ארה"ב עלתה על המסלול המהיר לשימוש מסחרי ברחפנים
הממשל האמריקאי צפוי להאיץ את מתן האישורים לניסויים בכלים המעופפים למטרות מסחריות. רשות התעופה הפדראלית משתפת פעולה עם ענקיות כמו אמזון כדי לגבש רגולציה מתאימה. ארה"ב מפגרת בתחום אחרי אפריקה, אוסטרליה ודובאי
לאחר שנים רבות של פיגור אחרי מדינות אחרות, הממשל האמריקני צפוי להתחיל ולאשר שימוש מסחרי ברחפני משלוחים ברחבי ארצות הברית בתוך חודשים ספורים, כך לפי גורמים רגולטוריים שציטט "הוול סטריט ג'ורנל".
- חגיגה באמזון: ארה"ב תתיר ניסוי משלוחי רחפנים בהמשך השנה
- חברת Edgybees גייסה 5.5 מיליון דולר
- הייטק בפקקים: מהפכת הרחפנים
חברות גדולות בהן אמזון, אלפאבית (החברה־האם של גוגל) ופיצה דומינו'ס כבר זיהו את הפוטנציאל העצום ברחפנים, שהפכו בשנתיים האחרונות לצעצוע פופולרי ושנוי במחלוקת. החברות האמריקאיות החלו בניסויים במשלוח באמצעות רחפנים, אך בשל היעדר מסגרת רגולטורית מתאימה בארה"ב, הן העבירו פרויקטים, תקציבים, משרות ורעיונות שאפתניים לאירופה ואוסטרליה כדי לקדם את הניסויים.
הבוריטו היה הראשון
מבחינת החברות, השימוש ברחפן עתיד להיות חסכוני הרבה יותר משליח אנושי שעומד בפקקים ועלול לטעות בדרך, למשל.
ארה"ב אמנם נחשבת למובילה טכנולוגית בתחומים רבים, אך בתחום הרחפנים היא מפגרת אחרי מדינות רבות. כיום נערכים משלוחי רחפנים במסגרות נסיוניות שונות בסין, באוסטרליה, בדובאי, באיסלנד, ובחלק ממדינות אפריקה, שם משתמשים בכלים הללו כדי להעביר תרופות וציוד רפואי לאזורים מבודדים.
עד היום, סבלו החברות האמריקניות מבירוקרטיה מסורבלת ואף מחסמים של ממש בקבלת רישיונות מרשות התעופה הפדרלית לערוך ניסויים ברחפנים והטסת המכשירים.
אלא שעתה נוקט הממשל האמריקאי צעדים להפחתת הרגולציה על רחפנים, כחלק מממדיניות הדה־רגולציה הכללית שלו. המאמץ בתחום זה נועד למשוך תקציבים חזרה לארצות הברית ואיתם גם טכנולוגיה ומשרות.
לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, לפחות עשר תוכניות לניסויים ברחפנים אושרו על ידי רשות התעופה האמריקנית, בהן גם מערך לשילוח חבילות, שאמורות להתחיל בעוד כחודשיים.
זו לא תהיה הפעם הראשונה שניסוי כזה נערך על אדמת ארצות הברית. מיזם "כנפיים" של אלפאבית הפעיל שירות משלוחי בוריטו מעופף לסטודנטים בקולג'. התלמידים בווירג'יניה טק נהנו מאספקה מעופפת של המנות שאותן הזמינו מרשת המזון המהיר צ'יפוטלה במשך כמה שבועות. ניסוי זה היה הגדול מסוגו שהתבצע בארצות הברית, אך הוא זניח בגודלו לעומת ניסויים שנערכים במדינות אחרות.
בשל גודלה והדומיננטיות שלה בשוק משלוחי המוצרים לבתי הצרכנים, אמזון סומנה על ידי פקידי הממשל כשחקנית מרכזית בחזית הרחפנים, והרשויות הפדרליות משתפות איתה פעולה בגיבוש תקני בטיחות והפעלה למשלוחי רחפנים.
באמזון סרבו לספק פרטים על ההכנות והמגעים, אבל סגן נשיא אמזון לשירות המשלוחים פריים־אייר, גור קימצ'י, הביע תקווה כי האישורים להפעלת המערכים יונפקו עד 2019.
בעיית חניה
עם זאת, אין מדובר בסוגיה פשוטה. הפעלת מערך משלוחים מעופף הינו מורכב ובעייתי הן טכנולוגית והן רגולטורית, גם אם יסכים מנהל התעופה ללכת לקראת אמזון וחברות אחרות.
ראשית, יש לפנות תדרים מתאימים לשליטה ובקרה ברובוטים מעופפים, זאת לצד תדרי גיבוי וחירום שיבטיחו שליטה בכלי גם במקרי הפרעות שונות.
שנית, יש להגדיר מסדרון אווירי בו אין סיכוי שיפריעו הרחפנים לתעופה סטנדרטית. אמנם גובה הטיסה צפוי להיות נמוך משמעותית משל מטוסים, אך כל נמל תעופה שומר מרחב ביטחון גדול סביבו, כדי לאפשר למטוסים להנמיך במקרים בהם דפוס הנחיתה שלהם אינו סטנדרטי בשל תקלות ומגבלות אחרות.
כמו כן, יש לקבוע נהלי חירום למקרים של תקלה. כאן נכנסת לתמונה מגבלה פיזיקלית: כשטסים נמוך, אין הרבה זמן להגיב למקרי חירום ולהיערך להתרסקות. רחפן מטען קטן אינו צפוי אמנם לגרום לנזק משמעותי אם יפול על מבנה, אך עלול להמיט אסון אם יתרסק על עורק תחבורה או על עובר אורח חסר מזל. על חברות הרחפנים לפתח מערך חיישנים שיאפשר לזהות נקודות רגישות להתרסקות תוך כדי טיסה ולתמרן את הרחפן הלאה מהן במקרי חירום. כדי להבטיח זאת, יהיה צורך גם במערכות גיבוי להנעה, לתקשורת ולרכיבים קריטיים רבים אחרים ברובוט המעופף. ריבוי מערכות הגיבוי צפוי לייקר את הכלי ולהגדיל את משקלו, מה שיפגע בביצועי מהירות הטיסה ויעילות השילוח.
בנוסף קיימות שאלות כמו, היכן יורשו החברות להציב חניונים מסחריים לרחפנים, האם יש שעות שבהן תיאסר ההטסה המסחרית, האם טסים מעל למוסדות חינוכיים, ביטחוניים וציבוריים, וכיצד יעבוד הפיקוח. סוגיה חשובה אחרת היא ההשלכות על השליחים הרבים שיוותרו ללא תעסוקה. לפחות עבור אותם שליחים, השייכים בדרך כלל לשכבות החלשות יותר של האוכלוסייה, כוונת המחוקק להגביל את המשקל והגודל של החבילות היא נחמה פורתא.
רחפן משלוחים של חברת DHL הגרמנית. התקציבים והמחקר עזבו את ארה"ב