש את המצב, הוא משתנה".
הסיכוי לחיסונים המוניים שיביאו לזינוק בהזמנות כרטיסים הקיץ נתפס כמפתח לתיקון מאזנים, זאת במיוחד עבור חברות התעופה האירופיות. "הקיץ הוא גורלי, הוא ממש קריטי" לחברות התעופה האירופיות, אמר ג'פרי ווסטון, שותף בחברת הייעוץ ביין.
חמש חברות התעופה הגדולות ביבשת — ריאנאייר, IAG שבבעלותה בריטיש איירווייז, לופטהנזה, וויז אייר ואיזיג'ט — גייסו כבר כ־20 מיליארד דולר מממשלות, משקיעים ושוקי האג"ח כדי לעזור להן להתמודד עם המשבר. אנליסטים בחברת המחקר ברנשטיין סבורים כי במקרה של התרחיש הגרוע ביותר, שבו יתקיימו טיסות מעטות במהלך הקיץ, וויז אייר היא היחידה שתוכל להימנע מגיוס נוסף.
נמל התעופה הית'רו בלונדון שומם צילום: רויטרס
בעוד שמבצע החיסונים האיטי בכמה מדינות פגע בסיכוי לזינוק משמעותי בטיסות הבינלאומיות, האויב החדש של חברות התעופה השנה מדאיג יותר: התפשטותן של מוטציות קורונה חדשות שעשויות להיות עמידות יותר בפני החיסונים הקיימים. ניסוי שנערך בהיקף קטן ומצא כי החיסון של אוקספורד/אסטרה־זנקה עשוי להיות יעיל פחות בהתמודדות מול המוטציה הדרום־אפריקאית, רק הוסיף ללחץ שהופעל על ממשלת בריטניה להטיל מגבלות נסיעה נוקשות יותר. עניין זה גם מסבך כל ניסיון של ממשלות לתאם ביניהן תקנון נסיעות אחיד, מהלך שראשי חברות התעופה הציגו לאורך כל הדרך כחיוני לחידוש הטיסות.
שוודיה ודנמרק אמרו כי יציעו דרכוני קורונה דיגיטליים לקראת הקיץ, כדי לסייע ביצירת אמות מידה בינלאומיות לגבי כשירות של אנשים לטיסות. מעבר לכך, גם חברות התעופה שנאלצות במידה רבה לייצר פתרונות משלהן, עובדות בשיתוף פעולה על דרכונים בריאותיים דיגיטליים שיספקו אישור לנוסעים שאובחנו כשליליים או חוסנו. בה בעת, מנכ"ל וויז אייר, ג'וזף ואראדי מודה כי "בנקודת זמן זו, אנו כתעשייה לא יכולים להיות אחראים לגורלנו. אנחנו תלויים בהחלטות פוליטיות".
חברות הלואו־קוסט ירוויחו
ובעוד הממשלות מתמקדות בשמירה על גבולותיהן מול המוטציות החדשות, המשקיעים טרם זנחו את תקוותם לזינוק במספר הנוסעים השנה. מניות חברות התעופה שמרו במידה רבה על העליות שרשמו מאז נובמבר, אז חשפו השחקניות המובילות בשוק החיסונים את יעילות פיתוחיהן. בדומה למנהלי חברות תעופה אחרים, גם לונדגרן מאיזיג'ט לא איבד תקווה. "בכל הנוגע לטיסות שנבצע במהלך הפסחא או בתחילת הקיץ, אנו מכינים את עצמנו לקבלת החלטות מאוחרת ככל האפשר", אמר.
כשההתאוששות אכן תגיע, ייתכן שחברות הלואו־קוסט יהיו המרוויחות הגדולות מכך, שכן טיסותיהן הקצרות צפויות לזנק בקצב מהיר יותר מהטיסות ארוכות הטווח שעליהן נשענות חברות אירופיות כמו IAG שבבעלותה בריטיש איירווייז, ואייר פראנס־KLM.
גם בארה"ב, חברות התעופה הגדולות צופות התאוששות איטית יותר בטיסות בינלאומיות מאשר בשוק טיסות הפנים. השוק המקומי הגדול שלהן מעניק רשת ביטחון שאינה קיימת עבור החברות האירופיות המתמחות בטיסות ארוכות טווח.
עבור תעשייה שגורלה תלוי בגבולות פתוחים, 2021 כבר סיפקה תזכורת לכך שהדרך להשגת המטרה הזו עדיין רחוקה. "איש לא יכול לחייך ולומר 'אני במקום טוב יותר מהמתחרים שלי'", אמר דגלאס מאתיחאד. "אם להיות ריאלים, כולנו חשופים".