$
קורונה

המגפה הפילה את מתעשרי הקוסמטיקה של דרום קוריאה

אחרי עשור של השקעות בינלאומיות, מגולדמן זאקס ועד אסתי לאודר, אמפריית מותגי הטיפוח האסייתית ספגה מכה קשה מהקורונה. מייסד חברה שמפתחת טיפול לנגיף הדיח מיליארדר קוסמטיקה מצמרת העשירים

בלומברג 20:0028.12.20

לפני שלוש שנים הוכתר סו קיונג ביי לאדם השני בעושרו בדרום קוריאה, אך כיום הוא מתברג בקושי רב בעשירייה הפותחת. זאת בעוד תעשיית הקוסמטיקה של המדינה, שאליה הוא משתייך, ידועה דווקא ביצירת מיליארדרים ולא בנישולם.

 

הונו האישי של סו מוערך ב־3.6 מיליארד דולר, ירידה מכ־8 מיליארד דולר ב־2017, והוא מורכב בעיקר ממניות בתאגיד הקוסמטיקה המשפחתי, אמורפסיפיק גרופ, שאיבדו מעל 40% משוויין מאז אמצע ינואר. החברה, שבבעלותה מותגים כמו Innisfree, Laniege ו־Sulwhasoo, נקלעה לקשיים עוד לפני פרוץ המגפה, אך הקורונה הביאה עמה שורה של שינויים שגרעו ממעמדה של הקוסמטיקה בשגרת היום יום של נשים.

 

 

 

בעקבות זאת נעצרה מכונת העושר שניזונה מהצמיחה בפופולריות של מוצרי קוסמטיקה קוריאניים ומבול עסקאות בתעשייה, שזכתה לכינוי קיי־ביוטי. בשנים 2010־2014 השקיעו חברות זרות 215 מיליון דולר ברכישת חברות קוסמטיקה בדרום קוריאה, כך לפי דו"ח שפרסמה בספטמבר פירמת סמג'ונג KPMG. בחמש השנים שלאחר מכן, המדינה הפכה ליצואנית הרביעית בגודלה בעולם של מוצרי קוסמטיקה וטיפוח, ושווי העסקאות התנפח ל־5 מיליארד דולר, לא כולל עסקאות עבור סכומים שלא נחשפו.

 

כך למשל, אסתי לאודר העלתה את חברת .Have & Be Co לכותרות לאחר שרכשה בנובמבר 2019 את קולקציית מוצרי + Dr. Jart. זו היתה הפעם הראשונה שבה חברת הקוסמטיקה הידועה רכשה מותג טיפוח מאסיה. העסקה בשווי 1.1 מיליארד דולר הפכה את המייסד צ'ינווק לי למיליארדר. בדומה, גולדמן זאקס רכשו אחזקת מיעוט בחברת GP Club המוכרת בעיקר הודות למסכות הפנים שלה והפכו את המייסד קים ג'ונג־וונג לאחד מעשירי המדינה. יוניליוור, לוריאל וחברות בינלאומיות נוספות השקיעו גם הן בחברות קוסמטיקה בדרום קוריאה, ובכך ריפדו את חשבונות הבנק של המייסדים.

 

אך מגפת הקורונה הנחיתה על תעשיית הקוסמטיקה של דרום קוריאה מכה כפולה. הגבלות הריחוק החברתי והעבודה מהבית הובילו לירידה בביקושים למוצרי איפור ולסגירת חנויות. לראייה, מכירות מוצרי הטיפוח בארה"ב, השוק השלישי בגודלו למוצרים דרום קוריאניים, צפויות לרדת השנה ב־7%, כך לפי חברת מחקרי השוק מינטל.

 

סו קיונג ביי סו קיונג ביי

 

 

בזירה המקומית, הגבלות התנועה מנעו את הגעתם של תיירים סינים אמידים וסוחרים שנוהגים לרכוש סחורה פטורה ממע"מ בכמויות ולמכור אותה בסין. במקביל, התרחבה הגישה של הלקוחות הסינים למותגים בינלאומיים כמו גם העדפתם למוצרים המיוצרים בסין.

 

"זה תמים לחשוב שמוצרי קוסמטיקה מתוצרת דרום קוריאה פשוט יכבשו את הלקוחות הסינים", אומרת לינה או, אנליסטית מסיאול בחברת Ebest Investment & Securities.

 

חברות Have & Be ו־GP Club, שלהן משקיעים בינלאומיים, לא פרסמו עדיין נתונים פיננסיים לגבי 2020. יתרה מכך, טרם נקבע מועד חדש להנפקה הראשונה לציבור של GP Club שנקבעה במקור ל־2019 ונדחתה.

 

מבחינת אמורפסיפיק, הדו"חות שפרסמה החברה מצביעים על כך שההכנסות עבור תשעת החודשים הראשונים של השנה צנחו ב־23% ל־3.7 טריליון וון (3.4 מיליארד דולר) לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לראשונה מאז הוקמה החברה היא פרסמה בחודש שעבר תוכנית פרישה מרצון המיועדת לעובדים עם ותק של מעל 15 שנים. מהחברה סירבו להגיב על התוכניות או על הונו האישי של סו.

 

מגמה נוספת שהואצה בשל המגפה היא המעבר לרכישות מקוונות גם בתעשיית הקוסמטיקה. ההכנסות של אמורפסיפיק ממסחר מקוון עלו בשיעור משמעותי, כך שכעת עיקר ההתמקדות היא בחטיבה המקוונת. בדומה, ענקית הקוסמטיקה לוריאל, שהמכירות שלה ירדו ב־12% במחצית הראשונה של 2020, השיקה השנה 300 שירותים דיגיטליים, כולל סרטוני הדרכה בלייב.

 

באמורפסיפיק מתכוונים בתגובה לצמצם את מספר הסניפים של Innisfree הפועלים בסין, וההערכה היא כי המכירות הדיגיטליות ייצגו מחצית מהמכירות בסין בשנה הבאה, כך לפי דו"ח שפרסמה החברה לשירותים פיננסיים יואנטה סקיורטיס קוריאה. בשוק המקומי, ההערכה היא כי המכירות המקוונות יצמחו ל־30% מ־20%.

 

בינתיים, מיליארדרים חדשים צומחים במדינה. כך למשל, הונו של סאו ג'ונג־ג'ין, מייסד חברת התרופות סלטריון, שמפתחת טיפול נוגדנים נגד נגיף הקורונה, כמעט ושילש את עצמו השנה, לסכום של 14.6 מיליארד דולר. כתוצאה, סאו מדורג כיום שני ברשימת עשירי דרום קוריאה.

 

x