$
רכב

סאנגיונג ביקשה הגנה מנושים בניסיון להתארגן מחדש

משבר הקורונה דירדר עוד יותר את מצבה של יצרנית רכבי השטח הקוריאנית, שבעלת המניות העיקרית שלה, מהינדרה ההודית, הפסיקה לממן את הפסדיה, וכעת היא ניצבת לשלב אחד לפני פשיטת רגל. על הפרק: מכירה למשקיעים מארה"ב. יבואנית סאניונג, טלקאר: "עסקים כרגיל"

אודי עציון 13:0222.12.20

יצרנית רכבי הכביש-שטח הקוריאנית סאנגיונג ביקשה מבית המשפט בסיאול אישור למהלך ארגון מחדש, לאחר שלא הצליחה לעמוד בהחזר הלוואה גדולה, במהלכו יינתנו לה שלושה חודשי הגנה מבעלי חוב.

 

מדובר בצעד אחד לפני בקשה לפשיטת רגל של היצרנית הקטנה שכבר הייתה בעבר בכינוס נכסים, והחליפה כמה בעלויות בעשורים האחרונים.

 

 

למרות ההתמחות שלה ברכבי 4x4 בעידן שבו רוכשי הרכב מעדיפים רכבי פנאי, התקשתה סאנגיונג לממש את הפוטנציאל שלה והציגה הפסדים בארבע השנים האחרונות. משבר הקורונה פגע עוד יותר במכירות שלה ועוד ביוני הודיעה בעלת המניות העיקרית שלה (75%), יצרנית רכבי השטח ההודית מהינדרה, כי היא מפסיקה להשקיע בחברה ומחפשת רוכש לחלקה.

 

מכירות סאנגיונג ירדו השנה ב-20%, ובין ינואר לנובמבר היא ייצרה רק 96,875 אלף כלי רכב, מספר נמוך עבור יצרנית המונית, ופחות ממחצית מהמכירות השנתיות של פורשה, למשל.

 

סאנגיונג רקסטון סאנגיונג רקסטון צילום: אוראל כהן

 

סאנגיונג, שנוסדה ב-1954 כיצרנית דגמי ג'יפ לצבא הדרום קוריאני, פיתחה בהמשך קו דגמים נפרד תוך שימוש בשלדות ומנועי מרצדס, במסגרת שיתוף פעולה בין החברות. ב-1987 השתלטה עליה דייהו, שפשטה רגל. החברה נמכרה ל-SAIC הסינית אבל במשבר הכלכלי העולמי ב-2009 היא נקלעה בעצמה לפשיטת רגל, ואחרי שנה נמכרה למהינדרה, שכאמור הודיע שלא תמשיך לממן אותה כעת.

 

גם בישראל עבר ייבוא החברה מספר גלגולים, עד שהגיע לטלקאר, יבואנית קיה, ובעבר גם דייהטסו. מתחילת השנה נמסרו 152 רכבי סאנגיונג פרטיים ו-21 מוניות, ירידה חדה של 35%, בשוק שירד בממוצע ב-15%. בכבישי ישראל נוסעים כיום כ-4,000 רכבי סאנגיונג, מבין 5,200 שנמכרו מאז 1996.

 

מטלקאר נמסר כי "אין שום שינוי במהלך העסקים הרגיל שלנו עם היצרן. סאנגיונג היא קבוצת הרכב השלישית בגודלה בקוריאה ולכן אנחנו בטוחים בהמשך פעילותה של הקבוצה. כרגע היצרנית ביקשה פרק זמן של שלושה חודשים למציאת משקיע אסטרטגי. אנחנו ממשיכים בתוכניות המקוריות להשקת הסאנגיאנג רקסטון המעודכנת ברבעון הראשון של 2021 והשקת הקורנדו החשמלית במחצית השנייה של 2021". הרקסטון גם מתמודד במכרז החדש לאספקת מאות ניידות סיור למשטרת ישראל, כמחליפו של הקיה סורנטו.

 

מוזיאוני הרכב מלאים ביצרני רכב קטנים שפשטו רגל לאורך השנים ונעלמו, כולל יצרנים ותיקים שעשו זאת בעשור שעבר כמו סאאב השבדית. אולם לסאנגיונג יש יתרון בזכות המיצוב שלה כיצרנית רכבי שטח, רשת המכירות שהיא מחזיקה באירופה, והעובדה שהיא מייצרת מכוניות בתקינה האירופית המחמירה.

 

לפי פרסומים בעולם מנהלת מפיצת כלי הרכב האמריקאית HAAH automotive holdings מו"מ לרכישת סאנגיונג והסכימה לשלם עבור חלקה של מהינדרה 258 מיליון דולר.

 

סאנגיאנג מעסיקה כ-4,000 איש ישירות ומספר דומה בעקיפין, ובתקופה של אבטלה גואה גם בקוריאה, יונדאי עשויה לקבל "בקשה" מהממשלה המקומית הריכוזית לרכוש את סאנגיונג, כפי "שהתבקשה" בעשור שעבר לרכוש את קיה פושטת הרגל דאז. עם זאת יונדאי נערכת כעת בעצמה להשקת רכב כביש שטח קשוח חדש, שיחזיר לכבישים בסוף השנה את השם טראקן, ונועד להתחרות בטויוטה לנדקרוזר, ובמיצובישי פאג'רו שעדיין נמכר בשווקים מסוימים.

x