FT
הסינים מטיילים יותר בעולם אבל מבזבזים פחות על שופינג
ירידת מחירי מוצרי צריכה בסין ועלייה בשכיחות הנסיעות מחוץ למדינה הפכו את הקניות בטיול לפחות אטרקטיביות. משך התיור התארך: תיירים סינים בילו 16 ימים בממוצע בארה"ב בשנה שעברה, לעומת תשעה בלבד ב־2015
המוני התיירים הסינים שינהרו לבירות באירופה ובאסיה הקיץ צפויים להוציא פחות על שופינג ויותר על ביקור באתרים תיירותיים וארוחות במסעדות. זאת הודות לכניסתן למיינסטרים של נסיעות למדינות אחרות ודעיכתו של פיתוי המחירים הזולים יותר.
- חג העסקים הסיני: המשלחות מסין הצמיחו סביבן תעשיית אירוח מקומית משגשגת
- המלונאים בספרד מזהירים את התיירים: תגישו תביעות כוזבות? תסתבכו
- כפר בשוויץ אוסר על תיירים לצלם את הנוף כי "הוא יפה מדי"
קמעונאיות ברחבי העולם התרגלו להסתמך על התיירים הסינים כמקור הכנסה יציב. אך השנה חל שינוי במגמה: לראשונה, רק שליש מהעונים דיווחו על שופינג כמטרת הטיול העיקרית, לעומת יותר משני שליש מהם ב־2016, כך על פי הסקר השנתי שערכו אתר ההזמנות Hotels.com וחברת הסקרים איפסוס.
"בפעם הראשונה בהיסטוריה, שופינג הוא לא הסיבה המרכזית בגינה סינים יוצאים מהמדינה", אמר אבהירם צ'אדרי, הסמנכ"ל האזורי של אסיה פסיפיק ב־Hotels.com. "הקלישאה של התיירים הסינים שרק עושים שופינג מתחילה להיעלם. הם רוצים טיול חווייתי יותר".
הסקר השנתי האחרון שביצעה חברת ייעוץ הפיננסיים אוליבר וויימן בקרב תיירים סינים מצא כי בעוד שהסכום הממוצע שהוציאו על נסיעות עלה מעט ב־2016 ל־20 אלף יואן (3,000 דולר), ההוצאה על שופינג בטיול צנחה ל־6,700 יואן (996 דולר), לעומת 8,050 יואן (1197 דולר) ב־2015.
לפי אנליסטים, הירידה נובעת ממספרם העולה של תיירים סינים. ככל שנסיעות מחוץ למדינה הופכות למקובלות יותר, ההכנסה הפנויה הממוצעת של כל תייר יורדת. "היציאה מסין הפכה לנפוצה כל כך, שבשלב זה ישנם המון סוגים של מטיילים סינים, בדיוק כמו שרואים תיירים ממדינות אחרות", אמר האנטר וויליאם, שותף במשרד אוליבר וויימן בשנגחאי. "צריך להתייחס לזה כקריאת השכמה. צריך להיות מוכן לכך שהתייר הסיני לא יהיה מעוניין רק בשופינג... הם רוצים חוויות", הוסיף.
הממצאים באים לידי ביטוי גם במחקר של פייננשל טיימס שצפוי להתפרסם בקרוב, שמצא כי ההוצאה על קניות כשיעור מתוך עלות הטיול הממוצעת צנחה ל־37% השנה לעומת 47% ב־2013. הסכום שמוציאים הסינים על לינה, מזון ובידור, לעומת זאת, עלה מ־31% ל־44% באותה תקופת זמן.
אף שאין נתונים רשמיים של ממשלת סין על מספר התיירים הסינים בעולם, בייג'ינג פרסמה כי אזרחיה ביצעו 122 מיליון טיולים מחוץ למדינה בשנה שעברה, כולל למקאו והונג קונג, עלייה של 4% מהשנה שלפני כן. בעוד ש־82% מהטיולים הבינלאומיים של תיירים סיניים היה ליעדים ברחבי אסיה, מספר הטיסות לטווח ארוך לאירופה וארה"ב עלה בשנה שעברה ב־25% ו־12%, בהתאמה, כך על פי Hotels.com. בעוד שבעבר דחפו מחיריהם הגבוהים של מותגי היוקרה בסין את הקונים לרכוש סחורות מחוץ למדינה, כעת החברות מאזנות את המחירים ברחבי העולם. זאת, יחד עם הקשחת בידוק הגבולות של תיירים שמכניסים סחורות למדינה, הביאו לעלייה ברכישות בסין.
העלייה בהוצאות על לינה מוסברת בחלקה על ידי העובדה כי התיירים סינים מאריכים את השהייה שלהם בטיולים ארוכי טווח. כך למשל, תיירים סינים לארה"ב בילו 16 ימים בממוצע במדינה בשנה שעברה, לעומת תשע ב־2015, כך לפי נתוני אוליבר וויימן.
סיורים מאורגנים - המתאפיינים בשורות ארוכות של תיירים חובשי כובעים תואמים שעוקבים אחרי מדריך המנופף בדגל – שלטו בתעשיית התיירות של סין במשך עשורים רבים. אך ככל שאנשים יצאו לעתים קרובות יותר מסין, קרנן של הקבוצות המאורגנות ירדה. במקביל, צעירים בערים הגדולות של סין נחשפו יותר לתרבויות אחרות, ורבים מהם בוחרים כעת לטייל בגפם.
ג'יין סאן, מנכ"ל סוכנות הנסיעות הסינית Ctrip אמרה כי קטגוריית הטיולים העצמאיים צומחת במהירות. "הדור הצעיר יותר מדבר אנגלית ויכול לנסוע לבדו".