הקומבינה האיטלקית: פיאט תשלם לטסלה מאות מיליוני יורו כדי "לעמוד" ביעדי זיהום
הפייננשל טיימס מדווח, כי יצרנית הרכב האיטלקית הגיע להסכם עם יצרנית הרכב החשמלית של אלון מאסק, שבמסגרתה ישולבו מכוניות טסלה בצי של פיאט "על הנייר". המטרה: לסייע לפיאט לעמוד בתנאי הפליטה הנדרשים לפי חוקי האיחוד האירופי
חברת פיאט קרייזלר הסכימה לשלם לחברת טסלה מאות מיליוני יורו כדי שיצרנית המכוניות החשמליות תכלול את רכבי פיאט קרייזלר בצי שלה בחישוב נתוני פליטות המזהמים, על מנת להימנע מקנסות גדולים על הפרת התקנות האירופיות המחמירות של פליטת מזהמים. כך מדווח היום (א') הפייננשל טיימס.
- פניית פרסה: PSA לא תתמזג עם פיאט קרייזלר
- חטיבת החלפים של פיאט קרייזלר נמכרה לתאגיד יפני ב-7 מיליארד דולר
- פיאט-קרייזלר תפסיק לייצר מכוניות דיזל לשוק האירופי עד 2021
המהלך יאפשר לפיאט קרייזלר להוריד את נתוני פליטות המזהמים הממוצעים שלה, באמצעות חישובם ביחד עם אלה של טסלה.
החל מהשנה הבאה היעד של האיחוד לפליטות CO2 ממכוניות הוא 95 גרם לקילומטר. ב-2018, ממוצע הפליטה היה 120.5 גרם לקילומטר, כך על פי חברת המידע Jato Dynamics. הממוצע של פיאט קרייזלר היה 123 גרם לקילומטר בשנה שעברה ולחברה יש סיכוי גבוה מאד לא לעמוד ביעד.
אנליסטים מחברת Jefferies חוזים כעת שפיאט קרייזלר עשויה לעמוד בפני קנסות של יותר מ-2 מיליארד יורו ב-2021, כאשר יעדי הפליטה יהפכו לחוקים.
מחקר שנעשה ע"י חברת PA Consulting בשנה שעברה מצא שפיאט קרייזלר צפויה לעבור את היעד של פליטת CO2 ב-6.7 גרם לקילומטר – החריגה הגדולה ביותר בקרב 13 יצרניות הרכב שנסקרו על ידה.
על פי חוקי האיחוד האירופי, ליצרניות רכב מותר לאחד את שיעורי הפליטות של רכביהן באופן פנימי, מה שמאפשר למשל לפולקסווגן לאחד את שיעורי הפליטה של פולקסווגן, סיאט וסקודה עם אלה של פורשה ואאודי.
החוקים מאפשרים גם לחברות יריבות ליצור מה שמכונה "מאגרים פתוחים", אך עד היום אף חברה לא הסכימה לעשות זאת. "באירופה זו הפעם הראשונה ששתי יצרניות נפרדות לגמרי איגדו את שיעורי הפליטות שלהן משיקולים אסטרטגיים", אמרה ג'וליה פוליסקנובה, מנהלת בכירה בחברת Transport and Environment, לובי לאיכות הסביבה וקבוצת מחקר. "ברגע שחברה מקימה מאגר, הוא תקף לכמה שנים".
פיאט קרייזלר מתכננת למכור מכוניות היברידיות וחשמליות בעתיד, אך כיום היא נחשבת למפגרת ביותר בשוק הזה מבין מתחרותיה. מכירותיה הנמוכות של מכוניות חשמליות הופכות את העמידה ביעדי האיחוד לכמעט בלתי אפשרית בלי ההסכם עם טסלה.