FT
טיילור סוויפט נלחמת לטרפד עסקה של 300 מיליון דולר
מלחמת פופ בפופ: בסוף השבוע נמכרה חברת ביג מאשין, שבה הקליטה כוכבת הפופ את אלבומיה הראשונים, למפיק של ג'סטין ביבר. סוויפט יצאה למתקפה על מה שכינתה "תרחיש אימים" שגוזל את מפעל חייה, ומתכוונת לשנות את המודל העסקי של תעשיית המוזיקה
מלחמת מילים שבה פתחה הזמרת הכוכבת טיילור סוויפט הטילה לתוך מערבולת של אי־ודאות עסקה בשווי 300 מיליון דולר בעולם המוסיקה. זאת במקביל להצתת קרב אכזרי במיוחד במערכה בת עשרות שנים שמנהלים אמנים על מנת לזכות בשליטה רבה יותר על יצירותיהם.
- טיילור סוויפט - תראי מה גרמת לי לכתוב
- טיילור סוויפט השתמשה בטכנולוגיית סריקת פנים לזיהוי סטוקרים בזמן הופעה
- נאצים, פייק ניוז וטיילור סוויפט: הטרולים נפלו על הראש
סוויפט זועמת בעקבות דיווחים לפיהם תקליטי ביג מאשין, אותו לייבל מנאשוויל שהחתים אותה כזמרת אלמונית בגיל 15, נמכר לחברת ההשקעות איתאקה הולדינגז, שאותה מנהל סקוטר בראון - מי שגילה את ג'סטין ביבר ושמולו מקיימת סוויפט מאבק כבר שנים ארוכות.
ביג מאשין רשמה רווחים של כ־40 מיליון דולר לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBIDTA) בשנה שעברה, כך לפי גורמים המקורבים לנתונים, כאשר הקטלוג של סוויפט נחשב ליהלום שבכתר. סוויפט (29) מכרה יותר מ־30 מיליון אלבומים במהלך הקריירה שלה ורשמה הכנסות המוערכות ב־266 מיליון דולר במהלך סיבוב ההופעות שלה בארה"ב בשנה שעברה.
עסקת המכירה כוללת לצדה את הבעלות על ששת האלבומים שהוציאה סוויפט עד כה. סקוט בורשטה, מנכ"ל ביג מאשין, הגדיר את העסקה כהשקה של "שותפות מופלאה". סוויפט, עם זאת, לא מרגישה כך, ותיארה את הדיווחים על עסקת המכירה כ"תרחיש האימים" שלה, שגוזל ממנה את מפעל חייה. היא טענה כי בורשטה ובראון "שולטים באשה שלא רצתה שום קשר אתם" ושהם התנהלו ב"בריונות מניפולטיבית ובלתי פוסקת".
חילופי המילים הללו עושים כותרות בעולם המוזיקה וברחבי הרשת. ביבר נחלץ להגנתו של בראון, בורשטה האשים את סוויפט בשקרים, מעריצים צייצו WeStandWithTaylor# ואיימו שיחדלו להאזין לאלבומים הקודמים שלה כדי למנוע מבראון להפיק מהם רווחים. לטענת מומחים משפטיים, הכוח של סוויפט עשוי בהחלט לאפשר לחבל בעסקה.
לקח לצעירים
בינתיים, סוויפט רוצה כי אמנים בתחילת דרכם יפיקו לקחים מהניסיון שלה, מה שיוסיף סיכונים חדשים למודל של עסקי לייבל המוזיקה, השרוי במשבר מאז שחר המוזיקה הדיגיטלית.
אף שסוויפט אינה הבעלים של ההקלטות שלה, היא כן מחזיקה בזכויות הפרסום של המוסיקה שלה, משום שהיא כותבת את כל שיריה. פירושו של דבר, שהיא תוכל להערים קשיים על בראון כאשר ירצה להשתמש בשירים שלה בפרסומות טלוויזיוניות, בסרטים או במקומות אחרים, כך הזהירו בכירים בתעשייה.
"אם אתה הצד הרוכש ואתה משקיע את מיטב כספך בנכסים הללו ואז מגלה שידיך כבולות, זה הולך להיות מכוער", כך לפי בכיר באחד משלושת הלייבלים הגדולים בתעשייה. "כך שאם אתה סקוטר, אתה כרגע נמצא בהתקף חרדה".
סוויפט תוכל לנקוט גם מהלכים משפטיים, כך לפי עורכי דין בתעשייה. "ייתכן ויש לה זכויות מסויימות שקשורות בהכפשה ובפגיעה אישיים", כך לפי מייקל סוקין, עורך דין ותיק בתחום המוזיקה, שעבד עם עזבונו של אלביס פרסלי. "היא אישה עשירה מאוד. היא תוכל להערים עליהם קשיים. אולי היא לא תנצח, אבל מי רוצה לסכן את כל הכסף שלו בשביל זה?"
שני המחנות חלוקים בדעתם לגבי האופן שבו התפתחו האירועים. סוויפט ובורשטה קיימו שיחות לגבי הבעלות על המאסטרים – הקלטות האולפן המקוריות – של ששת אלבומיה עוד ב־2015, כך לפי גורמים המקורבים לעניין. סוויפט אמרה שהיא השקיעה מאמץ של שנים בניסיון לרכוש את המאסטרים לששת האלבומים שיצרה עם תקליטי ביג מאשין, אבל שהם הציעו לה לקבל שליטה על מאסטר אחד בכל פעם, בתמורה לכל אלבום חדש שהיא תוציא.
גורם המקורב לבורשטה מודה שהוא אמנם הציע לסוויפט את העסקה, אבל זה קרה לפני שנים. בורשטה טוען שהוא נענה לכל הדרישות שלה כאשר ניסה לשכנע אותה להישאר בביג מאשין, בתקופה שבה עמד החוזה שלה בחברה להסתיים ב־2018. המשא ומתן התפוצץ בסתיו האחרון, וסוויפט חתמה בלייבל ריפבליק, השייך ליוניברסל מיוזיק. הם הציעו לה בעלות מלאה על כל השירים שהיא תוציא בעתיד דרכם. לפי גורמים בביג מאשין, בורשטה החל לחפש קונה לחברה באוקטובר, ובתעשייה ציפו שיוניברסל תהיה זו שתקנה אותו.
אבל למרות העניין מצד יוניברסל והתעניינות שהביעה גם המתחרה וורנר מיוזיק, שתי הענקיות נסוגו בגלל תג מחיר גבוה מדי, כך לפי שלושה אנשים שהיו מעורבים בשיחות. בורשטה בחר למכור את ביג מאשין לבראון, שמנהל בין היתר את קניה ווסט, מוזיקאי אחר שעמו סוויפט נתונה בסכסוך.
גם הביטלס ואלטון ג'ון
מאבקים סביב הזכויות של מוזיקאים על יצירותיהם אינם חדשים. הביטלס, פרינס, אלטון ג'ון ודף לפרד הם חלק מהשמות הגדולים שיצאו למאבק במנהלים וחברות תקליטים. סוויפט כבר ניצלה את פרסומה כדי לדרוש תנאים טובים יותר מחלוצות שירותי מוזיקה בסטרימינג כמו ספוטיפיי ואפל. בשיאו של המאבק היא אסרה את השמעת שיריה בספוטיפיי.
כעת, כאמור, היא קוראת למוזיקאים בתחילת דרכם להיות זהירים יותר כשהם חותמים על חוזים עם חברות תקליטים. "אני מקווה שאמנים צעירים או ילדים שיש להם חלום להיות מוזיקאים יקראו את זה", כתבה סוויפט ברשתות החברתיות בסוף השבוע, "וילמדו איך להגן על עצמם במשא ומתן".
ההתנצחות לא נעלמה גם מעיני וול סטריט. אנליסטים של סיטיבנק כתבו שהיא "חושפת חלק מהסיכון של חברות תקליטים. אנחנו זהירים לגבי יוניברסל מיוזיק ולגבי החברה־האם שלה ויוונדי, מכיוון שאנחנו חושבים שהשוק לא מגלם את הסיכון של ביטול הצורך במתווכים בין המוזיקאים לצרכנים".
גורמים בתעשייה טוענים ששירותי הסטרימינג כבר היטו את מאזן הכוחות לטובת המוזיקאים. אמנים כמו צ'אנס וליל נס X הצליחו למשוך קהל רב באמצעות הרשת בלי שהם חתומים בחברת תקליטים. "מדובר בשינוי בדרך שבה אמנים עושים עסקים עם חברות תקליטים", אומר מארק מאליגן, אנליסט במידיה ריסרץ'. "טיילור סוויפט מרגישה שהיא סוג של עבד או נכס שמסייע למכור חברה למישהו שהיא לא רוצה שהיא תימכר אליו. אמנים יראו מה עובר על סוויפט ויעשו כל מה שהם יכולים כדי לחסוך את זה מעצמם".
סערה בטאמבלר
סוויפט הצליחה לסחוט יותר מספוטיפיי
כלי התקשורת הכלכלית המסורתיים התבררו כמיותרים אם רוצים להתעדכן במיזוגים ורכישות. סוף השבוע האחרון לימד שעדיף לחפש את החדשות באינסטגרם ובטאמבלר. חברת המדיה הפרטית איתאקה הודיעה שהיא רוכשת את לייבל המוזיקה ביג מאשין ב־300 מיליון דולר. הלייבל התפרסם בעיקר כזה שהפיץ את ששת האלבומים הראשונים של טיילור סוויפט. הכוכבת הודיעה ברשתות החברתיות שהיא "עצובה ונגעלת" מהעסקה שהעבירה את הקטלוג שלה לידי בעלי איתאקה, סקוטר בראון, שעמו היא מסוכסכת.
העסקה, שמומנה בידי קבוצת קרלייל, יצרה אימפריית מוזיקה עצמאית בשווי מוערך של 800 מיליון דולר. קרלייל גם מימנה את הקמת חברת האוזניות של ד"ר דרה, שנמכרה לאפל ב־3 מיליארד דולר. תעשיית המוזיקה נמצאת בתקופת רנסנס, אבל כוכבי הפופ לא תמיד מרוצים מכך.
ביג מאשין גילה את סוויפט כנערה. בשנה שעברה היא עזבה וחתמה חוזה עם וורנר מיוזיק. עזיבתה נבעה בין השאר מההבנה, שביג מאשין לעולם לא יסכימו למכור לה את קטלוג השירים שלה.
לפי דיווחים, רווח ה־EBIDTA של ביג מאשין נע סביב 40 מיליון דולר. כלומר, מכפיל העסקה היה נמוך מ־10, די צנוע לחברה בצמיחה. למרות התדמית הקלילה, במהלך השנים סוויפט הוכיחה עצמה כאשת עסקים קשוחה. היא הצליחה לסחוט מספוטיפיי תנאים טובים יותר להפצת שיריה אחרי סכסוך ארוך ומתוקשר. הפעם הזעם שלה מסתמן כפחות יעיל.