לאחר המכסים של טראמפ: "סין תציג עצמה כמגינת הגלובליזציה"
סין אמנם נמצאת במקום ה-11 בלבד ברשימת יבואניות הפלדה לארה"ב, אך צעדיו של טראמפ יסייעו לה להציג את ארה"ב כפרוטקציוניסטית - אלו הם האמצעים בהם היא יכול להגיב ולהכאיב; גם בתעשיית הרכב מודאגים
- מנהיגי העולם התאחדו נגד טראמפ: "לא לפרוטקציוניזם"
- ארה"ב תחסום את בומברדייה עם היטלים של 219%
- פרנקל נגד טראמפ: "מעבר למדיניות של פרוטקציוניזם - אסטרטגיה נוראית"
סין נמצאת במקום ה-11 בדירוג מקורות היבוא של פלדה לארה"ב, כך על פי מינהל הסחר הבין לאומי. טראמפ מצידו עוסק מזה זמן רב בסוגיית מסחר ה"לא הוגן" לדבריו, של ארצו עם סין. ההודעה על הטלת המכסים מגיעה בעת שהיועץ הכלכלי הראשי הסיני, ליו הא, נמצא בוושינגטון השבוע במטרה להקל את המתחים סביב סוגיות המסחר בין המדינות. "סין תשתמש בחדשות האלה כעוד הזדמנות להציג את ארה"ב כפרוטקציוניסטית ואת עצמה כקורבן וכמגינת גלובליזציית ה-win-win," כך אמר סקוט קנדי, מומחה לסין במרכז למחקרים בין לאומיים ואסטרטגיים, בראיון ל-CNBC.
"זהו צעד מסחרי פרוטקציוניסטי מטופש, שיחליש את ארה"ב במקום לחזק אותה,, כך אמר לי צ'ינצ'ואנג, סגן יו"ר China Iron & Steel Association. לי אמר כי יצוא הפלדה הסיני לארה"ב הוא מוגבל. לדבריו, המהלך יעלה את הוצאות הצרכנים בארה"ב, שהתעשייה שלה תהפוך מיושנת יותר.
בכל הנוגע למסחר ההדדי בין המדינות, החקלאות האמריקאית פגיעה במיוחד בפני פעולות סיניות. סין היא השוק היעד השני בגודלו ליצוא החקלאי של ארה"ב, ובתגובה להעלאת המכסים ע"י ארה"ב, בייג'ינג יכולה לנקוט צעדים שיפגעו ביבוא הסויה והתירס, כך נכתב במאמר המערכת של הגלובל-טיימס, עיתון שפועל בחסות הממשל הסיני, עוד לאחר הבחירות לנשיאות ב-2016.
האריס בריקן, עו"ד למסחר בין לאומי, מאמין ש"אם טראמפ יטיל מכסים על פלדה ואלומיניום שבמקורם בסין, סביר שסין מצידה תבדוק שוב האם פולי סויה שמיובאים מארה"ב נמכרים לה במחיר גבוה ממחיר השוק שלהם בארה"ב, כפי שעשתה ב-2016". סין מייבאת מארה"ב פולי סויה בשווי של 12-13 מיליארד דולר בשנה.
עם זאת, תגובתה של בייג'ין עשויה להיות מתונה יותר, כיוון שהמכסים עליהם הוכרז אינם מכוונים ספציפית כלפיה, ופוגעים יותר ביצואניות כקנדה, רוסיה, דרום קוריאה וברזיל.
הכלכלנים אלק פיליפס ואנדרו טילטון פרסמו עוד לפני הכרזת טראמפ דו"ח ובו הם מעלים חמש דרכים בהן סין יכולה להגיב להטלת מכס מצד ארה"ב: הגבלת יבוא סחורות ושירותים מארה"ב, בדגש על ענף חקלאות - זהו הצעד הסביר ביותר; צעדים רגולטוריים מחמירים על חברות אמריקאיות הפועלות בסין; פיחות בשער החליפין שיסייע ליצוא הסיני; מכירת אג"ח אמריקאי; החרפת עמדות בסוגיות גיאופוליטיות כמו למשל ביחס לצפון קוריאה.
אזהרות גם מכיוון תעשיית הרכב
גורמים בתעשיית הרכב מזהירים שהירידה במכירות בארה"ב, שהפכו לשגרה בשנה האחרונה, עשויות להמשיך בעקבות המכסים שהטיל טראמפ.
חברת טויוטה, שמתכננת לבנות באלבמה מפעל בעלות של 1.6 מיליארד דולר באלבמה בשותפות עם חברת מאזדה, מסרה שהחלטת הממשל "תשפיע לרעה" על היצרניות עקב הגדלת העלויות והמחירים של מכוניות ומשאיות שנמכרות בארה"ב, כש-90% מתצרוכת הפלדה של יצרנית הרכב במפעליה בארה"ב מגיעה ממדינה זו עצמה.
נציגים של יצרניות רכבים כמו ג'נרל מוטורס וטויוטה, וכן יצרני חלקי חילוף כמו חברת רוברט בוש הגרמנית, ניסו להזהיר את ממשלו של טראמפ מההשלכות הלא רצויות של הטלת המכסים. "המכסים האלה על פלדה ואלומיניום לא יכלו להגיע בזמן גרוע יותר", כך אמר קודי לאסק, נשיא איגוד סוחרי הרכב האמריקאי, "מכירות המכוניות ירדו מאוד בחודשים האחרונים, והיצרנים לא מוכנים להתמודד עם עלייה חדה בעלויות הייצור של מכוניות ומשאיות בארה"ב".
חמש מתוך שש יצרניות המכוניות הגדולות ביותר בארה"ב פרסמו ביום חמישי נתוני מכירות נמוכים לעומת פברואר אשתקד. מניות ג'נרל מוטורס ירדו ב-4% בניו יורק, כשאלה של פורד ירדו ב-3% ושל פיאט-קרייזלר ירדו ב-2.8%.
מכונית ממוצעת מכילה פלדה בשווי של 830 דולר ואלומיניום בשווי 400 דולר לערך, כך אומר קולין לנגן, אנליסט ב-UBS. הוא חוזה שעלויות חומרי הגלם של פורד עמדו בכל מקרה לעלות בכמיליארד דולר השנה, ושהמכסים החדשים יגדילו את הסכום הזה בעוד 300 מיליון דולר. עלויות חומרי הגלם של ג'נרל מוטורס, שכבר חוו עלייה של 800 מיליון דולר, יעלו בעוד 200 מיליון. אך לנגן אמר גם שהעליות האלה הן "ניתנות לשליטה".