כתב אישום בארה"ב נגד מנכ"ל פולקסווגן לשעבר: "ידע על פרשת דיזלגייט - ולא התערב"
לפי משרד המשפטים האמריקאי, מרטין וינטרקורן ידע על קיומה של התוכנה המזייפת את נתוני הזיהום של כלי הרכב, אך התעלם מכך; הוא מואשם בין השאר בניסיון להונות את הממשל ובהפרת חוק אוויר נקי; עם זאת כל עוד וינטרקורן אינו שוהה בארה"ב, לממשל אין כל סמכות לעצור אותו
מרטין וינטרקורן, מנכ"ל פולקסווגן לשעבר, מואשם בארה"ב כי ידע על פרשת "דיזלגייט" אך בחר להתעלם מהממצאים - כך עולה ממסמכי התביעה שהגיש משרד המשפטים האמריקאי נגד פולקסווגן.
- מנכ"ל פולקסווגן הנכנס מבטיח: מהיום נהיה יותר מוסריים
- מחקר: תוכנה של חברת בוש אחראית לתרמית הדיזל
- דיווח: פולקסווגן, דיימלר וב.מ.וו ביצעו ניסויים בבני אדם
האישומים הפליליים נגד וינטרקורן הם בעיקר סימבוליים, מאחר שכל עוד אינו שוהה בארה"ב, לממשל אין כל סמכות לעצור אותו.
פרשת דיזלגייט התפוצצה בספטמבר 2015, לאחר שהתגלה כי פולקסווגן התקינה במיליוני כלי רכב תוכנות שאפשרו להם לפלוט בעת בדיקות מעבדה כמות מזהמים נמוכה בהרבה מזו שפלטו בשימוש רגיל.
לפי משרד המשפטים האמריקאי, שחשף את הראיות בפגישת בעלי המניות השנתית של פולקסווגן, וינטרקורן ידע על ההונאה אך בחר שלא להגיב.
עד כה שילמה פולקסווגן לממשל האמריקאי קנסות ב-4.3 מיליארד דולר. בנוסף השקיעה יצרנית הרכב כ-25 מיליארד דולר בטיפול במכוניות המזהמות ובהחלפתן.
וינטרקורן מואשם בארבעה סעיפי אישום הכוללים ניסיון להונות את המשל האמריקאי, הפרת חוק אוויר נקי, מניפולציות תוכנה ברכב והונאה בעת מכירת טובין. לפי מסמכי בית המשפט, ביולי 2015 הוצגה בפני וינטרקורן מצגת שבה תוארה הפרשה לעומק, כולל דרכים להונות את הממשל האמריקאי - אך הוא בחר שלא להתערב או לעצור את ההונאה.
בנוסף, במהלך הליכי התקינה של דגמי פולקסווגן בשנת 2016 עבור ארה"ב - כלומר ההליכים הנדרשים מול הממשל האמריקאי כדי לאשר את השימוש בדגמים האלה - ידע וינטרקורן על קיום "תוכנת ההונאה" של פולקסווגן אך בחר שלא להתערב ובכך אישר את השימוש בה. מעבר לכך, עוד במאי 2014 יודע וינטרקורן על קיום התוכנה שמהתלת בבוחני זיהום האוויר באמצעות מזכר של פולקסווגן - אך בחר להתעלם.