"אם ארה"ב לא תתעורר סין תכבוש את שוק המכוניות החשמליות בעולם"
עם חומרי גלם זולים יותר ומדיניות מכוונת של סיוע ליצרניות הרכב החשמלי, סין צפויה לכבוש בשנים הקרובות את שוק הרכב החשמלי העולמי; כבר היום הסינים שולטים בשליש משוק הסוללות החשמליות, וכאשר עוד ועוד יצרניות - בהן טסלה - מקימות בסין מפעלים לכלי הרכב החשמליים שלהן - לארה"ב לא נותר אלא לדדות מאחור
בעתיד כולם ינהגו במכוניות חשמליות. ואולם, אם ארה"ב לא תתעשת ותבצע מהפיכה בשוק המכוניות שלה - מי שתשלוט בשוק תהיה סין - כך מעריכים באתר CNBC במאמר שהוקדש לנושא.
הודות למדיניות ממשלתית מכוונת, הוקמו בסין - שוק המכוניות הגדול בעולם - מספר חברות לייצור מכוניות חשמליות. בחודש שעבר המכירות של מכוניות חשמליות טיפס לשיא בסין, ואפילו טסלה האמריקאית הקימה מפעל במדינה ומתכוונת להתחיל למכור לאירופה מכוניות חשמליות מתוצרת סין.
- האם זו המכונית החשמלית הזולה ביותר שתשווק בישראל?
- אמזון הזמינה 1,800 טנדרים חשמליים ממרצדס: "בונים את הצי הידידותי בעולם"
- הקורונה לא עצרה את טויוטה: תקים בסין מפעל לייצור מכוניות חשמליות
המכוניות החשמליות מתבססות על סוללות חשמליות, כאשר שתי חברות סיניות – CATL ו-BYD - מחזיקות בשליש משוק העולמי העולמי, כך לפי UBS. באופן כללי, שש יצרניות הסוללות הגדולות בעולם הן מאסיה. "לפי ההערכות שלנו בחמש השנים הבאות השחקנים הסיניים בכל שרשרת האספקה של כלי רכב חשמליים ייכנסו באגרסיביות לשוק הבינלאומי", כתבו האנליסטים של UBS. "עלויות החומרים בסין נמוכות יותר, כך שאם סין תשמור על היתרון הזה היא תיהנה מיתרון במחיר על פני שחקניות לא סיניות".
המדיניות הסינית לטובת מכוניות חשמליות החלה לפני מעט יותר מעשור, בהובלת מהנדס לשעבר באאודי בשם וואן גאנג. הממשלה חילקה סובסידיות בשווי של מעל 30 מיליארד יואן (4.5 מיליארד דלר), שאמנם משכו כמה חברות כושלות אך גם מספר חברות סטארט-אפ מבטיחות, ביניהן ניו שהחלה להיסחר בבורסת ניו יורק ב-2018 וזינקה ביותר מ-340% מאז. השנה הונפקו בארה"ב החברות הסיניות לי אוטו ו-Xpeng, והמניות שלהן עלו ביותר מ-65% ו-35%, בהתאמה.
בדומה, מניית CATL הנסחרת בשנזן זינקה השנה ביותר מ-110% וחברת BYD שבה מושקע גם וורן באפט ונסחרת בהונג קונג עלתה ביותר מ-250% לשיא לאחר חשיפת טכנולוגיית הסוללות שפיתחה.
באמצעות עסקאות עם חברות כרייה ושחקניות אחרות בתעשייה סין הצליחה להשיג את המינראלים והחומרים המרכזיים לייצור סוללות לחמש השנים הבאות לפחות, מסבירה הי רוי, חוקרת ראשית במכון הבינלאומי לתחבורה נקייה.
לדבריה, העתיד של התעשייה יהיה תלוי בהפיכת הסוללות לזולות יותר, כך שלצרכנים יהיה תמריץ לעבור למכוניות חשמליות. ההערכה הרווחת היא כי בעוד 4 שנים מכוניות חשמליות יעלו כמו מכוניות המונעות בדלק. במקינזי אף מעריכים כי עד 2030 ביןן שליש למחצית מכלי הרכב שיימכרו בסין ובאירופה יהיו מכוניות היברידיות או חשמליות. נתח השוק המוערך של ארה"ב יהיה נמוך יותר ויעמוד בין 17%-36%.