$
כלכלה ומדיניות

מצ'יפס ועד נקניק: הברקזיט הכניס סחורות לסכנת הסגר

בימים אלה יוצאות מבריטניה ספינות מטען שיגיעו ליעדים שונים באסיה אחרי 29 במרץ, תאריך היעד לברקזיט. החשש העיקרי: סחורות ייתקעו בהסגר בגלל מחלוקות על מכסים. בינתיים, ראשת ממשלת בריטניה מנהלת מרוץ להשגת הסכם

בלומברג 22:3910.02.19

יצרנית צ'יפס הפירות הבריטית נימ'ס משדרת עסקים כרגיל. היא ממשיכה לייבא במרץ אננס מקוסטה ריקה, קיווי מאיטליה ותפוזים ולימונים מספרד. כל הפירות הללו ייהפכו לחטיף בריאות פריך שמיועד לייצוא לדרום אפריקה, להונג קונג וגם לישראל.

 

מאחורי הקלעים, עם זאת, גוברת המתיחות. זאת משום שהחברה שפועלת מדרום־מזרח אנגליה, עומדת להיכנס לעולם של פוסט־ברקזיט, מבלי לדעת כיצד בדיוק הוא ייראה.

 

בשבועות הקרובים תשלח נימ'ס בדרך הים מכולות שאמורות להגיע ליעדן אחרי 29 במרץ, התאריך שבו מתכננת בריטניה לפרוש רשמית מהאיחוד האירופי. זאת כאשר ממשלת בריטניה טרם גיבשה הסכם שיאפשר לשמור על גבולות פתוחים וסחר חופשי. "אנחנו פשוט ננסה לעבור את זה. אין הרבה מה לעשות", אמרה מייסדת החברה, נימישה ראג'ה.

 

 צילום: בלומברג

 

הבעיה עבור סחורות בריטיות המיועדות ליצוא היא שבריטניה צריכה עדיין לגבש את תנאי הסחר החדשים ליום שאחרי הברקזיט. פירושו של דבר, שסחורות שיוצאות לים בימים אלה, ואשר יגיעו למדינות היעד באסיה בעוד כששה שבועות, עשויות להיכנס להסגר ולהפוך לבנות ערובה ברקע מחלוקות שיצוצו לגבי תשלום המכסים החדשים.

ליאם פוקס, השר המופקד על סחר בינלאומי, אמר בחודש שעבר כי תוקפם של רוב חוזי הסחר יוארך לפני 29 במרץ, אך כי יהיו גם חוזים שעתידם לא ברור. "מה שהולך לקרות זה מרוץ מטורף לבדיקת חוזים", אמר לסוכנות בלומברג אלכס וויטש, בכיר באיגוד תעבורת המטען הימי. "שינויים במכסים עשויים להביא להתייקרות משמעותית של המוצרים".

 

משכך, ישנן חברות שמנסות לזרז את זמני המסירה. כך, למשל, ג'ו אנד ספ'ס, יצרנית פופקורן גורמה בלונדון, החלה להעביר מטענים באוויר לשווקים כמו הונג קונג וסינגפור, זאת למרות שהעלות הכרוכה בכך היא יותר מפי שניים לעומת ההובלה הימית. "הסיכון הוא גדול מדי", אמר אדם סופר, מייסד החברה. "מערכת היחסים שלי עם הלקוחות היא הדבר החשוב ביותר. חוסר הוודאות הוא פשוט סיוט".

 

דילמת הסחר הזו חלה גם לגבי יבוא לבריטניה. חברת מק'סווין מאדינבורו, המייצרת את המאכל הסקוטי המסורתי האגיס ומייבאת חומרי גלם מקנדה, הודו ומצרים, מתקשה להשיג חוזים ארוכי טווח עם ספקים בגלל אי־הוודאות סביב סטטוס המסחר של בריטניה.

 

"קשה לנו לתכנן את המחירים", אמר ג'יימס מק'סווין, מנכ"ל החברה המשפחתית שעם הלקוחות שלה נמנית רשת מארקס אנד ספנסר. "גרמו לנו להאמין שהסכמי הסחר יוסדרו, אבל אנחנו חיים באי ידיעה".

 

על פי שון רמסדן, מנכ"ל החברה הקמעונאית רמסדן אינטרנשיונל, ייתכן ותרחיש של ברקזיט ללא הסכם ייטיב עם יצואנים, אם הליש"ט תמשיך להיחלש. במקרה כזה, הסחורות יהיו אטרקטיביות יותר עבור הרוכשים הזרים. "קיים כאן רכיב מסוים של ביטוח", אמר רמסדן. "בעוד ישנם שווקים שאולי יהיו מאתגרים יותר, ייתכן והפיצוי יגיע מכך שהמוצרים שלנו יהיו זולים יותר".

 

עד כה, בריטניה חתמה על הסכמי המשכיות סחר עם צ'ילה, איי פארו ומזרח ודרום אפריקה, וגיבשה מזכר הבנות מקדים עם שוויץ.

 

מאחורי הקלעים נמשכות המחלוקות סביב לוח הזמנים של הברקזיט. ה"ביזנס אינסיידר" דיווח אתמול, כי ראשת הממשלה תרזה מיי תבקש מחברי הפרלמנט ארכה נוספת על מנת לאפשר דיון מחודש בסוגיית הגבול האירי. מיי צפויה לדווח השבוע לחברי הפרלמנט על התקדמותה בהצגת שינויים של הרגע האחרון לתוכנית הפרישה שגיבשה.

 

לטענת הלייבור מיי מנהלת את הלו"ז באופן לחוץ שיאפשר רק שתי אופציות: הסכם הברקזיט שלה, או ברקזיט ללא הסכם. ההסכם שלה, שעליו קיימה דיונים במשך שנה עם האיחוד האירופי, נדחה ברוב קולות על ידי הפרלמנט, בעיקר בשל התנגדות חברי פרלמנט שמרנים לבקסטופ - סוג של תעודת ביטוח שמטרתה למנוע גבול קשיח עם אירלנד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x