היום שאחרי
בדיקת דופק ודקירה באצבע בצ'ק אין: כך ייראו טיסות העתיד
חברות התעופה אמירטס ואיתיחאד הן חלוצות עולמיות בביצוע בדיקות סינון לנוסעים. הפיילוטים שהשיקו נועדו לאתר חולי קורונה אך גם להתמודד עם התפרצויות עתידיות. בכיר באיתיחאד: "המטרה היא למזער נזקים לתעשיית התעופה"
אמירטס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות, הפכה בשבוע שעבר לחלוצה בביצוע בדיקות דם לגילוי נוגדני קורונה לנוסעים טרם עלייתם למטוס, מהלך שעשוי להפוך לשגרה בשדות תעופה ברחבי העולם.
- עד שיחזרו הנוסעים, חברות התעופה מסתערות על המטען
- תוכנית חילוץ בסך 25 מיליארד דולר לחברות התעופה בארה"ב
- לא רק התעופה המסחרית נפגעת בקורונה: חיל האוויר צמצם טיסות אימון בגלל הנגיף
הבדיקה, שמתבצעת בעמדות ייעודיות על ידי דקירה באצבע, מספקת תוצאה בתוך עשר דקות, ותתקיים במסגרת פיילוט שיימשך חודש עבור נוסעים היוצאים מדובאי. הטיסה הראשונה שבה בוצעו הבדיקות הללו יצאה לתוניסיה.
על פי דיווח של רשת CNN, בדיקת הדם אינה מיועדת לגילוי מחלת קורונה פעילה, כי אם מאתרת נוגדנים המעידים שהנוסע נחשף לנגיף. אף כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מדגיש כי בימים הראשונים להדבקה ייתכן ולא יימצאו נוגדנים, ההערכות הן כי המהלך יתקבל כצעד בכיוון הנכון, בעוד תעשיית התעופה מבקשת לחזור בהדרגה לשגרה.
איסור על מזוודת טרולי
דובר מטעם אמירטס ציין, כי מלבד תחושת הרגיעה המיידית עבור נוסעי המטוס, הבדיקה תספק את האישור הנחוץ למי שעושים את דרכם למדינות המבקשות את המידע הזה כתנאי לכניסה. "הבדיקה תאפשר לנו לספק אישור מיידי עבור נוסעי אמירטס המבקשים להגיע ליעדים שדורשים אישורים לבדיקת קורונה", כך בהודעת סמנכ"ל התפעול של החברה, אדל אל רדחה.
אמירטס, המדורגת רביעית מבין חברות התעופה הטובות בעולם, נוקטת גם מגוון צעדים נוספים על מנת לשמור על בטיחות נוסעיה ואנשי הצוות. אלה כוללים את החובה לעטות מסכה בתהליך הבידוק ובטיסה עצמה ואיסור על העלאת מזוודות טרולי למטוס.
אמירטס אינה החברה האזורית היחידה שמבצעת פיילוט קורונה. חברת התעופה הלאומית של הנסיכות אבו דאבי, איתיחאד, החלה להשתמש במכשירי סריקה לבדיקת חום, קצב לב ודופק עבור נוסעיה, ללא צורך במגע של איש צוות, זאת גם במחשבה על מגפות עתידיות.
"מדובר במנגנון אזהרה"
מכשירי הסריקה, שמיוצרים על ידי חברת אלניום אוטומיישן האוסטרלית (ראו מסגרת), יוצבו בארבע נקודות שונות בשדה התעופה - דלפק הצ'ק אין, עמדת מסירת המזוודות ועמדות הביטחון וההגירה - זאת על מנת לאתר נוסעים הנמצאים בשלבים מוקדמים של המחלה. במקרה של גילוי מדדים חריגים בגופו של נוסע, תועבר התרעה על כך לאנשי הצוות ותיערך שיחת ועידה בין גורמי רפואה, שיחליטו על המשך פעולה. במקביל, המערכת תשהה באופן אוטומטי תהליך צ'ק אין עצמי של נוסעים או את תהליך מסירת המזוודות, אם תזהה סממנים למחלה.
"הטכנולוגיה הזו לא נועדה כדי לאתר בעיות רפואיות של נוסעים", הדגיש מנהל בכיר באיתיחאד, יורג אופרמן, בשיחה עם מגזין "פורבס". "מדובר במנגנון אזהרה שיסייע לזהות נוסעים עם סמפטומים כלליים, כך שניתן יהיה לבצע לאחר מכן הערכה נרחבת יותר על ידי מומחים". לדבריו, המטרה היא למנוע הפצת מחלות לנוסעים אחרים שבכוונתם לעלות על טיסות המשך למגוון יעדים.
"אנחנו בודקים את הטכנולוגיה הזו משום שלהערכתנו היא תסייע לא רק במגפת הקורונה הנוכחית, כי אם גם בעתיד, כדי להעריך את מידת ההתאמה של נוסע לעלות על מטוס ולמזער סיכונים", הוסיף. "באיתיחאד, מדובר מבחינתנו בצעד נוסף לעבר מניעת ההשפעה ההרסנית של התפרצות ויראלית עתידית על ענף התעופה העולמי, כמו זו שמתרחשת בימים אלה". הסריקות, שיתחילו בסוף אפריל ויימשכו עד סוף מאי, יתבצעו בשלב ראשון באמצעות מתנדבים.
הבדיקות של שתי חברות התעופה ייהפכו לשגרה החדשה, זאת למרות שלעת עתה, בדומה לשאר העולם, גם התנועה האווירית באיחוד האמירויות מוגבלת מאוד.
רוב הטיסות המסחריות המתקיימות בימים אלה נועדו כדי להחזיר הביתה אזרחים שנתקעו מחוץ למדינתם. כך למשל, לפי נתוני משרד החוץ האמריקאי, מ־29 בינואר ועד 17 באפריל הוחזרו לארה"ב למעלה מ־64 אלף אזרחים. נתוני הנציבות האירופית מצביעים על החזרתם של 45 אלף אזרחים.
על פי נתונים שפרסם ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) בשבוע שעבר, ההכנסות של חברות התעופה הגלובליות צפויות לצנוח השנה ב־314 מיליארד דולר בחישוב שנתי, ירידה של 55% לעומת 2019. מדובר בתחזית קודרת יותר מהתכווצות של 44% שמסר יאט"א ב־24 במרץ.
בשל הסגר שהטילו מדינות ברחבי העולם, צנח מספר הטיסות בתחילת אפריל ב־80% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יונייטד איירליינס האמריקאית, המחזיקה בכ־15% מנתח השוק ומדורגת שלישית בעולם בחישוב של טיסות יומיות, דיווחה כי הביקושים לטיסות הם "פחות או יותר אפס" וכי היא אינה צופה שהמצב ישתפר בקרוב. על מנת להתמודד עם הקיפאון, יונייטד תצמצם את לוח הטיסות של מאי לכ־10% מהתוכנית המקורית שהציגה בתחילת 2020 ותבצע קיצוצים בהיקף דומה גם בחודש יוני.
סטארט-אפ אוסטרלי ינטר את בריאות הנוסעים ויאפשר מעבר בטוח בין מדינות
חברת הסטארט־אפ האוסטרלית אלניום שפועלת בשיתוף פעולה זה שנה עם חברת התעופה איתיחאד, הודיעה החודש כי תספק לחברה מאיחוד האמירויות עמדות אוטומטיות שינטרו את בריאות הנוסעים. זאת, כחלק ממאמצי ענף התעופה לשוב לפעילות סדירה ובהתאם לחזון של אלניום לחידוש ואוטומציה של נמלי תעופה.
"יש לנו מכוניות שחונות בעצמן עכשיו, אבל כשמגיעים לנמל תעופה, זה כמעט כאילו חוזרים עשר שנים בזמן", אמר ארון הורנלימן, מייסד שותף ומנכ"ל החברה, בשיחה עם מגזין הטכנולוגיה האוסטרלי "סמארט קומפני".
שיתוף הפעולה עם איתיחאד החל כאמור במרץ 2019, כדי לפטור את הנוסעים מעמדות צ'ק אין, סימון תגים למזוודות והליכים גוזלי זמן נוספים. לשם כך פיתחה החברה מערכות אוטומציה שיהפכו את תהליך העלייה למטוס ליעיל ונוח יותר. בשנה שעברה גייסה החברה 15 מיליון דולר, והיא מפעילה 600 עמדות צ'ק אין אוטומטיות שנמצאות בשבעה נמלי תעופה ומשרתות 50 חברות תעופה.
"החזון הטכנולוגי הוא להפוך את מעבר הנוסע בטרמינל להכי חלק ודיגיטלי שאפשר", הסביר מייק פאפאמייקל, סמנכ"ל טכנולוגיה וחדשנות באיתיחאד.
כעת תשתמש חברת התעופה בטכנולוגיות של אלניום כדי לאתר נוסעים בעלי מצב רפואי רגיש, כולל כאלה שנמצאים בשלבים הראשוניים של מחלת הקורונה. זוהי בשורה משמעותית לענף התעופה העולמי שחווה בחודשים האחרונים צניחה של עשרות אחוזים בביקוש לטיסות. זאת, בעיקר על רקע סגירת גבולות על ידי מדינות רבות, שחששו מהגעת זרים הנושאים את המחלה.
מומחי בריאות עולמיים הוכיחו כי גם מי שאינו מגלה תסמינים מובהקים כמו שיעול וחום עלול להיות נשא של הנגיף ולהוות גורם מידבק. לאור זאת, גילוי מוקדם כמו זה שמציעות איתיחאד ואלניוםעשוי לגרור הקלה במדיניות הכניסה והיציאה של זרים בין מדינות.