התרסקות כואבת: מטוס הדגל הרוסי שאף אחד לא רוצה לקנות
הסוחוי סופרג'ט 100 לא זכה השנה לאף הזמנה - מלבד חוזה מחברת הבית הרוסית אירופלוט; להיסטוריה מרובת התקלות שלו, יש חלק מרכזי בכך
מטוס הנוסעים החשוב ביותר שיצא תחת ידיה של רוסיה, הסוחוי סופרג'ט 100, לא זוכה לאמון ענף התעופה העולמי. בלשון המעטה.
- פוטין יוזם הפרטות נרחבות ומזהיר: "לא נמכור מניות בפרוטות"
- איירבוס הציגה את מטוס העתיד - "ידידותי לסביבה"
- בואינג משיקה מטוס ענק, אבל לא בטוח שהוא יציל אותה
המטוס שרוסיה יזמה מתוך שאיפה שישמש ככיריב המרכזי לאיירבוס ובומברדייה לא הציג השנה ולו הזמנה אחת שזכתה לאישור סופי - מעבר לחוזה ארוך הטווח עם חברת הבית הרוסית אירופלוט. כך אישרו שני גורמים מקורבים לרויטרס.
סופרג'ט 100, שנכנס לשירות ב-2011, היה מטוס הנוסעים הראשון מתוצאת רוסיה מאז נפילת ברית המועצות – וההיסטוריה הקצרה שלו היתה מלאה בבעיות ותקלות, למרות מיליארדי הדולרים ששפך הממשל על הפרויקט.
התקלה הגדולה אחרונה אירעה בשנה שעברה, אז התרסק מטוס סופרג'ט במוסקבה, בתאונה שגרמה למותם של 41 נוסעים ואנשי צוות.
החברה האחראית על הפיתוח סוחוי תעופה אזרחית (Sukhoi Civil Aircraft) נשלטת על ידי החברה המשמשלתית רוסטק (Rostec). לפי ההצהרות הראשוניות, החברה קיותה למכור מאות מטוסים לחברות בעולם, אולם בעיות קשות של שירות ועיכובים באספקת חלקים הובילו מהר מאוד לביקושים נמוכים עד כדי לא קיימים. עד כה 142 מטוסים בלבד שיצאו במסגרת הפרויקט נמצאים בשימוש פעיל.
אירופלוט, המחזיקה כיום 54 מטוסי סופרג'ט, צפויה לקבל 17 מטוסים נוספים עד סוף השנה הנוכחית. משרד המסחר והתעשיה הרוסי אמר בתגובה לפניית רויטרס שחברת התעופה חתמה ב-2018 על הסכם אספקה ארוך טווח שכולל חכירת 100 מטוסי סופרג'ט בין השנים 2019 ל-2026.
מטוסים ספורים מהדגם האמור משרתים גופים ממשלתיים שונים לפי דרישה, וכמה מטוסים נרכשו על ידי תאגידים רוסיים.
שני מקורות הבקיאים בתוכניותיה של אירופלוט אמרו לרויטרס שמעבר להסכם עם החברה ועם עוד כמה חברות תעופה רוסיות קטנות יותר, כרגע אין לסוחוי תעופה שום לקוח בשווקים העולמיים המצפה לקבל מטוס או שירות במהלך 2020.
"פרויקט הסופרג'ט תלוי כולו בהחלטת הממשלה על המשך התמיכה בו, מכיוון שאין לו עדיין שום שימוש מסחרי", אמר אחד המקורות.
הניסיון הקצר של השימוש שלו מחוץ לרוסיה הסתיים בכישלון חרוץ: חברת התעופה האירית הקטנה CityJet הודיעה בשנה שעברה כי היא מקרקעת את שבעת מטוסי סופרג'ט שבבעלותה והחברה המכסיקנית Interjet הודיעה, גם כן בשנה שעברה, כי תמכור את 22 המטוסים שבבעלותה.
לשאלת רויטרס מסרה סוחוי תעופה כי אין בכוונתה לחשוף את פורטפוליו הלקוחות שלנה: "החברה פועלת להחתמת חוזים לטובת חברות תעופה ולקוחותיהן – הראשית היא חברת אירופלוט", מסרה החברה.
שלוש חברות התעופה הגדולות הנוספות של רוסיה, 7S, UTair, ו-Ural Airlines אמרו בתגובה