אמזון ניסתה לכבוש את יפן והרגיזה את הרגולטור
המשך הצמיחה של ענקית המסחר המקוון בשוק השלישי בגודלו שלה תלוי בתוצאות החקירה נגדה. הטענה: אילצה ספקים לספוג עלויות של הנחות
לפני שני עשורים ג'ף בזוס ידע מעט מאוד על השוק היפני. עם זאת, הוא זיהה את אהבתה של טוקיו לטכנולוגיות ואת הסטנדרטים הגבוהים שלה ליעילות. המאפיינים האלה נמצאו כחיוניים להצלחת אמזון במדינה, לאחר כניסתה לשם לראשונה בשנת 2000.
- עובדי אמזון להנהלה: הפסיקו לספק טכנולוגיית זיהוי פנים למשטרה
- במקום קונסיירז': אמזון ארגנה לאלקסה עבודה במלונות מאריוט
- חוקרים ישראלים גילו פרצת אבטחה באתרי אפל, אמזון ומיקרוסופט
כעת, יפן היא השוק השני בגודלו עבור קמעונאית המסחר המקוון מחוץ לארה"ב. קודמת לה רק גרמניה. מכירות אמזון יפן זינקו ב־44% בשלוש השנים האחרונות ועמדו ב־2017 על 10.7 מיליארד דולר.
על הכנסותיה מהמדינה האסייתית מאיימת בימים אלה חקירת הוועדה למסחר הוגן ביפן. הרגולטור בוחן האם אמזון ניצלה לרעה את מעמדה כשחקנית מובילה בשוק ואילצה ספקים לספוג את הפסדי ההנחות שהיא מציעה.
"משא ומתן על קיצוץ מחירים מול הספקים הוא דבר שקורה כל הזמן, למשל במגזר הרכב", אמר ל"פייננשל טיימס" מיצ'יאקי טאנאקה, פרופסור באוניברסיטת ריקיו שפרסם ספר על האסטרטגיה העסקית של אמזון. "אבל הנוכחות של אמזון וההשפעה שלה הן פשוט חזקות מדי".
מתחרתה היפנית רקוטן (Rakuten) נאבקת לשמור על מעמדה. היא הרחיבה משמעותית את השקעותיה בפינטק, טלפונים סלולריים וכלי שיתוף מקוונים. כמו כן רקוטן עתידה לפתוח מרכזי לוגיסטיקה והפצה משלה. בניגוד ליריבתה האמריקאית, היא השאירה את ניהול המלאים בידי הקמעונאים שהשתמשו בפלטפורמה המקוונת שלה.
התחרות הצמודה בין שתי הקמעונאיות החריפה לאחר רכישתה של אמזון את הול פודס מרקט בשנה שעברה והתרחבותה בתחום המזון הטרי. רקוטן השיבה בשיתוף פעולה בתחום שילוח המזון עם יריבתה של אמזון מבית, וולמארט.
"הציפיות של היפנים לגבי איכות המזון הן גבוהות, וכך גם לגבי הלבוש התואם לחוש אופנה יפני ייחודי", אמר הירוקאזו אוסאווה ממכון מחקר הצרכנות היפני. "אלה שני תחומים שאמזון נאבקת בהם, אבל לא ברור אם הפעם היא תצליח".