טסלה תקים את מפעל הרכב הסיני הראשון בבעלות זרה
עד היום חייבה ממשלת סין יצרניות רכב זרות לחבור לשותפות מקומיות כדי להקים פס ייצור במדינה. המפעל יקום באיזור סחר חופשי ליד שנגחאי, אך מס יבוא של 25% יוטל על המכוניות. החלקים צפויים להגיע ברובם מספקים מקומיים
יצרנית המכוניות החשמליות טסלה הגיעה להסכם עם ממשלת סין על הקמת מפעל בשנחאי, על כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל". הקמת המפעל בסין יסייע לטסלה האמריקאית להשיג דריסת רגל עמוקה יותר בשוק הסיני לכלי רכב חשמליים, שצומח במהירות. מדובר גם בפעם הראשונה שיצרנית רכב זרה תקים מפעל בסין בבעלותה המלאה. לוח הזמנים להקמת המפעל ופרטים נוספים עליו עדיין אינם ידועים.
- הסינים מתנקים: זינוק של 80% במכירות כלי רכב חשמליים
- טסלה פיטרה מאות עובדים על רקע העיכוב בייצור מודל 3
- סולאראדג' דוהרת על טסלה - שילשה את שווייה בתוך שנה
עד היום חויבו יצרניות רכב זרות לחבור לשותף מקומי בהקמת מפעל ייצור בסין. ההחרגה של טסלה מהכלל מרמזת על שאיפות ממשלת סין להפוך למובילה עולמית בכל הנוגע לכלי רכב חשמליים. בחודש שעבר הודיע שר התעשייה הסיני כי הרשויות החלו בבדיקת היתכנות להטלת איסור על תנועת מכוניות עם מנוע בעירה פנימי ברחובות הערים הגדולות במדינה. כבר לפני שלוש שנים הציגה בייג'ינג תוכנית תמריצים לרוכשי מכוניות חשמליות בצורת הטבות מס שעשויות להגיע לשווי של 10,000 דולרים.
"הניו יורק טיימס" ציטט גורמים בטסלה לפיהם המפעל החדש עתיד לקום באזור סחר חופשי סמוך לשנגחאי. מסיבה זו, המכוניות שטסלה תייצר שם עדיין יהיו חייבות במכס של 25% כשהן יימכרו בסין. עם זאת, טסלה צפויה לצמצם במעט את הוצאות הייצור וההפצה בזכות מיקומו של המפעל.
סין גובה מכס של 25% על מכוניות מיובאות, זאת בהשוואה ל־2.5% בארה"ב ו־9.8% באיחוד האירופי. בנוסף מטילה סין מע"מ בגובה 17% על מחירו של הרכב כולל המכס. מסיבה זאת, החיסכון הצפוי לטסלה על עלות הפצת המכוניות בסין הוא זניח יחסית. עלויות השילוח מארה"ב לסין נעות סביב 1% מהמחיר לצרכן של מכונית ברמת מחיר גבוהה כמו טסלה.
מבחינת ממשלת סין, מדובר בניצחון כפול. נוסף על ההכנסות הצפויות מהמכס, מיקום המפעל באזור סחר חופשי מהווה תמריץ משמעותי עבור טסלה לרכישת חלקים המשמשים בייצור כלי הרכב מספקים מקומיים. מחיר דגמי טסלה בסין גבוה ב־50% בממוצע לעומת מחירם בארה"ב ושימוש בחלקים מקומיים עשוי להוריד את הפער.
שוק המכוניות החשמליות בסין הוא כבר הגדול בעולם, והוא צפוי לרשום זינוק בשנים הקרובות. היעד שהציבה ממשלת סין הוא שבעה מיליון מכוניות חשמליות על כבישי המדינה עד 2025, זאת בהשוואה ל־351 אלף ב־2016.
כדי לעודד מעבר למכוניות חשמליות, סין משקיעה משאבים רבים בהקמת תחנות טעינה. עד סוף 2017 בכוונתה להקים 100 אלף תחנות טעינה ציבוריות, זאת בנוסף ל־150 אלף תחנות הקיימות כיום. לשם השוואה, בארה"ב קיימות 41 אלף תחנות טעינה ציבוריות בלבד.
לפי חברת הייעוץ LMC המתמחה בשוק הרכב, השנה צפויות להימכר בסין 295 אלף מכוניות חשמליות, זאת בהשוואה ל־287 אלף מכוניות בשאר מדינות העולם יחדיו.
ארגון הגג של יצרני כלי הרכב הסיניים (CAAM) פרסם בשבוע שעבר נתונים אופטימיים בהרבה. לפי CAAM, מכירות המכוניות החשמליות בסין יגיעו עד סוף השנה ללא פחות מ־700 אלף יחידות. עוד מלמדים נתוני הארגון כי בשנה שעברה נמכרו בסין 544 אלף מכוניות חשמליות, כאשר רק 6% מהן הן של מותגים זרים. מותגים מקומיים כמו צ'רי, ג'ילי ו־BYD מובילים את השוק.