מחקר: תוכנה של חברת בוש אחראית לתרמית הדיזל
חוקרים אמריקאים מצאו כי תוכנה של יצרנית מכשירי החשמל הגרמנית אפשרה למכוניות לעבור למצב "בחינה" ולפלוט פחות מזהמים בעת בדיקה
האם תוכנת מחשב של בוש הגרמנית היא שאפשרה את תרמית הדיזל במכוניות פולקסווגן, שנחשפה בשלהי 2015? על פי מחקר חדש המתפרסם בארצות הברית, לא רק שהתוכנה הזו אפשרה לכאורה את ההונאה במכוניות פולקסווגן, אלא היא שימשה גם יצרניות רכב נוספות. מדובר בהתקנת תוכנה זדונית ברכבי דיזל שאפשרה לרכב לפלוט שיעור נמוך בלבד של מזהמים בעת בדיקת פליטת מזהמים.
- קליפורניה נגד תוכנית התשתיות למכוניות נקיות של פולקסווגן
- מנכ"ל פולקסווגן נחקר בחשד שהסתיר מהמשקיעים את פרשת דיזלגייט
- פולקסווגן תשלם עוד 2.8 מיליארד דולר בפרשת דיזלגייט
מאז התפוצצות פרשת דיזלגייט התגלה כי גם FCA, החברה־האם של פיאט וקרייזלר, ביצעה מניפולציה דומה במנועי דיזל בנפח 3 ליטרים, שגרמה לחברה להודיע בחודש שעבר על ביצוע עדכוני תוכנה לרכבים המצוידים במנועים אלה.
המחקר, שבוצע במשותף באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו ובאוניברסיטת רוהר בגרמניה קובע, על סמך מסמכים טכניים של בוש, כי התוכנה שאפשרה את ההונאה פותחה על ידי בוש ומשותפת לרכבי FCA ולרכבי פולקסווגן שנבחנו.
בוש היא אחת מספקי רכיבי OEN, כלומר כאלה המותקנים ברכב כבר במפעל, הגדולים בעולם, וכמעט שלא ניתן למצוא היום רכבים שאינם מצוידים ברכיבים מתוצרת בוש, בעיקר ברכבים גרמניים. בין היתר מתמחה החברה בטכנולוגיות טלמטריה (רישום נתונים), חישה, נהיגה אוטונומית, הזרקה, בלימה והיגוי.
המחקר, הקרוי "ניתוח מתקני הונאה לזיהום אוויר ברכבים מודרניים", מסתמך על מסמכים של בוש (שסירבה לאשר את אמיתותם) שסופקו לפולקסווגן ול־FCA, ומלבד זאת טוענים החוקרים כי איתרו גם מסמכים של בוש המפרטים פטנט המאפשר למכוניות לעבור למצב "בחינה" בעת בדיקת זיהום אוויר, ולפלוט פחות מזהמים.
בוש כבר התמודדה לאחרונה עם האשמות אחרות בנוגע לחלקה בדיזלגייט, לאחר שבינואר האחרון קבע בית משפט אמריקאי כי החברה תשלם 327.5 מיליון דולר לבעלי מכוניות דיזל של מרצדס בנץ, FCA ופולקסווגן, שתבעו את יצרניות הרכב ואת בוש. בשעתו הסכימה החברה לפיצוי כספי, אך סירבה להודות באשמה.
בוש העולמית סירבה להגיב לתוכנו של המחקר בטענה כי מדובר ב"תוכן משפטי רגיש".