תביעה נגד נסטלה בארה"ב: שיווקה מים רגילים כמי מעיינות
ענקית המזון משווקת את פולנד ספרינג ווטר כ"100% מי מעיינות". תביעה שהוגשה בקונטיקט טוענת כי אלה מי בארות שלא עומדים בתקנות ה-FDA
- פררו רוצה לבלוע את ארה"ב עם המותגים של נסטלה
- מתרחבת באירופה: נסטלה הופכת את טבעול למנוע צמיחה
- מעברות מוכרת את יתרת מניותיה במטרנה לאסם-נסטלה
הסלוגן של החברה מצהיר כי המים המינרלים של פולנד ווטר מכילים "100% מי מעיינות טבעיים ממקור עמוק ביערות של מיין. ואנחנו גאים בזה". עם זאת, בתביעה שהוגשה בשבוע שעבר בבית המשפט הפדראלי בקונטיקט גורסים כי מדובר במי בארות שלא עומדים בהגדרת מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) למי מעיינות.
התביעה, המאשימה את החברה גם בהפרת חוזה ובהונאה, דורשת פיצויים בסכום שלא ננקב בשל הפרת חוקי מדינות ובהן ניו ג'רזי, ניו יורק ומסצ'וסטס. הטענה היא כי באף אחד משמונת האתרים שמהם שואבת החברה מים לא קיים מעיין אמיתי לפי חוקי ה־FDA. יתרה מכך, "אחד או יותר" מהמאגרים התת־קרקעיים הגדולים ביותר שמספקים 99% מהמים למוצרי פולנד ספרינג ווטר, שוכנים בסמוך לבור אשפה, מזבלה או אתר פסולת לדלק. "במשך יותר מעשרים שנה, מאמצי השיווק והמכירות של נסטלה למותג פולנד ספרינג היו למעשה הונאה קולוסאלית שכוונה נגד הצרכנים האמריקאים", נכתב בתביעה.
עוד נטען, כי אפילו מעיינות פולנד, האתר ההיסטורי של פולנד ספרינג במיין אינו טבעי יותר "והתייבש לפני קרוב ל־50 שנה". כיום, על פי התביעה, הוא מופעל על יד מכונה ששואבת את המים מהאדמה. "עבור הצרכנים, ההגדרה של מי מעיינות הנובעים ממעיין טבעי מייצגת טוהר ואיכות גבוהה ומלווה במחיר גבוה יותר בהשוואה למוצרי המים שאינם מי מעיינות או מי ברז מזוקקים", כך לפי התביעה שהוגשה בשם 11 צרכנים ומעוניינת לקבל מעמד של תביעה ייצוגית. "מאז הושק המותג ב־1993, החברה מוכרת מים רגילים תחת התיוג המוטעה של 100% מי מעיינות טבעיים".
החברה אמנם לא מואשמת במכירת מוצרים מזוהמים, שכן היא מחטאת ולעתים גם מטהרת את המים שהיא שואבת מהאדמה, אך התובעים טוענים כי הצהרותיה כוזבות ונועדו להוליך שולל את הצרכנים.
"הטענות שעלו בתביעה הן חסרות שחר ומהוות ניסיון ברור להטות את מערכת המשפט לטובת רווח אישי", נכתב בתגובה שמסרה החברה. "פולנד ספרינג הוא 100% מי מעיינות, והמוצרים עומדים ברגולציות ה־FDA המגדירות מי מעיינות, וכן בחוקים של המדינות והרגולציות ברמה הפדראלית".
אין זו הפעם הראשונה שמוגשת נגד החברה תביעה כזו. ב־2003 היא יישבה תביעה נוספת שהוגשה בקונטיקט שטענה כי מוצרי המותג לא מגיעים מיערות מיין. התביעה החדשה מגיעה על רקע עלייה בביקושים למים מינרלים בארה"ב, לאחר שבחודש מרץ דווח כי הם הפכו למשקה הנמכר ביותר בארה"ב. חטיבת מוצרי המים של נסטלה בצפון אמריקה הכניסה מעל 4.5 מיליארד דולר בארה"ב ובקנדה ב־2016.