$
הקברניט

חגיגה באמזון: ארה"ב תתיר ניסוי משלוחי רחפנים בהמשך השנה

מנהלת התעופה הפדרלית, שעד כה הטילה איסורים ומגבלות רבות על ניסויי משלוחים מעופפים של חברות כאמזון וגוגל, צפויה להציג מדיניות חדשה: עוד השנה יעלו לאוויר רחפני משלוחים בארה"ב, ותוגדר תקינה מתאימה להאצתם - מה שיוכל להגדיל את הצריכה במדינה

יואב סטולר 18:0712.03.18

לאחר שנים רבות של פיגור אחרי מדינות אחרות, צפויה מנהלת התעופה האזרחית בארה"ב להתיר ניסויים מסחריים במשלוחי רחפנים - כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל אתמול (א'), ע"ב מקורות בתעשייה וגורמים רגולטוריים. הניסויים צפויים להתחיל בתוך חודשים ספורים.

 

 

ארצות הברית היא שהעלתה לתודעת תעשיית הטכנולוגיה את נושא שליחויות הרחפנים, כשחשפה אמזון את פרויקט הרחפן האוטונומי שלה ב-2013, אותו ניסתה באופן מוגבל. בעקבותיה, החלו חברות נוספות לבחון שילוח באמצעות רובוטים מעופפים ברחבי העולם, כשארה"ב עצמה נותרה מאחור בשל מגבלות רגולציה. כאלפבית, דומינוס פיצה ורבות אחרות העבירו את ניסויי הרחפנים שלהן למדינות אחרות.    

 

רחפן המשלוחים האחרון של אמזון רחפן המשלוחים האחרון של אמזון

 

 

עתה, כחלק מהתפיסה הכלכלית שמוביל הממשל הנוכחי בוושינגטון עושים בארה"ב צעדים רגולטורים להסרת החסמים שעמדו בפני החברות. המאמץ נועד למשוך את התקציבים חזרה לארצות הברית ואיתם גם את הקידמה והמשרות. תוכנית זו להעצמת האיתנות הכלכלית והטכנולוגית של ארצות הברית במחיר הגלובליזציה, מביאה את הגופים הפדרליים לעבוד כתף אל כתף עם חברות מסחריות בהן אמזון, שבבעלותו של המיליארדר ג'ף בזוס – שנוא נפשו של הנשיא טראמפ.

 

עד היום, סבלו החברות האמריקניות מבירוקרטיה ואף חסמים של ממש מצד מנהלת התעופה הפדרלית בקבלת הרישיונות להפעלת השירות הניסיוני והטסת המכשירים. לפי הג'ורנל, הממשלה וחברות הטכנולוגיה סבורות שתיהן שהשירות החדשני יוכל להתפתח ולפרוץ למיינסטרים, מה שיוכל להאיץ את המשלוחים ולתרום להאצת הצריכה.

 

מזל"ט אמזון הראשון שהוצג מזל"ט אמזון הראשון שהוצג

 

 

על פי הדיווח, לפחות עשר תוכניות ניסיונית אושרו על ידי מנהלת התעופה, בהן גם מערך לשילוח חבילות, שאמורות להתחיל בעוד כחודשיים. אמזון, שנהנית מפופולריות נרחבת בתחומי ארצות הברית והרוב המוחלט של מכירותיה הוא בשילוח לבית הלקוח, סומנה על ידי פקידי הממשלה כחברה המרכזית בזירה. הפקידים רואים בה שחקנית מתקדמת בתחום, עמה ניתן יהיה לבנות תקינה פדרלית סדורה להפעלת המשלוחים המעופפים.

 

באמזון סרבו לספק פרטים על ההכנות והמגעים, אבל סגן נשיא שירות השילוח המעופף Prime Air, גור קימצ'י, הביע תקווה כי האישורים להפעלת המערכים יונפקו עד 2019. עם זאת, אין מדובר בסוגיה פשוטה וקלת דעת של האמון ברחפנים בלבד. צעד שכזה יגרור שינויים רבים מאוד במדינות שיאמצו את המודל שמבקשות אמזון וחברות אחרות להנחיל.

 

ישנה שורה ארוכה של מגבלות שצפויות ליפול על ניסויי הטיסה - היכן יורשו החברות להציב חניונים מסחריים לרחפנים, מהו גובה הטיסה הנדרש, שעות שבהן תיאסר ההטסה המסחרית, האם טסים מעל למוסדות חינוכיים, ביטחוניים וציבוריים, כיצד יעבוד הפיקוח ועוד.

 

פיצה מעופפת פיצה מעופפת

 

 

זו לא תהיה הפעם הראשונה שניסוי שכזה נערך על אדמת ארצות הברית. מיזם Wing של אלפבית, חברת האם של גוגל, הפעיל שירות משלוחי בוריטו (מנה מקסיקנית פופולרית) מעופף לסטודנטים בקולג'. התלמידים ב-Virgina Tech נהנו מהספקה מבוססת רחפנים של המנות אותן הזמינו מרשת המזון המהיר צ'יפוטלה במשך כמה שבועות. ניסוי קטן זה נרשם כרחב שהתבצע באמריקה, בעודו קטן בהרבה מהמתרחש בעולם.

 

ארה"ב אמנם נחשבת למובילה טכנולוגית בתחומים רבים, אך בעוד התעכבה בתחום הרחפנים, הקדימוה מדינות רבות: כיום נערכים משלוחי רחפנים במתארי ניסוי שונים בבריטניה, באוסטרליה, בדובאי, באפריקה - שם משתמשים בכלים הללו כדי להעביר תרופות וציוד רפואי לאזורים מבודדים - באיסלנד ובמדינות נוספות.

 

מטוסים קטנים, צרות גדולות

 

הפעלת מערך משלוחים מעופף הינו מורכב ובעייתי טכנולוגית ורגולטורית כאחד - גם אם תסכים מנהלת התעופה ללכת כברת דרך לכיוון אמזון והאחרות; ראשית, יש לפנות תדרים מתאימים לשליטה ובקרה ברובוטים מעופפים, לצד תדרי גיבוי וחירום שיבטיחו שליטה בכלי גם במקרי הפרעות שונות.

 

שנית, יש להגדיר מסדרון אווירי בו אין סיכוי שיפריעו הרחפנים לתעופה סטנדרטית; אמנם גובה הטיסה צפוי להיות נמוך משמעותית משל מטוסים, אך כל נמל תעופה שומר מרחב ביטחון גדול סביבו, כדי לאפשר למטוסים להנמיך במקרים בהם דפוס הנחיתה שלהם אינו סטנדרטי בשל תקלות ומגבלות אחרות.

 

ושלישית, יש לקבוע מהם נהלי החירום למקרה של תקלה - וכאן נכנסת לתמונה מגבלה פיזיקלית: כשטסים נמוך, אין הרבה זמן להגיב למקרי חירום ולהיערך להתרסקות. רחפן מטען קטן אמנם אינו צפוי לגרום לנזק משמעותי אם ייפול על מבנה - אך יכול להמיט אסון אם יתרסק על עורק תחבורה או עובר אורח חסר מזל.

 

 

 

על חברות הרחפנים לפתח מערך חיישנים שיאפשר לזהות נקודות רגישות להתרסקות תוך כדי טיסה - ולתמרן את המזל"ט הלאה מהן במקרי חירום. כדי להבטיח זאת, יהיה צורך גם במערכות גיבוי להנעה, לתקשורת ולרכיבים קריטיים רבים אחרים ברובוט המעופף. ריבוי מערכות הגיבוי צפוי לייקר את הכלי ולהגדיל את משקלו, מה שיפגע בביצועי מהירות הטיסה ויעילות השילוח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x