איירבוס הציגה את מטוס העתיד - "ידידותי לסביבה"
היצרנית האירופית חשפה היום בסינגפור מטוסים משוכללים בעלי "גוף שלוב כנפיים" - עיצוב שמושפע ממטוסי קרב שיוצרו בארה"ב בשנות ה-40
חברת איירבוס חשפה היום (ג') בתצוגת האוויר בסינגפור את מטוסי העתיד המשוכללים שלה, בעלי "גוף שלוב כנפיים".
- איירבוס תשלם 3.6 מיליארד יורו כדי להסדיר חקירת שחיתות
- לראשונה מאז 2011: איירבוס היא יצרנית המטוסים הגדולה בעולם
- עסקת איירבוס: אמירייטס רכשה 50 מטוסי A350 בשווי 16 מיליארד דולר
כמתבקש בימים אלו, המטוסים תוכננו כך שרמת פליטת הפחמן שלהם נמוכה ב-20%, לפי החברה, לעומת הממוצע כיום.
המטוסים של היצרנית האירופית הם בעלי עיצוב מעוגל, והכנפיים שלהם שלובות בגוף המטוס כך שנראה שהם בעלי גוף "אחיד יותר" מהרגיל. אפשר להבין זאת אם נסתכל על מטוסים ישנים יותר בעלי "גוף שלוב כנפיים", שכן הקונספט קיים כבר משנות ה-40 ושימש למטוסי לוחמה כמו "המפציץ החמקן" - ה-B2 האמריקאי.
במטוס זה אפשר לראות שאין כמעט הבדל בין המטוס והכנפיים, הקצרות יחסית, ושהם ממש "חתיכה אחת". עיצוב דומה יש למטוסים מסדרת ה-X-48, שיוצרו לפרויקט המחקר אותו הובילו סוכנות החלל האמריקאית נאס"א וחברת בואינג לפני כעשור.
כלי תעופה אלו קשים יותר לשליטה, אך מייצרים פחות כוח גרר אווירודינאמי, מה שהופך אותם ליעילים יותר. כיום, כאשר תעשיית המטוסים מנסה לייצר כלי תעופה ידידותיים יותר לסביבה, יצרניות מטוסים חוזרות להתעניין בעיצובים האלו.
איירבוס ביצעה טיסות מבחן של דגם מוקטן של המטוס (ברוחב של 3.2 מטר), הנקרא Maveric, במיקום סודי במרכז צרפת בשנה שעברה.
לדברי ז'אן-ברייס דומאנט, סגן נשיא ההנדסה באיירבוס: "אנחנו סבורים שכעת זה הזמן לבחון את הטכנולוגיה הזאת, וללמוד איך היא מועילה לנו. אנחנו צריכים את הטכנולוגיה הזאת על מנת להתמודד עם האתגרים הסביבתיים שאנחנו עומדים מולם. זהו הדור הבא של המטוסים".
דומאנט אמר כי זה עדיין מוקדם מדי לקבוע האם צורת ה"גוף שלוב כנפיים" תוכל לתרום לדור הבא של מטוסים, המיועד להופיע ב-2030. לדבריו, מאז הדור האחרון של בדיקות כאלו בעת ייצור מטוסים חדשים, חומרים משופרים יותר נכנסו לשימוש בעולם התעופה, כאלה ההופכים מטוסים מסוג זה לקלים יותר. כמו כן, טכנולוגיות המיחשוב השתפרו בהרבה ושיפרו את השליטה על כלי הטיס.
איירבוס בוחנת כעת גם כיצד יראה תא הטייס במטוס וכיצד הוא ישתלב בנמלי תעופה. אחת השאלות הלא פתורות שנשארו היא האם למטוס יהיו חלונות, או שישתמשו במסכי וידאו על מנת לתת לנוסעים תחושה של הגורמים השמיימים שמקיפים אותם באוויר.
עניין נוסף שמעסיק את מתכנני המטוס בניסויים שכאלה, הוא כיצד יורגשו במטוס התזוזות באוויר. מאחר ולפי התכנון הנוסעים יישבו רחוק ממרכז המטוס, זאת בהשוואה לדגמי ה"צינור וכנפיים" הקלאסיים, הם יזוזו עוד עם כל פנייה של המטוס.
מתחרתה של איירבוס, בואינג, הקדישה יותר מחשבה בתכנון מטוסים כאלו על תפקידו הפוטנציאלי של המטען.