$
חדשות טכנולוגיה

התאונה של אובר פגעה בדימוי הבטוח של וולוו

היצרנית השבדית משלבת ברכבים שלה טכנולוגיות אוטונומיות. התקרית עשויה להוביל להשעייתן של תוכניות נוספות לפיתוח מכוניות ללא נהג

תומר הדר ונמרוד צוק 23:1826.03.17

חברת שיתוף הנסיעות אובר הודיעה על הפסקת תוכנית הרכב האוטונומי שלה. בעקבות התאונה שהתרחשה בשבת במדינת אריזונה שבארה"ב בין אחת מהמכוניות האוטונומיות של אובר לבין רכב אחר, הודיעה אובר כי ניסויי השטח שהיא עורכת, באריזונה ובעיר פיטסבורג, פנסילבניה, יופסקו עד לסיום חקירת התקרית.

 

צילומים וסרטונים שמופצים ביממה האחרונה מציגים את תוצאות ההתנגשות בעיר טמפה (Tempe). רכב כביש-שטח מתוצרת פורד נכנס במכונית הוולוו של אובר, וזו התהפכה על צידה. הפורד נמעכה באופן דרמטי, אבל למרבה המזל איש לא נפגע בתאונה.

 

המשטרה המקומית הטילה את האשמה בתקרית על נהג הפורד, שלא נתן למכונית של אובר זכות קדימה כאשר היה עליו לעשות זאת. אבל, עדיין לא ידוע האם בעת התאונה הרכב נשלט על ידי מערכת הנהיגה האוטונומית או בידי הנהג.

תוצאות ההתנגשות בטמפה, אריזונה. המושל קיבל את אובר בהתלהבות תוצאות ההתנגשות בטמפה, אריזונה. המושל קיבל את אובר בהתלהבות צילום: רויטרס

 

גניבת סודות מסחריים

 

תוכנית הרכב האוטונומי של אובר היא אחד המיזמים הבולטים כיום בתעשייה ואחד הבודדים שכוללים ניסויים בהיקף רחב על כבישים ציבוריים. אלא שהיא סובלת מלא מעט קשיים: גוגל טוענת כי אובר ומפתחת טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית Otto גנבו ממנה סודות מסחריים, וכמה וכמה אנשי מפתח באובר נטשו את המיזם מאז יצא לדרך.

 

אלו מצטרפים לשורה ארוכה של פרשיות שליליות שנקשרו באובר, כמו התפטרות נשיא החברה ג'ף ג'ונס בשבוע שעבר, טענות להטרדות מיניות ואווירה סקסיסטית מצד עובדות רבות, עימות מתועד בווידיאו של המנכ"ל טראביס קלאניק עם אחד הנהגים, וחשיפת התוכנית החשאית "גרייבול" להתחמקות משוטרים וגורמי אכיפה שמשתמשים בשירותי החברה. מושל אריזונה אמנם קיבל את החברה בהתלהבות ונתן לה יד חופשית בשימוש בכבישי המדינה לפיילוט, אבל בקליפורניה היא כבר הספיקה להסתכסך עם הרגולטור המקומי סביב שאלת הרישיון לרכביה.

 

התקרית שבה היתה מעורבת המכונית האוטונומית של אובר מקעקעת את התפיסה לפיה מכוניות אוטונומיות הן כלי למלחמה בתאונות דרכים. יתרה מכך, מדובר בפגיעה קשה ביוקרה של וולוו, היצרנית השוודית המשלבת בשנים האחרונות יותר ויותר טכנולוגיות אוטונומיות בדגמי הכביש שלה. דגם 90XC, דגם הדגל של מכוניות הכביש-שטח של וולוו נבחר לשימוש בפרויקט מכיוון שמדובר ברכב המצויד במספר נרחב של מאפייני נהיגה אוטונומית. בין היתר מצויד הדגם במערכת נהיגה סמי-אוטונומית המאפשרת לרכב להישאר בנתיב הנסיעה למשך פרקי זמן ארוכים, ללא התערבות נהג.

 

זו התאונה הפומבית הראשונה שבה מעורב רכב אוטונומי של אובר ואחת הקשות בהיסטוריה הקצרה של רכבים אוטונומיים על כבישים ציבוריים. עד כה נהנו המכוניות האוטונומיות מתדמית של טכנולוגיה בטוחה למדי, כאשר גוגל הצליחה לעבור 3 מיליון ק"מ של נסיעה ללא נהג עם תאונות קלות בלבד והיחידות שסבלו מבעיית יחסי ציבור היו טסלה ומובילאיי.

 

טראמפ אוהב אוטונומיות

 

בשנה שעברה קיפד נהג של מכונית טסלה את חייו בתאונה בעת שהשתמש בתכונת הטייס האוטומטי של הרכב. כלי הרכב האוטונומיים של גוגל היו מעורבים בכמה תאונות קלות בשנים האחרונות, ללא נפגעים.

 

ארה"ב נחשבת כיום למדינה מתירנית יחסית בכל הקשור ברכב אוטונומי. מאז תחילת כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ נחקקו מספר חוקים המאפשרים תנועת מכוניות אוטונומיות בקלות יחסית, מגמה שעליה יצרניות הרכב האמריקאיות התלוננו מרה רק לאחרונה בפני טראמפ. יש לציין כי התקרית בסוף השבוע עלולה בהחלט להביא לשינוי ביחס של הרגולטור האמריקאי בכלל ומשרד התחבורה האמריקאי בפרט למכוניות ללא נהג ולהיתרים הניתנים להן לנסוע בכבישי המדינה. במידה ואכן יחול שינוי ביחס הממשל בעקבות התאונה, עשויות יצרניות המכוניות האמריקאיות לעצור את תוכניותיהן לפיתוח רכבים אוטונומיים.

 

המתחרות, בהן גוגל, טסלה, השותפות החדשה של אינטל ומובילאיי וכמה מחברות הרכב הגדולות כמו טויוטה וב.מ.וו, טרם הגיבו לתקרית. יצרניות רכב אחרות שבוחנות שיתופי פעולה שונים עם אובר בפרויקט הרכב האוטונומי ככל הנראה מעדיפות להמתין ולראות כיצד תתפתח החקירה בנושא, לפני שיודיעו על ביטול העבודה על הפרויקט. גם וולוו השבדית טרם הגיבה על התאונה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x