סן פרנסיסקו נגד הרובוטים: "תחזירו לנו את המדרכות"
משליחויות בדולר ועד הרחקת הומלסים בפחות משכר מינימום, הרובוטים חוסכים עלויות אבל הפכו למטרד עבור המקומיים. בכיר בעירייה: "אם לא נכבד את האפשרות להגיע לחנות מבלי שידרוס אותנו רובוט, אז מה בעצם עשינו פה"
מהפכת הרובוטים של סן פרנסיסקו נתקלה באחרונה במספר מהמורות.
- הרובוטים ישנו לכם את העבודה. כך תישארו רלוונטיים
- ספר לי מה התכונה החלשה שלך: כשהרובוטים עושים ראיון עבודה
- מחשבים יחליפו את העובדים? אולי, אבל לא כל כך מהר
בתחילת השבוע אישרו רשויות העיר חקיקה שתגביל את מספר רובוטי המשלוחים שהשתלטו בחודשים האחרונים על המדרכות. פירוש הדבר, כי האישורים להפעלת רובוטים יוגבלו לשלושה לכל חברה, כשבכל רגע נתון יורשו לפעול עד תשעה רובוטים בלבד ברחבי סן פרנסיסקו. יתרה מכך, הרובוטים יורשו לפעול רק באזורים תעשייתיים מסוימים וברחובות עם מדרכות רחבות. בנוסף, וזו ככל הנראה ההגבלה הדרקונית ביותר, הרובוטים חייבים להיות מלווים בכל עת על ידי גורם אנושי.
מלבד הגבלת השליחויות, העירייה אסרה השבוע על שימוש ברובוטים לצורך הרחקת מחוסרי בית. ההוראה הועברה לאגודת צער בעלי חיים, שהיתה זו שהשתמשה ברובוטים הללו, מקושטים במדבקות של חתלתולים וכלבים, כדי למנוע ממחוסרי הבית להתמקם מחוץ למשרד שלה בעיר.
"לא כל חדשנות מיטיבה עם החברה כולה", אמר לעיתון ה"גרדיאן" הבריטי מפקח עיריית סן פרנסיסקו נורמן איי. "אם לא נכבד את החברה שלנו, אם לא נכבד את האפשרות להגיע לחנות מבלי להידרס על ידי רובוט, אז מה בעצם עשינו פה".
איי התייחס בדבריו לתקריות מצערות שנרשמו מאז החל השימוש ברובוטים, החמורה שבהן, רובוט אבטחה שדרס פעוט בפאלו אלטו ביולי שעבר. הרובוט, של חברת נייטסקופ, נשכר על ידי חברת שיתופי הנסיעות אובר כדי לפטרל במגרש שאליו מגיעים הנהגים כדי לעבור בדיקות רכב בחינם. "הרובוט פגע בראשו של הבן שלי והוא נפל על הפנים, אבל הרובוט המשיך להתקדם", סיפרה אז אמו הנסערת. בתקרית אחרת נפל רובוט אבטחה לאגם בוושינגטון הבירה.
אזרחים זועמים שלחו תמונות
המודל העסקי של נייטסקופ בסן פרנסיסקו הוא השכרת הרובוטים ללקוחות בתעריף של שבעה דולרים לשעה, שלושה דולרים פחות משכר המינימום הנהוג בקליפורניה. עם זאת, היא אינה החברה היחידה הפועלת בתחום בעיר. כך ארע, שאותם רובוטי משלוחים האמורים להקל על התנועה בכבישים יצרו עומס דווקא על המדרכות.
על פי איי, למשרדו זורמות כל העת תמונות שצילמו אזרחים זועמים, של רובוטים שחוסמים את דרכם. "המדרכות עבורי אינן מגרש המשחקים של צעצועים שנשלטים בשלט רחוק על ידי אנשים שרוצים להרוויח כסף ולקצץ משרות", הגיבה לוריין פטי מתנועה למען דרכי גישה לקשישים ואנשים עם מוגבלויות. "המדרכות נועדו להולכי רגל". בינתיים, הרובוטים מורשים לדהור על המדרכות. זאת בעוד נאסר על אופניים וסאגוויי להתנייד על מדרכות סן פרנסיסקו ועל בני אדם חל איסור לשבת או לשכב עליהן.
חברה נוספת שאחראית לעומס הרובוטים היא מארבל, סטארט אפ המעסיק 20 עובדים שהחל לפעול בעיר במרץ האחרון בשיתוף עם אתר Yelp. הרובוטים מספקים ללקוחות את ההזמנות שלהם עד לפתח הבית. הסועדים מקבלים הודעה עם קוד שמאפשר להם לפתוח את תא המטען של הרובוט ולהוציא את הארוחות המחכות להם. בשלב הראשוני, השירות פעל בשיתוף עם ארבע מסעדות בעיר והוצע בשתי שכונות בלבד. עוד לפני ההגבלות האחרונות, הרובוטים של מארבל נזדקקו לליווי של בני אדם, זאת מכיוון שהם אינם יכולים לטפס במדרגות.
בעוד סן פרנסיסקו, הנחשבת לבירת החדשנות הטכנולוגית של ארה"ב, מגבילה את השימוש ברובוטי המדרכות, דווקא במדינות ובערים אחרות, כמו וושינגטון הבירה, וירג'יניה ואיידהו, מאמצים אותם בחום. במרץ האחרון החלו לפעול בוושינגטון 20 רובוטים המבצעים משלוחים ממסעדות. זאת לאחר שבית הנבחרים אישר זאת בחקיקה מיוחדת. הרובוטים הללו הם פרי יצירתה של חברת סטארשיפ טכנולוג'יס מאסטוניה, שהוקמה על ידי מייסדי סקייפ, יאנוס פריס והאטי היינלה. השימוש ברובוטים הללו, הנוסעים רק על מדרכות, אמור לאפשר עלות משלוחים של פחות מדולר, לעומת התעריף הרגיל שנע סביב חמישה דולר.
הרובוטים, שלא זכו עדיין לשם, שוקלים 16 ק"ג ונעים במהירות של 1.7 קמ"ש. יעודם, לפחות בשלב הראשוני, הוא לבצע משלוחים למרחקים של פחות משני ק"מ. בוושינגטון, הרובוטים מופעלים על ידי חברת המשלוחים פוסטמייטס, שמבצעת מעל שני מיליון משלוחים בחודש ברחבי ארה"ב, באמצעות צי של מכוניות, אופניים, קטנועים ושליחים. המטרה היא להכניס לשימוש את הרובוטים בכל עיר בה פועלת החברה, כשלוס אנג'לס קרוב לוודאי תהיה היעד הבא.
יוזמה מיוחדת עם "טופ שף"
"אם מזמינים פריט מחנות שאינה רחוקה, לא שווה לשלם דמי משלוח", אמר סגן נשיא החברה ראסל קוק לאתר המקומי וושינגטוניאן. "להערכתנו, בעתיד הרובוטים יורידו את עלויות המשלוחים ב־80%־90% ויקימו מעמד חדש של מסחר בתוך העיר". לדבריו, הרובוטים מתוכנתים לעצור אם הם רואים אנשים. "מונף עליהם דגל, כך שהרובוט לא באמת יכול להתגנב מאחורי אנשים בלי שישימו לב".
בעקבות העניין הרב שמושכים רובוטי המשלוחים, רשת הטלוויזיה בראבו חברה לפוסטמייטס לקידום העונה החדשה של ריאליטי הבישול "טופ שף". במסגרת שיתוף הפעולה, שהושק החודש, לקוחות שיזמינו משלוחים ממסעדות של משתתפים לשעבר בתוכנית, יקבלו את המנות באמצעות רובוטים. "אנחנו תמיד מחפשים דרכים חדשניות להכניס את טופ שף לבתים, והרובוטים זו הזדמנות חדשה ומלהיבה להציג את עתיד משלוחי המזון", הסבירה דוברת מטעם בראבו.