חקירה בבריטניה חשפה: האתרים שמוכרים ביקורות מזויפות לסוחרים באמזון
ארגון זכויות הצרכנים הבריטי Which חשף שורה של אתרים המציעים "שירותי הטיית ביקורות"; כך למשל, האתר AMZTigers הגרמני מציע למוכרים רשת של 62 אלף "בודקי מוצרים פעילים" כדי שיוכלו להעלות את המכירות וההכנסות. בחלק מהאתרים לא גבו תשלום עבור השירות, אלא ביקשו מוצרים בהנחה או בחינם בתמורה לביקורת
אתרים מוכרים ביקורות מזוייפות לסוחרים באמזון, שמעוניינים להעלות את הדירוג של המוצרים שלהם; כך חשפה חקירה של ארגון זכויות הצרכנים הבריטי Which. באחד מהאתרים שנחשפו מכרו ביקורות בעלות של 18 דולר לאחת, על מנת לסייע למוכרים באמזון להגיע למעמד המבוקש של Amazon's Choice בתוך שבועיים בלבד, ואילו באתר אחר מציעים למכור פרטים של אנשים שמפרסמים ביקורות בתשלום. בחלק מהאתרים לא גבו תשלום בכסף אלא ביקשו מוצרים בהנחה או בחינם בתמורה לביקורת.
ההתנהלות הזו מנוגדת לכללים של אמזון, שאוסרים על המוכרים לשלם לצד שלישי עבור ביקורת.
- ענקיות הטכנולוגיה מתגייסות לצמצום פליטות גזי החממה
- הכסף הגדול לא מבטיח הצלחה: למה אמזון וגוגל נכשלו בפיתוח משחקים?
- על הכוונת של רשות התחרות: הקשרים בין אמזון והרשתות החברתיות למשתמשים עסקיים
במסגרת החקירה התחזו העובדים ב-Which למוכרים באמזון ונרשמו לעשרה אתרים שהציעו "שירותי הטיית ביקורות". כך למשל, האתר AMZTigers הגרמני מציע למוכרים רשת של 62 אלף "בודקי מוצרים פעילים" כדי שיוכלו להעלות את המכירות וההכנסות באתר המסחר המקוון. לחוקרים שנרשמו באתר נאמר שהם יכולים לקנות ביקורות עבור 15 יורו (18.25 דולר) לאחת או לרכוש חבילה של אלף ביקורות בעלות של 9,000 יורו (10,950 דולר). ביקורות מזויפות מסוג זה יכולות להעלות באופן זמני את הדירוג של מוצר ולייצר עלייה קצרת טווח במכירות, כך לפי מחקר שערכו באוניברסיטת דרום קליפורניה ואוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס.
באתר הגרמני מציעים גם חבילה שכוללת ביקורות עם הצבעות. באופן כללי, ביקורות עם יותר הצבעות מופיעות במקום בולט יותר באמזון. באתר מתחייבים גם להגיע למעמד של Amazon's Choice בתוך פחות משבועיים. הדירוג נקבע לפי אלגוריתם שלוקח בחשבון את הביקורות החיוביות.
בכל האתרים שנבדקו הציעו למוכרים עצות כיצד לכתוב ביקורות, כשבחלקן הסבירו שהן צריכות לכלול לפחות שני משפטים.
קבוצות המציעות ביקורות בתשלום פועלות גם באתרי מדיה חברתית כמו פייסבוק וטלגרם. התופעה מוכרת, ובספטמבר האחרון הסירו באמזון 20 אלף ביקורות לאחר שחקירה של הפייננשל טיימס חשפה שחלק מכותבי הביקורות הפעילים בבריטניה הרוויחו מהשארת ביקורות חיוביות.
לאחר חשיפת ממצאי החקירה קראו ב-Which לאתרי המסחר המקוון ולרשויות לפעול יותר כדי לפקח על מנגנון הביקורות. באמזון מסרו בתגובה כי הם אוסרים ניצול של המאפיינים על ידי המוכרים ועל ידי כותבי הביקורות. לפי החברה, הם משעים, חוסמים ונוקטים בצעדים משפטיים נגד חשבונות שמפרים את המדיניות, ובודקים מעל ל-10 מיליון ביקורות בשבוע.