ככה מפטרים עובדים באמזון - תהליך מבריק או לא שפוי?
שיחת פיטורים סטנדרטית לא מותירה בפני העובדים יותר מדי אפשרויות. אבל בענקית הסחר המקוון שכבר מעסיקה חצי מיליון עובדים, הדברים פועלים בצורה שונה. עובדת שעברה את ההליך מספקת הצצה ל'חוויה'
1. לקחת את חבילת הפיצויים של אמזון, וללכת לשלום.
2. ללכת לתוכנית שיפור ביצועים, שהיא חלק ממה שאמזון מכנה Pivot, במסגרתה יהיה עליה להוכיח תוך כמה שבועות שהיא עומדת בציפיות ספציפיות של המנהל שלה.
3. לערער על הגדרתה כעובדת לא טובה, ולשטוח את גרסתה בפני חבר מושבעים שמורכב מעמיתיה לחברה, במשהו שמזכיר את גרסת ועידת הווידאו של הת'אנדרדום", כפי שבלומברג תיארו זאת.
- אמזון ניסתה לכבוש את יפן והרגיזה את הרגולטור
- במקום קונסיירז': אמזון ארגנה לאלקסה עבודה במלונות מאריוט
- טראמפ חתם על הוראות שמקלות על הממשל לפטר עובדים גרועים
האפשרות האחרונה נשמעה קשה, במיוחד עבור מישהי שלא אוהבת עימותים, ובמסגרתה יהיה על ג'יין לעמוד מול הבוס שלה, ולעבור אחת אחת על אכזבותיו מביצועיה, בעוד שעובדי אמזון המשקיפים יחליטו מי מהשניים צודק. אבל מה היה לה להפסיד? ג'יין בחרה את הת'אנדרדום.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
להימנע מגזר דין מוות
תוכנית "פיבוט", שכוללת צימוד עובדים בעלי ביצועים נמוכים ל"שגרירי קריירה", החלה את דרכה במחלוקת שהתגלעה סביב פרסום בניו יורק טיימס לגבי תרבותה הארגונית של אמזון ב-2015. שליחת עובד לתוכנית שיפור ביצועים נחשבה אז ל"גזר דין מוות" על פי מנהלים באמזון שהתראיינו לביזנס אינסיידר באותו זמן.
אמזון היא חברה ענקית, אבל היא עדיין צומחת במהירות. רק ב-2012 היו לה 80 אלף עובדים, וכיום יש לה חצי מיליון. מדובר בכוח עבודה ששווה לאוכלוסיית העיר אטלנטה. לכן הגיוני שאמזון מנסה למצוא דרכים חדשות לנהל כל כך הרבה עובדים.
עם זאת, לא כולם מסכימים לגבי הדרכים האלו: "מדובר במשפט שדה. הרושם שלי הוא שמדובר בתהליך לא הוגן בעליל", כך אומר עו"ד לענייני עובדים בסיאטל שייצג עובד אמזון שלקח חלק בתהליך.
"הזיעה את עצמה לדעת"
הערעורים שיותר מעוררים סימפטיה הם אלה של עובדים שבעבר הציגו ביצועים טובים, אבל מנהליהם התחלפו, וזה גרם להידרדרות, כך אמר גורם בחברה לבלומברג. אבל זה לא מה שקרה לג'יין. לדבריה, הבעיות החלו כשהמנהל שלה החליט לשנות את תחומי אחריותה והציב לה יעדים לא ריאליים. ביום השימוע, היא הייתה עצבנית ו"הזיעה את עצמה לדעת". זו הייתה בחירתה להעלות את המקרה שלה לשימוע בפני מנהל אחד ושלושה עובדים, והייתה לה הזכות להתנגד להימצאותו/ה של אחד/ת מחברי הפאנל. היא בחרה להשאיר את שלושת העובדים שאינם מנהלים.
או אז היא הבינה שאסור לה לשמוע את גרסתו של הבוס שלה, ואחרי שהוא סיים לדבר, היא קיבלה טלפון ממחלקת כוח אדם: חדשות רעות. היא הפסידה, כמו 70% מהעובדים שהולכים לערעור. כעת נותרו לג'יין שתי אופציות: לקחת את הפיצויים ולעזוב, או ללכת לתוכנית השיפורים. היא בחרה בתוכנית.
חזרה לחיים, חזרה למציאות
בין אם ניצחתם או הפסדתם, אם כבר נשארתם באמזון, רוב הסיכויים שתמצאו את עצמכם עובדים עבור אותו מנהל שניסה לפטר אתכם. יש אמנם תהליך שמאפשר לכם לחפש תפקיד אחר בחברה, אבל הוא פתוח רק בפני מי שניצח בערעור.
בלי קשר לתוצאה, צריך אנשים יוצאי דופן, משני צידי הת'אנדרדום, כדי לעבור את התהליך ולמצוא דרך לעבוד יחד ביעילות.
הנה מה שלאמזון היה לומר לגבי התוכנית:
"פיבוט היא תוכנית ייחודית לאמזון שעוצבה בקפידה כדי לתת הזדמנות הוגנת ושקופה לעובדים שצריכים תמיכה. כשעובד נכנס לפיבוט, יש לו האפשרות לעבוד עם המנהל שלו ועם מחלקת כוח אדם במטרה להשתפר, לעזוב את אמזון ולקבל פיצויים, או לערער אם להרגשתו הוא לא צריך להיות בתוכנית.
לאחר שנה בלבד של התכנית, אנחנו מרוצים מהתמיכה שהיא מציעה לעובדים ובכוונתנו להמשיך איתה בהתבסס על פידבק העובדים וצרכיהם".