מתנת חג המולד של אמזון ל-NFL
השבוע, במחזור משחקי חג המולד, שודר לראשונה משחק פוטבול אמריקאי באופן בלעדי בסטרימינג ברשת ולא באחת מרשתות הטלוויזיה הארציות. האם זה סימן לבאות לקראת מו"מ על חידוש הסכם זכויות שידורי הליגה בעונה הבאה?
השבוע, במחזור משחקי חג המולד, שודר לראשונה משחק פוטבול אמריקאי באופן בלעדי בסטרימינג ברשת ולא באחת מרשתות הטלוויזיה הארציות. האם זה סימן לבאות לקראת מו"מ על חידוש הסכם זכויות שידורי הליגה בעונה הבאה?
- "שירים מעולים הם השקעה יותר טובה מזהב או נפט"
- הרגע שבו הסטרימינג הרג את אולם הקולנוע
- התמלוגים של תעשיית הסטרימינג שינו את אופן יצירת המוזיקה
רשתות הטלוויזיה וגופי מדיה בארה"ב משלמים מדי שנה סכום המוערך בכ-8 מיליארד דולר עבור הזכות לשדר את משחקי ליגת הפוטבול הפופולרית בכל ראשון, שני וחמישי. בכל מספר שנים הליגה מחדשת ומעדכנת את אותם חוזי ענק ובשנה הבאה הסכמים אלו ייפתחו למשא ומתן. מכירת זכויות שידור מהווה את מקור ההכנסה הראשי של ליגות הספורט בעולם והן נמכרות למספר רשתות ארציות ומקומיות. בתקופה שבה נתוני הרייטינג בטלוויזיה המסורתית נשחקים, וענקיות הטכנולוגיה כמו אמזון, נטפליקס ואפל משתלטות על עולם התוכן והצפייה, התחרות על השידורים עולה שלב.
מחזור המשחקים בחג המולד השנה היווה ציון דרך משמעותי כאשר המשחק בין אריזונה לסן פרנסיסקו שודר לראשונה באופן חי ובלעדי בשירות הסטרימינג של אמזון-פריים ושל חברת הבת שלה, Twitch, המיועדת לשידור משחקי וידאו לגיימרים. החברה הציבה כמטרה לשלב שידורי ספורט חיים עבור 150 מיליון מנויי שירות הפריים. כשותפה עסקית של ליגת הפוטבול היא מחזיקה בזכות לשדר בסטרימינג את משחקי ימי חמישי במקביל לשידורי הטלוויזיה של רשת Fox. אך השבוע אמזון מתכננת בליץ ספורטיבי חגיגי של תוכן, הפקות, וצוות שדרנים שיגיע לשיאו בשידור אקסקלוסיבי הצפוי למשוך כמה מיליוני צופים, ובתקווה יקפיץ את מספר מנויי הפריים.
אוהד הספורט האמריקאי הממוצע אמנם הורגל במשך שנים למסורת צפייה קבועה בטלוויזיה, דבר שללא ספק יכביד השבוע על נתוני הרייטינג של שידור המשחק באינטרנט. אך ברחבי הרשת גדל דור חדש של אוהדי ספורט, ובעת חתימת הסכמי השידור ב-2022 יהיה קשה להתעלם מהכוח הצרכני העולה של הקהל האינטרנטי. ההבנה שעתיד שידורי הספורט הוא בדיגיטל קרוב לוודאי תביא לכך שמספר השידורים הבלעדיים אונליין יגדל בעונות הבאות. נטפליקס, אפל ויוטיוב עלולות למצוא את עצמן משלמות הרבה כסף לליגה על מנת להתחרות באמזון על רכישת זכויות שידור. בנוסף, כל ליגות הספורט הגדולות מטפחות שירותי סטרימינג עצמאיים (גיים-פאס) בתשלום המשדרים תכנים ומשחקים ישירות לאוהדים ללא צורך בגוף מדיה מתווך באמצע.
המגזין ביזנס אינסיידר מעריך שבשנה האחרונה כ-37 מיליון אמריקאים (11% מאוכלוסיית המדינה) צפו בשידורי ספורט דרך האינטרנט. בנוסף, באתר Twitch, מספר הצופים במשחקי וידאו ובגיימרים ואורך זמן הצפייה הממוצע עלו בעשרות אחוזים לעומת השנה שעברה. אין ספק שהשנה, הקורונה רק חיזקה את מגמת חילופי הדורות של הרגלי הצפייה. דוגמה נוספת לכך היא ההחלטה הדרמטית ביותר שהגיעה מעולם הקולנוע בהכרזה של אולפני וורנר ברד'רס להפיץ סרטים חדשים ישירות לסטרימינג HBO שבבעלותה, ולא לאפשר לאולמות קולנוע ליהנות מתקופת בלעדיות.
היתרונות של צפייה באינטרנט ברורים. לקהל יש את חופש הבחירה והעצמאות לשלוט איפה ומתי לצרוך תוכן, ולמפרסמים קל לעקוב אחר חשיפה ולקבל דאטה ומידע שיווקי מדויק יותר מאשר דרך הטלוויזיה.
אלמנט חשוב נוסף הוא ה"גיימיפיקציה" - משחקים זה כיף. צפייה בפלטפורמה דיגיטלית מאפשרת לשלב משחקים, ניחושים ותחרויות בזמן שידור משחק. זה יוצר הנאה ומעודד צופים להיות פעילים ומעורבים בזמן השידור. ובכך, כל פעולה ונקודת מגע של אוהדים עם המשחק תעזור לליגה להכיר ולהבין את האוהדים ולספק להם חוויה מותאמת ומרגשת יותר.
הכותב הוא מנהל במחלקת הדטה אנאליטיקס ב-National Football League