מנכ"ל בואינג יפסיק לשמש כיו"ר כדי שיוכל להתמקד בניהול משבר ה-737 מקס
יצרנית המטוסים האמריקאית החליטה לפצל את תפקידו של דניס מילנברג כדי לאפשר לו להתמודד בצורה אפקטיבית יותר עם ניהול המשבר. מטוסי ה-737 מקס, שנמצאים בשימוש חברות התעופה, מקורקעים כבר שמונה חודשים, מה שגרם להן ולבואינג לנזקים אדירים
11:1112.10.19
מועצת המנהלים של בואינג הזיזה את המנכ״ל דניס מילנברג מתפקידו כיושב הראש של החברה - זאת כדי שיוכל להתרכז בניהול משבר ה-737 מקס, כך מסרה החברה אתמול (ו'). בואינג ניצבת מול מספר חקירות, לאחר ששני מטוסי 737 מקס שייצרה התרסקו תוך חמישה חודשים וגרמו
למותם של 346 בני אדם.
קראו עוד בכלכליסט:
- "רשות התעופה בארה"ב נכשלה בבחינת הבואינג 737 מקס"
- המערכת שהיתה עשויה למנוע את התרסקות המקס 737
- דיווח: בואינג הגיעה להסדר ראשון בפרשת ההתרסקות באינדונזיה
היצרנית נאבקת לקבל אישור מרגולטורים לאפשר את חזרתם לשימוש של מטוסי ה-737 מקס. אלה קורקעו בכל העולם מאז אמצע מרץ, אחרי שתי התרסקויות: אחת של טיסת אתיופיאן איירליינס ועליה 157 נוסעים, והשנייה של חברת ליון אייר שהתרסקה באינדונזיה ועליה 189 נוסעים ואנשי צוות שנהרגו.
בואינג 737 מקס 8 צילום: בלומברג
מנכ"ל בואינג דניס מילנברג צילום: איי אף פי
מבואינג נמסר כי ההפרדה בין שני התפקידים תאפשר למילנברג להתמקד בהחזרת מטוסי המקס לשימוש, ושכעת המנהל הראשי דיויד קלאהון ישמש כיושב ראש לא פעיל. ״למועצת המנהלים ביטחון מלא בדניס כמנכ״ל, והיא מאמינה שהפרדת התפקידים שנעשתה תאפשר התמקדות מקסימלית בניהול החברה בזמן שמועצת המנהלים לוקחת חלק אקטיבי בפיקוח הכולל״, מסר קלאהון בהצהרה שמסר.
מילנברג מסר כי הוא תומך לחלוטין בהחלטתה של מועצת המנהלים. ״כל הצוות שלנו ממוקד בהחזרתו של ה-737 מקס בביטחה לשירות ולעמוד בכל התחייבויות החברה״, אמר.
מינהל התעופה הפדרלי (FAA) נמצא גם הוא תחת מתקפה על תפקידו באישורם של המטוסים, ונתון לביקורת מתמשכת על כך שקשריו הקרובים עם חברת בואינג הובילו לפיקוח רופף עליה לפני התאונות הקשות.
פאנל של פקחי בטיחות אוויר בינלאומיים, ומומחי בטיחות מסרו, בדו״ח של מנהל התעופה הפדרלי שפורסם אתמול כי הסוכנות לא פיקחה באופן הולם על המערכת נגד הזדקרות (MCAS) כשאישרה את ה-737 מקס בשנת 2017. בסוף החודש שעבר מועצת בטיחות התחבורה הארצית בארצות הברית מסרה בדו״ח משלה שבואינג העריכה יתר על המידה את תגובותיהם של טייסים לכמות גדולה של התראות במקרה חירום, והמליצה לשים יותר דגש על הגורם האנושי בזמן תכנון מטוסים.
מילנברג עתיד להעיד בפני פאנל וועדת התחבורה של בית הנבחרים ב-30 באוקטובר, הופעתו הראשונה לפני הקונגרס מאז ההתרסקויות.
בואינג פיתחה תוכנת תיקון למטוסים, אך לא הגישה אותה לרגולטורים עדיין. מומחים אומרים שאין להם עדיין לוח זמנים לאישורו של המטוס.
קרקוע המטוסים הפחית את הרווחים של חברות תעופה אשר נאלצו לבטל אלפי טיסות מאז מרץ. השבוע, אמריקן איירליינס ויונייטד איירליינס הורידו את המטוסים משימוש עד ינואר, ובכך הצטרפו ל סאותווסט, חברת התעופה האמריקאית שהיא גם הלקוח הגדול ביותר של ה-737 מקס בארצות הברית.
במקביל הפרישה בואינג 4.9 מיליארד דולר במחצית השנייה של השנה כדי שישמשו לפיצוי חברות התעופה בעקבות השבתתם של המטוסים, השבתה שנמצאת כעת כבר בחודש השמיני.