$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

לא רק התעופה המסחרית נפגעת בקורונה: חיל האוויר צמצם טיסות אימון בגלל הנגיף

החשש: קושי לרכוש חלפים למטוסיו בגלל עיכובי הייצור שגורמים הקורונה. בכיר בחיל האוויר לכלכליסט: "אנחנו עורכים התאמות ברמת הפעילות שלנו לטובת שמירת היכולת המבצעית, מתוך הערכה שהקורונה לא תיעלם כל כך מהר"

אודי עציון 09:2417.04.20

חיל האוויר שינה את תוכנית האימונים וצמצם את שעות הטיסה שלו, כדי להבטיח מלאי חלפים מספיק למטוסיו במקרה שיידרש לפעילות מבצעית בהיקף נרחב.

 

 

"יש לנו מלאים גדולים של חלפים, לשגרה ולחירום, אבל הקורונה מציבה אתגר לוגיסטי עולמי גם בתחום הזה", אמר ל"כלכליסט" תא"ל שמעון צנציפר, ראש להק ציוד בחיל האוויר. "חלק מספקי החלפים שלנו ממוקמים באזורי מוכי קורונה ועצרו או האטו את קצב הייצור, וברור שייקח זמן עד שיחזור לשגרה. אנחנו מנסים להקדים הזמנות רכש, אבל גם חילות אוויר אחרים עושים זאת. בינתיים אנחנו עורכים התאמות ברמת הפעילות שלנו, כדי להבטיח שתמיד יהיה לנו מלאי זמין לכל תסריט, מתוך הערכה שהקורונה לא תיעלם כל כך מהר".

 

תא"ל שמעון צנציפר תא"ל שמעון צנציפר צילום דובר צהל

 

רוב החלפים למטוסי חיל האוויר מגיעים מארה"ב, שם יוצרו המטוסים. לחשש של חיל האוויר מפגיעה בייצור ביטחוני עקב התפרצות הנגיף יש תקדימים: בשבועות האחרונים נעצרו שניים משלושת פסי ההרכבה ל-F35, ביפן ובאיטליה, אם כי פס הייצור בטקסס במפעלי לוקהיד מרטין שבו נבנים המטוסים הישראליים ממשיך לפעול. בבואינג נפגעו ייצור הגרסאות הצבאיות למטוסי הנוסעים שלה בפס הייצור בסיאטל, שם נבנה בין השאר מטוס התדלוק KC-46 שחיל האוויר מתכוון לרכוש.

 

ראש להק ציוד (רלצ"ד) הוא האחראי על אחזקת כלי הטיס והחימוש בחיל האוויר, ועל פעילות הצוותים הטכניים בטייסות ובמרכזי האחזקה בחיל, ששניים מהם, יחידת האחזקה האווירית (יא"א) ובסיס 108 מסייעים כעת למאמץ להגדלת מלאי מכונות ההנשמה בארץ. "קיבלנו מבתי החולים יותר מ-30 מכונות שהיו לא שמישות ונשמרו במחסנים, וניגשו אליהן כמו אל מטוס שצריך לתקן הכי מהר אחרי שחזר פגוע מגיחה במלחמה", אומר תא"ל צנציפר. יצרנו להם חלקי פלסטיק שנשברו בהדפסה תלת ממדית, ואפילו כרטיסים אלקטרוניים שהיו חסרים".

 

תפירת מסכות בבסיס חיל האוויר תפירת מסכות בבסיס חיל האוויר צילום דובר צהל

 

 

1,500 חיילים ואנשי קבע בחיל האוויר הועברו לסיוע לתושבים בזמן הקורונה, בין השאר בחלוקת מזון לקשישים ולאוכלוסיות בסיכון, בקרת כניסה ובידוד במוסדות גריאטריים, ועוד. "שלחנו חיילים ממסלול שחר כחול, המכשיר צעירים חרדים לשירות במקצועות הטכנולוגיים, לסייע בפעילות צה"ל בבני ברק, בחלוקת מזון וכל סיוע אחר שנדרש לאוכלוסייה החרדית בעיר, כמי שבאים משם ולייצר חיבור מיוחד בין הצבא לתושבי העיר".

 

ביא"א, שבימים כתיקונם עוסקים בשיפוץ, שיקום וייצור חלקי מטוסים, פותח בתהליך הנדסי ייחודי ומזורז באמצעות יכולת סריקה והדפסת תלת מימד, אב-טיפוס של לרינגוסקופ חד-פעמי. "הלרינגוסקופ משמש לפתיחת דרכי הנשימה עבור חולים מונשמים. בשגרה משתמשים בחלק מתכתי לשימוש רב-פעמי, אבל כעת נוצר חשש שייווצר בו מחסור ויהיה קושי לרכוש אותו גם בחו"ל. ביא"א. האב-טיפוס נבחן על-ידי הצוותים הרפואיים ונמצא בשלבי התאמות לטובת ייצור המוני".

 

במקביל עברו המתפרות בבסיסי חיל האוויר, המיועדות בשגרה לטפל בחליפות הלחץ ובסרבלי צוותי האוויר, לייצר מסכות רב-פעמיות לאנשי החיל, כדי לעמוד בפקודה שמיום א' הקרוב יידרשו כל השוהים בבסיסים להסתובב עם מסכות. "כל המסכות שמיוצרות בארץ או מיובאות מחו"ל מיועדות בראש וראשונה לצוותים הרפואיים, אז החלטנו לספק בעצמנו את הצרכים של החיל, לפי תכנון יחידת הלוגיסטיקה, הנדסה והבקרה של החיל", מסביר תא"ל צנציפר.

 

 

תפירת מסכות בבסיס חיל האוויר תפירת מסכות בבסיס חיל האוויר צילום דובר צהל

 

 

כדי למנוע הדבקות בקרב הצוותים הטכניים, הם עובדים במשמרות נפרדות, גם כאשר נדרשת הגעה של איש מקצוע מחוץ לטייסות, הוא לא בא במגע עם שאר המכונאים בדת"ק. טקסי העלאת דרגות מתנהלים כשבחדר שני אנשים, והמשפחה, שבשגרה הייתה מוזמנת להשתתף, צופה מרחוק בזום".

 

ביחידת אופק 324, היחידה הטכנולוגית של חיל-האוויר, פותחה בשיתוף אוניברסיטת תל-אביב מערכת תומכת החלטה, המאפשרת ייעול וזירוז של תהליך קבלת ההחלטות בכל הנוגע למלחמה בנגיף קורונה. המערכת מסדרת ומציגה את שכבות המידע הקיימות על הנגיף, בהן תמונת מצב ופרדיקציה של אזורי תחלואה והתפשטות, ובכך תומכת בייעול הגדרות האכיפה ושאר ההנחיות. המערכת מיועדת לשימוש משרד הבריאות.

x