תושבי קליפורניה יקבעו את מעמד נהגי כלכלת החלטורה
חברות הנסיעות השיתופיות והמשלוחים הגישו לתובע הכללי של קליפורניה בקשה לקיים הצבעה על סיכול חוק שמגדיר את הנהגים כמועסקים ישירים, ולא כעובדי קבלן. שלוש החברות יזרימו 90 מיליון דולר לקידום המהלך שצפוי לצאת אל הפועל בנובמבר הבא
שלוש חברות נסיעות שיתופיות ומשלוחים השיקו יחד קמפיין בשווי 90 מיליון דולר לסיכול חוק בקליפורניה שעלול לכפות עליהן להגדיר את הנהגים הפועלים תחתיהן כמועסקים - במקום עובדי קבלן.
- אובר פיטרה 350 עובדים: מניית החברה עלתה ביותר מ-3%
- לא רק נהגים: אובר משיקה אפליקציית עבודות זמניות בניסיון להציל את עצמה
- קליפורניה: אובר וליפט יחויבו להגדיר את עובדי הקבלן שלהן כשכירים
חוק זה עשוי להיות תחילתה של סופת טורנדו בכלכלת החלטורה במדינה ולקבוע תקדים לחקיקה דומה במקומות אחרים.
אובר, ליפט ודור־דאש הבטיחו להזרים את הכסף לקידום הצבעה של תושבי קליפורניה, שיהיה בכוחה לבטל את החקיקה שאושרה על ידי המושל גאווין ניוסום בחודש שעבר.
הצעת ההצבעה המתוכננת, שקיבלה גם את תמיכתה של חברת משלוחי המזון האמריקאית אינסטאקרט (Instacart), הוגשה שלשום למשרדו של התובע הכללי של קליפורניה. מארגניה מקווים לאסוף עד תחילת השנה הבאה את 650 אלף החתימות הדרושות כדי לקיים את ההצבעה בנובמבר 2020. עם זאת, ייתכן שעוד קודם לכן יושגו הבנות מספקות בין הצדדים.
הצעת החברות מגדירה הכנסה מינימלית מובטחת לעובדיהן לצד הטבות נוספות. זאת, במקום חוק AB5 שצפוי להיכנס לתוקף ב־1 בינואר 2020 ובמסגרתו יורחבו זכויות מועסקים רבים, שכעת נחשבים עובדי קבלן.
ברנדון קסטילו, דובר מטעם הקבוצה שהתאגדה כדי לקדם את המהלך, אמר כי החברות "פתוחות לדיון חקיקתי", והוסיף כי "בשנים האחרונות דנו עם המחוקקים בסוגיה. אבל אנחנו חושבים שהם התעלמו מחברות הכלכלה החדשה".
ההצעה תבטיח לעובדי אפליקציות המשלוחים והנסיעות השיתופיות שכר של 120% משכר המינימום, ותוספת של 30 סנט למייל נסיעה לכיסוי עלויות. נהגים שיעבדו 15 שעות בשבוע בחברה אחת יזכו גם להטבות רפואיות מסוימות. שכר המינימום השעתי בארה"ב צפוי לעלות ל־15 דולר ב־2022.
היוזמה זכתה גם לתמיכת חלק מהנהגים שעובדים שעות ספורות בשבוע ושהתנגדו לכך שהחוק יגדיר אותם כמועסקים - דבר שעשוי לצמצם את הגמישות שלהם לעבוד מתי שירצו. לדברי קסטילו, 80% מהנהגים באפליקציות הנסיעות השיתופיות עובדים פחות מ־20 שעות בשבוע ו־90% מנהגי אפליקציות המשלוחים עובדים בפועל פחות מ־10 שעות שבועיות.
הקמפיין של החברות עורר התנגדות חריפה מצד קבוצות איגודי עובדים שפעלו נמרצות לקידום AB5, כמו גם מצד נהגים שששים לסיכוי שמעמדם יוגדר כמועסקים מלאים.
קונסטנטין אנתוני, נהג מדרום קליפורניה, האשים את החברות כי הן מנסות להחליש את העובדים כדי להגן על "מודלים עסקיים מבישים". החברות "מזרימות מיליונים על מיליונים של דולרים כדי למנוע זכויות שהושגו בעבודה קשה", אמר אנתוני, כשדיבר בשמם של שני ארגוני עובדים בקליפורניה המייצגים 20 אלף נהגים התומכים בחוק החדש שהועבר במדינה.