מחקר עולמי: שליש מהנסיעות באובר משולמות במזומן
מחקר של חברת הביג-דאטה הישראלית סופרפליי חושף כי בעוד שבארה"ב רוב הנסיעות משולמות דרך האפליקציה, בהודו עיקר התשלומים הם במזומן
- המועמדים המפתיעים להחלפת טרוויס קלניק באובר: מנכ"ל GE הפורש ומנכ"לית HP
- אובר מדממת, המתחרות עוקפות אותה בסיבוב
- אובר בנסיגה, המתחרות מסתערות: Grab גייסה 2 מיליארד דולר
אובר הינה חברה אמריקאית המספקת שירותי תחבורה שיתופית (Ride Sharing) דרך האינטרנט ברחבי העולם. החברה האמריקאית מפעילה אפליקציה המאפשרת חיבור בין הנהגים לנוסעים. באמצעות האפליקציה, אובר מחשבת באופן אוטומטי את תעריף הנסיעה ומאפשרת מגוון אפשרויות לתשלום כמו כרטיס אשראי (ויזה ומסטרקארד), שירות תשלומים מקוון (פייפל – PayPal) ואפילו מזומן.
למרות שדו"חותיה הכספיים של אובר אינם חשופים לציבור, סופרפליי הצליחה לדגום אנונימית עשרות מליוני נסיעות וחשפה שכ-71.4% מהן משולמות באמצעות אשראי או שירות תשלומים מקוון, וכ-28.6% באמצעות מזומן.
לפי המחקר, בפילוח גלובלי, ניתן לראות כי רוב הנוסעים בארה"ב, כ-78%, העדיפו לשלם באמצעות כרטיס אשראי - שאותו הזינו מראש באפליקציה כחלק מתהליך הרישום. נוסף על כך, המחקר מראה שכ-21% מהנוסעים העדיפו לשלם באמצעות מערכות תשלומים מקוונות כמו פייפל. לגבי התשלום במזומן מציינים בסופרפליי כי קצת פחות מ-1% מהנוסעים העדיפו להשתמש באפשרות תשלום זו.
"הכלכלה האמריקאית היא מהמתקדמות בעולם מבחינה טכנולוגית", מסביר מאירי. לדבריו, העובדה שתשלום באשראי או בשירות תשלומים מקוון הן השיטות המועדפות שם היא עדות לאמון שיש לאמריקאים בחדשנות הטכנולוגית (Technological Innovation). מאירי מוסיף שלמרות שהתשלום באמצעות אשראי מותיר תיעוד של הפעילות הכספית וחושף את המשתמש לסיכון שבפשעי סייבר, הציבור האמריקאי לא נראה מוטרד מכך ונותן את מבטחו בטכנולוגיה.
אולם המצב במקסיקו שונה בתכלית. מהמחקר עולה שכ-35% מהנוסעים שנדגמו העדיפו לשלם על הנסיעה שלהם באמצעות מזומן. כמו כן, כ-60% העדיפו לשלם על נסיעתם באמצעות אשראי וקצת פחות מ-5% העדיפו לשלם באמצעות פייפל.
בהקשר זה מציין מאירי כי במקסיקו ישנם מגזרים רחבים של אנשים שאין להם כרטיסי חיוב או כרטיסי אשראי ובמקרים רבים אף לא חשבון בנק. כמו כן, הוא הוסיף, כי השימוש באפליקציית אובר מראה שיש לאנשים אמון מסוים בחדשנות טכנולוגית, אך כאשר זה מגיע לתחום הפיננסי האמון שלהם עדיין מגובל. מדינה נוספת שניתן לראות שימוש נרחב במזומן היא הודו. לפי המחקר, כ-65% מהנוסעים באובר מממנים את נסיעתם באמצעות תשלום במזומן.
"המצב בהודו הוא יותר קיצוני מבמקסיקו", מסביר מאירי. "לכ-40% מהאוכלוסייה, מאות מיליוני בני אדם, אין כל קשר למערכת הבנקאית", אמר. למרות שרוב הנסיעות משולמות באמצעות מזומן, נתון מעניין נוסף שעולה מהמחקר הוא שלמעלה מ-25% מהתשלומים מבוצעים באמצעות פייטם (paytm) – גרסת מקומית לפייפל. התשלום באמצעות אשראי עומד על קצת פחות מ-10%.
מאירי אומר שהעדפה של הציבור לשלם במזומן מנוגדת למטרה של האפליקציות הנסיעה השיתופית: לספק חוויה חלקה שבה הלקוח מחויב באופן אוטומטי אחרי נסיעה ויכול "פשוט ללכת" כשהיא מסתיימת (cashless experience). לכן, אומר מאירי, המצב גורם לתחרות בין החברות הטכנולוגיה הגלובליות, שמעבר לשירות הייעודי שהן מציעות, הן חייבות לספק אפשרויות סליקה נוחות המותאמות לטעמה של האוכלוסייה המקומית.
בנוסף, לדבריו, המצב מחייב את חברות הטכנולוגיה לבצע שיתופי פעולה עם חברות סליקה, כמו עם פייפל ופייטם לדוגמא - דבר שנוגס להן ברווחיות. "המחקר מלמד שהתחרות על הלקוח, בעיקר במדינות המתפתחות, בין חברות הטכנולוגיה השיתופית לצד שינויים היסטוריים במודל הפיננסי של מדינות אלו היא דינמית ורחוקה מלהסתיים. חברות שעושות שימוש מושכל בנתונים, כלומר ניתוח התנהגות צרכנים, ינגסו בנתח השוק של חברות שאינן עושות זאת", סיכם מאירי.