$
חברה וסביבה

המשקיעים לחצו - ותאגידי ענק חברו לאו"ם למען כדור הארץ

פסגת האקלים של האו"ם תתקיים בסימן של הגברת המחוייבות של חברות וממשלות להאט את ההתחממות הגלובלית. מחברת הביטוח אליאנץ ועד ענקית הקוסמטיקה לוריאל: חברות מתקפלות מול דרישות משקיעים ואקטיביסטים לצמצום פליטות פחמן

שירות כלכליסט 09:3323.09.19

לקראת פסגת האקלים של האו"ם, שנפתחה בסוף השבוע עם פורום של בני נוער ותינעל מחר, התחייבו בחודשים האחרונים 87 חברות ותאגידי ענק בינלאומיים בשווי כולל של כ־2.3 טריליון דולר לחתוך את פליטות גזי החממה שלהן.

 

קואליציה של פעילים למען הצלת כדור הארץ, We Mean Business, שבה פעילות 997 חברות, דיווחה כי עשרות חברות חדשות הצטרפו ליוזמה בחודשיים האחרונים, זאת לקראת פסגת האקלים המתכנסת בשאיפה לזרז את המהלכים שיבצעו מדינות ותאגידים לטובת האטת ההתחממות הגלובלית. "אנחנו צריכים שהרבה יותר חברות יצטרפו למיזם תוך הצהרה ברורה כי השווקים עוברים שינוי", כך בהודעה רשמית של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. היוזמה הושקה בחודש יוני על ידי האו"ם ומנהיגים עסקיים וקהילתיים, כאשר חלק מהחברות בקואליציה הסכימו לצמצם את פליטות גזי החממה שלהן לאפס עד 2050. אלה כוללות, בין השאר, את תאגיד המזון השוויצרי נסטלה, חברת חומרי הבניין הצרפתית סנט גובאן וענקית הקוסמטיקה הצרפתית לוריאל.

 

חברות אחרות לא התחייבו אמנם לטביעת פחמן אפסית, אך הביעו נכונות להתאים את התנהלותן למטרת העל של הגבלת התחממות כדור הארץ ל־1.5 מעלות צלזיוס, כפי שנקבע בהסכמי האקלים של פריז ב־2015. עם קבוצה זו נמנות ענקית התקשורת הפינית נוקיה, תאגיד המזון הצרפתי דנונה ויצרנית התרופות הבריטית אסטרה־זנקה. על פי מדעני אקלים, יש לצמצם במחצית את פליטת גזי החממה במהלך העשור הקרוב על מנת למנוע התחממות בקנה מידה של אסון.

 

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ופעילת האקלים גרטה ת'אנברג מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ופעילת האקלים גרטה ת'אנברג צילום: אי.פי.אי

 

בהינתן כי חברות אנרגיה עדיין מפתחות שדות חדשים של נפט וגז ומדינות מתפתחות רבות מרחיבות את השימוש באנרגיית פחם, ההתחייבות של הקואליציה היא טיפה בים. ישנם גם מומחים המטילים ספק ביכולתן של חברות ציבוריות, המחויבות למקסם תשואות עבור בעלי המניות, לבצע את ההשקעות הנדרשות על מנת להילחם בהתחממות הגלובלית. בה בעת, המודעות הגוברת לנושא הביאה לכך כי משקיעים לוחצים על חברות לפעול למען שימור הסביבה, זאת גם בהשפעת אקטיביזם עולמי שהגיע לשיאים חדשים עם הפגנה חוצת גבולות בהובלת מיליוני בני נוער, שהתקיימה בסוף השבוע האחרון.

 

על פי דיווח של סוכנות רויטרס, גוטרש סבור כי המגזר הפרטי הוא חיוני להשגת התחייבויות משמעותיות נוספות ביומה האחרון של הפסגה, זאת כדי לאשרר את הסכם פריז לפני שיגיע לשלב היישום הקריטי בשנה הבאה.

 

נציגי חברות ענק, כמו תאגיד האנרגיה הדני אורסטד, חברת האנרגיה הספרדית איברדרולה וחברת הביטוח הגרמנית אליאנץ אמורים לשאת דברים היום בכנס, זאת לצד נציגי למעלה מ־75 מדינות, כך לפי לוח הזמנים של הפסגה.

 

"ביקרתי באיי הבהאמה לפני כמה ימים. היקף החורבן שראיתי הוא חסר תקדים", אמר גוטרש לקראת הפסגה. "הוריקן דוריאן היה באמת הוריקן מהגיהנום. למרבה הצער, אירועי אקלים קיצוניים יהפכו את חייהם של יותר ויותר אנשים לגיהנום", ציין. "אמרתי למנהיגים לא להגיע לפסגה עם נאומים מלוקקים, אבל עם מחוייבויות מעשיות. בואו נודה באמת. אין לנו זמן לבזבז. אנחנו מפסידים במרוץ נגד ההתחממות הגלובלית", סיכם. במסגרת כנס אקלים של בני נוער שנערכה בסוף השבוע, הנחה גוטרש פאנל בהשתתפות גרטה ת'אנברג השבדית, הנערה שהפכה לפנים של מחאת הצעירים.  

 

איקאה הקצתה 2.5 מיליארד יורו לאנרגיה ירוקה

 

איקאה, רשת הרהיטים הגדולה בעולם, מצטרפת גם היא למאבק בשינוי האקלים. לקראת ועידת האקלים של האו"ם חשפה אינגקה גרופ (Ingka Group), חברת האחזקות של איקאה, כי בעשור האחרון השקיעה 2.5 מיליארד יורו במערכות לייצור אנרגיה סולרית ואנרגיית רוח, שאמורות לספק את האנרגיה הנדרשת לפעילותה הבינלאומית.

 

החברה, ששולטת ב־367 מתוך 423 הסניפים של איקאה ברחבי העולם, היא בעלת אחזקות גם בשני פארקים סולאריים בארה"ב, חוות רוח ברומניה, 534 טורבינות רוח ב־14 מדינות וקרוב למיליון יחידות של פאנלים סולאריים, מרכזי הפצה ובנייני מנהלה.

 

לפי הודעת החברה, תשתיות האנרגיה הירוקה שלה כבר מייצרות יותר חשמל מכפי שהחנויות שלה צורכות. לפיכך, באינגקה מעריכים כי עד 2030 כל שרשרת האספקה תהפוך לירוקה.

 

"לפעול בצורה נבונה מבחינת האקלים לא דורש עלות נוספת, כך יראה המודל העסקי של העתיד", אמר מנכ"ל החברה יספר ברודין לסוכנות הידיעות רויטרס.

 

מלבד היוזמה להפקת אנרגיה, באיקאה עובדים גם על תוכנית שתהפוך את האנרגיה הסולארית לאטרקטיבית וזולה יותר ללקוחות ברחבי העולם. "אנחנו רוצים לדרבן מיליוני לקוחות לייצר ולהשתמש באנרגיה מתחדשת", הוסיפה פיה הידנמרק־קוק, האחראית על נושאי קיימות בחברה. "שירות האנרגיה הסולארית לבתים שלנו זמין כיום בשבע מדינות, ואנחנו ממשיכים להשקיע כדי לפתח את השירות מתוך מטרה להפוך אותו זמין ב־30 השווקים שבהם אנחנו פועלים, עד 2025".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x